• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybilsköp, något tips innan jag skriver under?

F

F.d. 50220

Guest
Hej på er alla!

Ska hämta ut vår första nya husbil inom ett par veckor. Det blev en Hymer Exsis-i. Har haft husbil tidigare men då begagnad. Om ni har några tips eller råd innan jag skriver under köpekontraktet så tas de tacksamt emot.
Kanske det kan vara fabriksgarantier, service, installationskontroller...
Ja har ni några tips så...

Micke & Annalena

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nybilsköp, något tips innan jag skriver under?

Hej på er alla!

Ska hämta ut vår första nya husbil inom ett par veckor. Det blev en Hymer Exsis-i. Har haft husbil tidigare men då begagnad. Om ni har några tips eller råd innan jag skriver under köpekontraktet så tas de tacksamt emot.
Kanske det kan vara fabriksgarantier, service, installationskontroller...
Ja har ni några tips så...

Micke & Annalena

Betala inte ett öre före leverans. (konkurs, förseningar m.m.) Skriv in en leveranstid i kontraktet. Hur sent får den komma före du vill häva köpet. Väg den vid leverans prata lite om lastvikt och totalvikt före du skriver på...

F

F.d. 25203

Guest

Väg bilen. Det är nog en av de saker jag skulle vilja göra innan köp. och se till att den har minst 500kg lastvikt kvar. har den stort garage och ni tänker bo längre tider i den, så bör den ha närmare 1000kg lastvikt.

S

Sören-6830

Guest

Väg bilen. Det är nog en av de saker jag skulle vilja göra innan köp. och se till att den har minst 500kg lastvikt kvar. har den stort garage och ni tänker bo längre tider i den, så bör den ha närmare 1000kg lastvikt.

Om bilen vägs med komplett monterad utrustning, fyllda tankar samt förare förstår jag inte riktigt vad man skulle behöva ett ton lastvikt till. Passagerare, mat, kläder, cyklar, bord, stolar, verktyg mm väger ju inte mer än kanske 300 kg så 4-500 kg bör ju räcka ganska långt.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Om bilen vägs med komplett monterad utrustning, fyllda tankar samt förare förstår jag inte riktigt vad man skulle behöva ett ton lastvikt till. Passagerare, mat, kläder, cyklar, bord, stolar, verktyg mm väger ju inte mer än kanske 300 kg så 4-500 kg bör ju räcka ganska långt.

Det räcker om allt annat är med i vikten men så är det nästan aldrig. Väg din bil före leverans och är det mindre än 400kg kvar så köp den inte. Se till att detta står i kontraktet före du skriver på. Det vimlar av bilar med förliten verklig lastvikt.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Fråga vad som inte ingår i garantin! Kolla beställningen noga så att allt finns med som ni beställt. Begär att få köra en likadan bil om det är möjligt i detta läge. Det finns försäljare som gärna säljer men som inte tar emot dig igen om du vill ha ut något som du anser vara ett garantifel.
Räkna med att det blir 5-50 fel på bilen och om /när det gäller garantifel ska du ha klart med säljaren att du får ersättning för resa till och från verkstaden vid besök. OBS! detta måste du göra innan du kommer dit!

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025

Försök att pruta bort kostnaden för den årliga fukttesten. Det är en kostnad som åtminstone jag retar mig på.

F

F.d. 50220

Guest

Har försökt att tänka på allt runt vikter osv. Hymers Exsis-serie är ju i sig en lättviktare. Men för säkerhets skull beställde vi 4,25t chassi. Lastvikten hamnar då över 1t så det finns marginaler för en trebarnsfamilj med packning.
Berkri's tips om att kolla vad som inte täcks av garanti ska jag komma ihåg. Några fel får man väl alltid räkna med men så många som 50 hoppas jag att vi slipper.

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Tänk också på att samtliga personer som åker i husbilen ingår i lastvikten. Om ni åker på kontrollvägning ute på vägen skall samtliga passagerare sitta kvar i husbilen.
Lycka till med ny husbil

F

F.d. 55665

Guest

Hej

Väntar också precis på leverans av vår Hymer, en Excis-T. Just Excis-serien (fortfarande osäker på stavningen :) har fått mycket bra rekommendationer vad gäller vikt i både Sverige, UK och Tyskland. Tex skrev en svensk tidning nyss att det var den första testade bilen som med passagerare vatten, diesel etc vägde något mindre än den var typad för.

Eftersom detta var vår första bil, så valde vi T-modellen (klarar sig med råge lastmässigt för våra behov, bra layout mm), men I-modellen såg ju väldigt bra ut den också.

Personligen skulle jag rekommendera (med den begränsade erfarenheten jag har) att kolla upp säljaren. Titta på deras ekonomi (en kreditupplysning kostar mycket lite), googla på dom vad andra säger (om ingen säger något alls är det nästan lite konstigt också).

Försäkra dig om att få bilen i tid och skriv i klartext in att du kan häva köpet om det blir förseningar. I alla fall om du är beroende av den tidigt på våren (det är ju lite sent att köpa ny bil nu om den inte redan är tillverkad som vår är).

Lycka till och så håller vi tummarna att Hymer är så bra som man gärna vill tro :)

Toppen