• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybilsdröm-mardröm

F

F.d. 55321

Guest
Jag måste ventilera mitt problem och ev. få några tips.

Okt.08 byter vi husbil till en sprillans ny svenskbyggd husbil, sen åker vi nästan omg.till varmare trakter över vintern,nu börjar det dyka upp div. fel 5 st. som vi åtgärdar under vägen för att kunna använda bilen. Efter tel.kontakt med säljaren kommer vi överens om att lämna in bilen för genomgång av övriga fel när vi är tillbaka i vår, 21 fel till.

6/4 ringer vi och vi är hemma så nu kan dom ta bilen o åtgärda alla fel,efter många samtal o tjat så kommer tillverkaren fram till att vi ska sända bilen till dom p.g.a det är så många o stora fel.

Har även varit i kontakt med Fiatverkstad då bilen har blivit svår att få in 1:ans o backväxel han konstaterar att man måste byta tryckplattan i kopplingen tid bokas till 14/5 vilken får ändras för tillverkaren vill ha bilen.

17/5 ska man börja med husbilen, enl. prod. chefen

20/5 ringer jag verkst.basen o undrar hur det går då chefen lovat bilen tillbaka den 27/5 för kopplingsbyte den 28/5. Det går inte får jag reda på då man endast tittar till min bil om man får en stund över.

I juni skall ha ha personal att sätta på bilen p.g.a av mycket arbete i verkstn får jag höra.

Sen gäller det att få ny tid till kopplingsbytet igen.

Har vi tur kan vi ev. ha husbilen tillgänglig o klar till midsommar om vi har turen med oss.

Detta va ej vad man önskat när man köpt ett fordon för nära 1 miljon kronor, att bli utan bil över tre månader, o hela fina vårkanten de kan ej vara sant tror man

Vad ska man göra? reklamera husbilen eller begära ersättning när det känns som man blivit bestulen på en säsong.

har någon några tips att komma med? tacksam för svar då det här känns för j-ligt.

F

F.d. 4272

Guest
Sv: Nybilsdröm-mardröm

Kunde de inte ge dig någon form av lånebil, bättre beg. borde ju finnas?
Du bör ju annars få en ersättning för att du inte kunnat bruka bilen.
Jag tycker att du ska kontakta konsumentombudsmannen som finns i stora kommunerna för råd.
Annars borde du väl kunna häva köpet, så lång tid utan att kunna nyttja husbilen, då skulle jag bli tokig.
Visst kan det finnas diverse småfel på en ny husbil och säljaren och tillverkaren måste ju få en ärlig chans att fixa dem.
Vi har med haft lite småfel, dock inga större.
Men mötts väldigt bra av både säljare och tillverkare, är mycket nöjda med service och tillmötesgåndet hos dem.

Du har väl kontaktat eftermarknades chefen hos tillverkaren?
//Lotta

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det låter ju nästan som en bekant som köpte en husvagn av svensktmärke som är 880 lång och den var ett totalt misslyckande .
När dom gjorde ramen så blev den sned och när dom lade på golv och ställde dit väggar så blev den ju rätt krokig .
Satt man ifram vid frontboxen såg man inte positionslampan i bak .
Toadörren i bak glipade 2 cm i nederkanten på dörren .
Husvagnen gick "kräftgång" när han drog den = bakändan gick 50cm ut i diket .
När det regnade så läckte det in vatten bakom boogiehjulet .
SAMT hade han specifikt sagt till att kablarna fick dom INTE häfta dit med spikpistol = Dom var häftade och en del klämmor gick i den ena ledaren.
Det estetiska så är det ju en fin röd/vit slingrig bord på sidan och den stämde inte alls in i mönsterpassningen när det kom till dörren .

Samt ytterligare en hel del fel .

Han fick denna sedan utbytt mot en 08:a och den funkade bra förrutom att den höll på att brinna upp när dom var i lofoten för att i ac´n hade dom lagt elkablage precis farmför värmeelementen.
Även på denna vagnen kunde dom trots tillsägelse inte låta bli häftpistolen i kablarna .

Kolla om ni kan häva köpet eller få ett förbaskat bra pris på en ny som dom har i lager för omgående leverans .

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Vad tråkigt att det blivit så här Tony o Mona. Ni som var så glada och stolta över er bil. Stå på er. Kräv lånebil och/eller inbyte. Nu finns det bilar som står osålda, de kanske inte är måndagsbilar som eran tydligen är. Jag vet dina samtal redan nere i La Manga. Ge inte upp. Gå och titta vad som finns i i Visby så har du att hänvisa till att det finns bilar så dom inte försöker köra ed er. Det spelar ingen roll att ni inte köpt den där, det är smålänningarna som har ansvaret.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11948

Guest

Har man ingen slutkontroll på en husbil ??
Köper man en brödrost för 200kr ser man ofta en lapp med : kontrollerad av ...
Varför skall vi husbilsköpare alltid ta för vana att det är massa småfel på bilarna, redan vid leverans ?

Det gällar att man sätter hårt mot hårt och inte viker en tum !!

Varför skall vi husbilsägare vara nöjda med dålig service på en produkt som kostar kanske 1 miljon ??

Tycker att vi alla är för mesiga när det gäller reklamationer.
Vi skall nog vara tuffare när det gäller påpekande på fel o brister !!

Tycker lilla.....

Majsan :wub:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Du har en gratis resurs i konsumentvägledaren i din kommun.
Ring dit! Dom skall ha bra koll på vad som gäller och kunna ge dig råd om vilka vägar du skall gå.
Acceptera inte behandlingen du får!

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Jag måste ventilera mitt problem och ev. få några tips.

Okt.08 byter vi husbil till en sprillans ny svenskbyggd husbil, sen åker vi nästan omg.till varmare trakter över vintern,nu börjar det dyka upp div. fel 5 st. som vi åtgärdar under vägen för att kunna använda bilen. Efter tel.kontakt med säljaren kommer vi överens om att lämna in bilen för genomgång av övriga fel när vi är tillbaka i vår, 21 fel till.

6/4 ringer vi och vi är hemma så nu kan dom ta bilen o åtgärda alla fel,efter många samtal o tjat så kommer tillverkaren fram till att vi ska sända bilen till dom p.g.a det är så många o stora fel.

Har även varit i kontakt med Fiatverkstad då bilen har blivit svår att få in 1:ans o backväxel han konstaterar att man måste byta tryckplattan i kopplingen tid bokas till 14/5 vilken får ändras för tillverkaren vill ha bilen.

17/5 ska man börja med husbilen, enl. prod. chefen

20/5 ringer jag verkst.basen o undrar hur det går då chefen lovat bilen tillbaka den 27/5 för kopplingsbyte den 28/5. Det går inte får jag reda på då man endast tittar till min bil om man får en stund över.

I juni skall ha ha personal att sätta på bilen p.g.a av mycket arbete i verkstn får jag höra.

Sen gäller det att få ny tid till kopplingsbytet igen.

Har vi tur kan vi ev. ha husbilen tillgänglig o klar till midsommar om vi har turen med oss.

Detta va ej vad man önskat när man köpt ett fordon för nära 1 miljon kronor, att bli utan bil över tre månader, o hela fina vårkanten de kan ej vara sant tror man

Vad ska man göra? reklamera husbilen eller begära ersättning när det känns som man blivit bestulen på en säsong.

har någon några tips att komma med? tacksam för svar då det här känns för j-ligt.
9
Allå!

Hade det varit jag som hamnat i detta dilemma, skulle jag för det första vänt mig till "Motor" och gjort en grundlig test på husbilen. Efter detta har jag ju verifikation på alla fel som kan anses vara relevanta. Vill ej Din leverantör stå för garantirep. och kostnader i samband med detta må Du vända Dig till Konsumentombudsman och jag är ganska säker på Du får rätt.

Vänligen Kjell

Ps) Väldigt sorgligt att en svensk byggare och leverantör ska orsaka Er dessa problem. Borde skämmas och hängas ut på denna hemsida om Era uppgifter stämmer. Ds)

F

F.d. 55321

Guest

hej, vid samtal med andreas på service, ni har säkert haft kontakt med honom sa han att han ej kan förstå hur bilen kunnat gå igenom deras efterkontroll och lev. till kund med så många o stora fel
m.v.h knatten

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Knatten,
detta är en synnerligen intressant tråd för oss också.
Ytterst beklagligt att ni tycks ha drabbats av ett måndagsexemplar, vi verkligen lider med er och vill gärna fortsättningsvis veta hur det går för er.
Om jag fick en sådan husbil levererad och byggd här i svedala så skulle jag ta en direktkontakt med både VDn och produktionschefen.
En produkt med så många fel som ni tydligen har upptäckt och påtalat är minsann ingen bra PR för företaget. Felen måste, tycker jag, skyndsamt åtgärdas av företaget om dom inte önskar drabbas av ytterligare badwill på detta forum.
I en annan tråd kom dom och hämtade husbilen, reparerade och sedan lämnade tillbaka husbilen på en trailer efter några månader.
V-backen :rolleyes:

Senast ändrad:

Peter Olsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2025

Vet hur det käns har varit av med våran bil sedan 2009-01-13 lämnade den till husbilssäljaren den skulle gå på transport till karlstad, det skulle göras garantiarbeten när den skulle åter blev det en alvarlig transportskada som dom försökte mörka,Transporttören skrev ett intyg där våran säljare var inf samma dag han har än idag inte talat om transportskadan för oss bilen står nu i tenhult och är fortfarande inte lagat,vi har inte på ngt sätt blivit ersatta eller lånebil liknande dom har lagt locket på så att säga,vi driver nu detta via ARN samt advokat vi vet inte hur detta slutar.Husbilen använder vi året runt minst varje helg,så hela våran vintersäsong i fjällen försvan samt denna sommar och säkert nästa vintersäsong i fjällen också,det har nu gått fem månader.men som alla vet hoppet är det sista som lämnar människan eller.Så man kan ju säga vist är det för JÄVLIGT.Hoppas det går bra för er i alla fall.önskar Peter o Birgitta med sina tre barn som älskar husbilen,som vi säger i götet.GÖTT MOS

H

hianders

Guest

Brukar inte svara på sådana här inlägg eftersom vi inte råkat ut för detsamma, men, jag lider verkligen med er!!! Hoppas hoppas att det löser sig för er per omgående eller åtminstone snarast möjligt. Kan ni inte hyra en bil och skicka räkningen till leverantören??? :))) Så trist att bli behandlad på detta sättet. Lycka till nu med någon form av ersättningsbil!

fru hianders/Inger

Thomas

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024

Vad tråkigt måste vara en hemsk upplevelse köpa en ny husbil och sedan upptäcka en massa fel. och dessutom inte få hjälp med problemen. Vi funderar på att byta och köpa en Kabe efter semestern. Jag hoppas ni har ork berätta här hur det går med er husbil.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Tjena kompis, är det någon som har erfarenhet av fel så är det jag. Fem fel i denna bransch imponerar inte på någon. Även om jag valt ett billigare fabrikat (Tysk noggrannhet) så kan man väl förvänta sig att produkten är färdigbyggd och kontrollerad när den levereras. Du kan titta här så kanske det känns bättre. Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

F

F.d. 297

Guest

Ja det är hemskt tråkigt när så mycket fel uppstår på en sådan dyr och ny bil. Men vi tycker Ni skulle få en lånebil medan dom går igenom alla fel annars är det dåligt tycker vi. Vi har nu våran tredje husbil Dethleff esprit i7910 vi hade ett enda fel när vi fick den men det såg säljaren och fiatverkstaden till att det blev fixat på en vecka. Så vi är nöjda med våran Dethleff 09 den var ju så dyr så man tycker den inte ska vara några fel. Men vi hade ett litet fel som Fiatverkstaden inte höll på att hitta dels så höll våran försäljare att leta också efter felet men det blev löst. Det var ett fabriksfel Dethleff själva hade dragit i en skruv i en kabel i själva chassit så det blev kortslutning så Fiat jobbade i tio timmar för att hitta det. Så vi är helnöjda med våran samt våran försäljare. Men givetsvis tycker vi synd om Er hela sommaren går ju om Ni inte får bilen före Midsommar. Måste vara ett måndagsex. Ni fått. Men vi tycker Ni ska proppsa på en bättre begagnad bil medans dom håller på med Eran så Ni kan ut och rulla medans den fina tiden är nu. Vi skulle aldrig ha tålamod med detta. Vi skulle nog låta köpet gå tillbaka när det är så många olika fel. Visst kan det vara fel på både nya husbilar hur än dyra dom är men det här låter verkligen som ett riktigt Måndagsex. Vi önskar Er lycka till och hoppas allting löser sig till det bästa. Men stå på Er bara.

Anita o Risto

F

F.d. 29862

Guest

En mycket erfaren husbilsägare, tyvärr glömt hans namn sade till mig: " Det tar 5 (fem !) år att få i ordning sin husbil. Sedan gör man klokt i att behålla den. När nu takten skruvats upp på fabrikerna pga leveranssuget torde det, i mycket olyckliga fall, aldrig gå att få rätsida på sin husbil, tyvärr!
Sverige har heller inga bra ( tillräckligt tuffa ) konsumentorganisationer. Gäller både livsmedel och husbilar bl a!
Lycka till i striden!!
Lach

Toppen