• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare..

F

F.d. 29802

Guest
Hallå där ute...
Vi har beställt en husbil Mc Louis 650. Leverans förhoppningsvis i maj. Vi har haft husvagn under några år på 70-talet, när våra barn var små. Då släpade vi runt i Europa på barn och "vagn."Viktiga år, som kanske bidrog till att en av våra döttrar idag och sedan minst 15 år tillbaka, reser jorden runt som flygvärdinna. Vi är ett "resande folk". Har just kommit hem från Indien. Men nu går vi i pension. Vill fylla vårt liv, med nya resmål/äventyr. Kanske kan en husbil vara det rätta för oss?
Nu till våra frågor. . Vi har en dvärgschnauzer 7 år. Som visserligen älskar att åka bil. Men. Hur varmt blir det i en husbil? Är det som i en "vanlig" bil? Hur länge kan/vågar vi lämna henne i bilen?
En andra fråga är säkert oerhört "banal". Men viktig för mig. Hur gör man med håret?
Måste "blåsa" håret varje morgon, för att överhuvudtaget kunna visa mig bland folk.
Hur gör man om man inte har någon ström? Kaffebryggare? Hur fixar man bra kaffe, utan ström?
Hur gör ni? Jättetacksam för alla svar.. :wub:

Nya medlemmar ,
Ingrid o Kent.
1578.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare..

Välkomna till Husbilsklubben.se! Här kommer ni säkert att hitta svar på alla de frågor ni kan tänkas ha inför köpet av en husbil och det nya spännande reselivet med den.

En husbil är betydligt större än en vanlig personbil. Dessutom med stora, isolerade väggytor. Detta innebär att värmen blir något mindre än i peronbilen. Dessutom kan du ha takfönster öppna och sätta sidofönstren i vädringsläga vilket förbättrar innetemperaturen för hunden.

Vi har alltid pulverkaffe i husbilen (vilket vi nästan alltid har hemma också). Annars är det enkelt att brygga kaffe med vanlig Melittatratt och termos som man gjorde förr innan kaffebryggarnas tid.

Värre är det kanske då med håret. En hårtork drar mycket ström vilket ett bodelsbatteri knappast klarar. Det finns en tråd om detta ämne här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25258/.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Ingrid o Kent, o välkomna hit.

Om ni botaniserar runt lite på denna webplats så finns det nog mycket matnyttigt för er.
Vi kör runt med två stora Irländska varghundar i bilen - som dessutom älskar att åka med oss, och som lätt blir flåsiga om det är varmt.

När vi kör så har vi oftast bilens AC igång och när vi står still så öppnar vi vid behov takluckor o ordnar lite korsdrag.

Husbilen blir inte alls lika varm som en personbil vid stillastående, helt enligt föregående talare.

Mvh
Ds
ps
vår första husbil var också en McLouis
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest

Läs tråden att brygga kaffe där kommer nog in flera förslag på hur man gör det i olika bilar utmed vägarna. Grattis och vällkommna ska ni också vara.
Hls Laika.

birgitta.f

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2025

Kul med fler som beställt McLouis, vi väntar också på en Tandy 650.

Angående håret så blir det väl att ta in på campingar eller att smyga in på något näringsställe och hoppas på eluttag på kundtoaletten.
Birgitta Färdigs

Senast ändrad:
F

F.d. 8765

Guest

Hej Osborne.
Välkommen i gänget.
När det gäller att föna håret så har jag en fru som gör det varje morgon. Först körde hon med en 12v fläkt inhandlad på HS. Den var inte effektiv men drog ändå mycket ström.
Jag investerade i en inverter på 1000W/230V. och en hårfön på 800W/230V.
Fungerar perfekt + att vi även kör micron som är på 800W över invertern.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen