• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare

Dalek

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Hej på er...
Sitter här och funderar på vad man gett sig in på. Jag och Lotta har börjat att diskutera detta med husbil och köp av samma. Jag är helt novis när det gäller det här. Tänkte att om man går med i denna klubb så kanske man får hjälp med en del frågor. Vi har massor av frågor, men jag lovar att inte bombadera er med dessa. Vi kanske börjar i fel riktning, går med i en klubb först innan man har en bil. Till slut så vill jag bara önska er en trevlig dag/kväll så ses vi snart igen. Tomas

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nybörjare

Välkommen till Husbilsklubben.se. Ni har gjort helt rätt. Börjat i fel ända.!

Nej, tycker jag inte alls. Fråga Du för här finns det mycket kunskap.
Hälsningar från Monica o Kurt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Välkomna till Husbilsklubben.se

Ni har helt säkert börjat i rätt ände, att först bli medlemmar i klubben.

Genom att läsa igenom de många inläggen och synpunkterna från medlemmarna lär man sig mycket värdefullt om husbilar och som är bra/viktigt att kunna när man söker sin "pärla".

Ställ frågor i forumet och/eller använd sökfunktionen som är till stor hjälp när man söker efter olika fabrikat mm.

F

F.d. 50034

Guest

Vi er også ferske på denne areanen både når det gjelder bil og klubb. Vi hadde bestemt oss for å kjøpe bil, dro på messe og holdt på å kjøpe en. Men alle gode råd skapte tvil om om hva som var riktig for oss. Vi lot kjøpet av ny bil vente og begynte å undersøke hva dette med bobil (husbil) egentlig gikk ut på, og forsto snart at dette ikke var enkelt. Vi leste mye på dette forum før vi ble medlemmer og kjøpte bil. Vi hentet kunnskap her og andre steder, før vi endelig kjøpte en bil. Nå henter vi mer kunnskap her om hvordan vi skal bruke den for oss nye bilen. Så mitt råd er fortsett her og søk informasjon. Definer deres egne behov og bruk litt til på å finne det dere tror er det riktige kjøretøyet for dere.

Dalek

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024

Tack för detta. Jag kommer att ta till mig massor av info. som ges i denna klubb. Ha de

F

F.d. 14038

Guest

Fråga på bara, det gör jag. Garanterat får du svar på dina frågor, ett sätt är att först hyra husbil och kolla om det är vad man tänkt sig och om man får ut det man önskar.

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025

Hej och välkomna till HBK.

Jag tror också på att testa först innan man köper. Om man har möjlighet att låna av släkt/bekanta eller så hyr man. Vi hade turen att kunna låna mina föräldrars husbil 2 år i rad. Vi hade så smått börjat fundera på att köpa husbil.
Första sommaren gjorde vi en resa Huddinge-Gällivare-Huddinge och bara njöt.

I somras gjorde vi en resa till Öland och sedan en sväng på västkusten. Vi var nu mer inställda på att köpa en egen och hade förutom att njuta så mycket som möjligt av husbilslivet även fokus på vad som vara bra och vad som var mindre bra i mina föräldrars bil. Så när vi den 11/1 i år slog till och köpte oss en egen husbil så hade vi ganska klart för oss vad vi ville ha och vilka krav vi har på en husbil.

Samt att man läser och för många tips här på HKB.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bengt o Elisabeth hadde den beste løsningen, vi kjøpte først en gammel bil som vi brukte en tid (det ble neste 4 år) vi hadde en god ide om hvordan vi ønsket å bruke bobilen og hva som var galt med den første allerede etter 1 år. Vi bruker den hele året med den "nye" som vi fortsatt har etter nesten 8 år. Problemet for oss i dag er at for å få noe som er bedre så koster det en ikke liten formue.

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Vilken ände man ska börja?
Tror det här är en bra början, menar att gå med här!
Så gjorde vi.....
Hyrde husbil två vändor med förra maken och for till Italien.
Upptäcker när man läser här att vi nog hann med många godbitar,
Romantische strasse, Venedig, Gardasjön, Österrike sommartid.
Sedan dess har jag drömt om att ha en egen.
Nu har vi en, nya mannen och jag.
Ser fram emot många resor tillsammans.
Med fiske, sköna naturupplevelser m.m.
Marina o Ubbe

F

F.d. 6238

Guest

En del byter både Husbil och annat. Gratulerar till båda valen och hoppas att Ni får mycket glädje i framtiden.

Dalek, tror inte du behöver följa ovanstående exempel utan hyr du först bil. Sedan har Du förhoppningsvis fått mer "kött på benen".

Hls kurt.

lyckorna

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
1253
Medlemskap
2025

:yes:Samma här. Prövade först med en billigare husbil och upptäckte att det var kanonroligt och trevligt. Därför köpte vi en helt ny och ser fram mot många fina turer och träffar med husbilsklubbsmedlemmar. / Matmamman:wub:

Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Vi körde en liten annan variant.

Först gick vi med i husbilsklubben med tanke om att någon gång köpa en husbil. Det tog ca 2 veckor så stod det en husbil hemma på uppfarten.

Vi hade då vare sig kört eller åkt med i en husbil innan. Varför ska man testa när det är så givet. Alla älskar väl husbilslivet! :yes::yes::yes:

Mvh / Per

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Snabba ryck! 2 veckor mellan tanke och handling! Ett bra exempel på "Gnosjöandan"!

Jappe

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Andra husbilen och första frun, billigast så;)

Inför köpet av den första husbilen gjorde jag en "kravspecifikation" på de krav jag trodde vi hade. Mycket läsning i husbilsklubbens olika trådar.
Efter en säsong visste vi vad vi egentligen ville ha. Det är nog så att det tar någon eller några bilar innan man kommer rätt.
Vad vi missade i första bilen var följande:

En av sofforna i dinetten hade ryggen mot förarplatsen, stjäl värdefullt utrymme. Mer rätt är då vridbara förar- och passagerarsäten.

Dinetten var sida vid sida med köksdelen. Trångt då alla skall passera där.

Ingen bra duschlösning. Var i samma utrymme som toan och bara ett draperi som avskärmade. Nu separat duschutrymme.

Smalt garage genom att det var våningssängar bak varav den nedre var uppfällbar.
Nu dubbelsäng bak och stort garage under.

Gamla bilen totalvikt 3.400kg, nya 4.010kg
Gamla bilen längd 6.10 + ca 0,7m 4-cykelställ, nya bilen 7.35

Vi är två "svintos" som tror att våra barnbarn 15/12 vill åka med ytterligare något eller några år. Därför alkov + dubbelsäng bak.
Se gamla bilen på Min husbil och se den nya husbilen på Rullande Teamet alias Lena & Jan.
(Läser med stort intresse Rullande Teamets framfart i södra Europa. Väntar ivrigt på nästa inlägg)

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Ler....
Visst är det kul med byte av husbil.
Vi har haft vår i 4 månader.Inte många mil rullade men går fortfarande in o kollar andra bilar.
Drömma kostar så lite....
Nästa bil blir en för två, ännu hoppas man få med tjejerna någon helg o annars blir det vänner o släkt som hoppas på inbjudan.
Marina

F

F.d. 1539

Guest

Jag gjorde som ni!! Först medlem och en massa goda råd och därefter husbil som kanske inte var vad alla råd har sagt men som jag tror blir kanon för oss. Fråga på så får ni säkert svar. Även om inte alltid svaren pekar åt en bestämd riktning så ger de alltid en tankeställare!

Hoppas vi ses!
Camilla

Toppen