• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare

loman449

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Köping
HBK-Nr
28237
Medlemskap
2022
Hej

Vår familj håller på att titta på husbilar och jag tänkte bara skriva några rader och se om jag kan få några tips.
Då vi är helt nya på husbil så kollar vi på en begagnad och då har ni säkert bra tips på vad man ska titta särskilt på innan köp och kanske även förslag på vilken sorts husbil? :). Vi består av 3 barn och 2 vuxna
En fundering jag har själv är om det går att höja totalvikten på en husbil?
Tar tacksamt och ödmjukt emot förslag och tips :).
 
F

F.d. 4220

Guest
Det finns så många olika varianter, så det första ni bör göra är att gå runt och titta på olika modeller med olika planlösningar och fundera ut vad som är viktigt för er.
Alla bilar är kompromisser på olika sätt. Får du en sak, tappar du något annat.

Ert baskrav är såklart minst fem sängplatser. Men det kan fås på flera sätt. En alkovbil eller en bil som har en nedsänkbar säng fram + en fast bak eller en med våningssängar. det finns många lösningar för det också...

Vill ni kunna ha den året runt eller bara sommartid? Alla bilar funkar sommarhalvåret, men vill man ha en bil även för vintern så kräver den lite mer.

Lagringsutrymmet är en sådan sak som man kan få ge avkall på i många modeller, det sk. garaget.
I ert fall bör ni nog titta på en med stort garage...

Att väga upp en bil till över 3.5 ton går alldeles utmärkt på somliga modeller, medans det är omöjligt på andra.
Det beror ofta på den hjulupphängning och fjädring bilen har. Så det beror helt på den bil du väljer. Så enklast är att hitta en som redan är uppvägd. Fast det minskar ju utbudet för er.

Så börja med en lista på vad ni inte kan kompromissa med och utgå ifrån den.
 

loman449

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Köping
HBK-Nr
28237
Medlemskap
2022
Tack för svar.

Vi ska titta på en bil imorgon, en Mercedes 313LMC -00. Den har då en totalvikt på 3.500kg och en lastvikt på 380kg
Om man då vill kolla om det går att höja totalvikten ( eller går det att sänka tjänstevikten?) ska man då kolla med mercedes? Eller är det transportstyrelsen?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej
Du skriver att den ni ska titta på har en lastvikt på 380kg eller hur? I mina öron låter det som alldeles för lite för en familj på 5 pers! Ta bara vattentank en ca 100l! Barnens alla grejer som ska med beroende på ålder. Det tål att tänka på, dyrt med överlast!
 

loman449

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Köping
HBK-Nr
28237
Medlemskap
2022
Tack för tipsen.

Ja, vikten drar säkert iväg. Läst en del på forumet nu om vikten. Är kanske svårt att finna en som har totalvikt på 3.500kg då vi är en stor familj :)
 
F

F.d. 56718

Guest
Personligen tror jag du ska glömma alla 3,5T bilar och direkt titta på större.
Det är svårt för 2 pers att klara sig på den lastvikten, och då ska ni även få med fler passagerare.
Glöm inte heller kolla efter antal sittplatser, inte så många modeller som har 5 bältade platser.
 
R

RobbeS

Guest
Vi hade 600 kg lastvikt på den förra bilen beräknad på nya sättet där bränsle, vatten och gasol redan var inräknad i tjänstevikten. Körklart skick tror jag det kallas. Trots det så låg vi alltid på gränsen då hela familjen var med och då hade vi inga cyklar och liknande med oss. Så mitt råd är också att titta på en tyngre bil.
Idag har vi totalvikt på 4400 kg och en lastvikt på närmare 1000 kg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
När du är hos en handlare och har kollat runt lite. Hittar du en intressant bil så se till att provköra den. Åk till en bilprovning och väg bilen. Kola i registreringsbeviset om tjänstevikt, lastvikt och totalvikt.

5 personer behöver mycket lastvikt.
Har du B kort taget före 1996 eller C kort?
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Tänk på att den lastvikt som uppges i reg.beviset aldrig stämmer. Tidigare ägare kan ha monterat div. extrautrustning som markis, cykelställ extra glasflaska mm. Allt detta tär på lastvikten.
 
Toppen