• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare vill ha tips

Kjelle Vent

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
41887
Medlemskap
2025
Hej husbilsveteraner!
Jag planerar köpa en (inte ny utan lätt begagnad) husbil för 2 personer, nästa år.
En Plåtis verkar passa bra.
Vill kunna fricampa, April - Oktober.
Någon som har tips vad jag ska tänka på, leta efter.
Vad bör jag sätta upp i "kravlistan" respektive "önskelistan"?
/ Kjelle

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Hej husbilsveteraner!
Jag planerar köpa en (inte ny utan lätt begagnad) husbil för 2 personer, nästa år.
/ Kjelle
Köp inte dyrare än att du kan byta upp dig. Det är endast dina egna erfarenheter som kan ge svar på vad som passar just dig.

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Vi hyrde husbil två gånger - en vecka i taget - innan vi köpte och det var väldigt bra för oss. Vi fick bättre koll på planlösningar, utrustning och våra egna behov. Vi är fyra plus hund och har lite andra behov så jag gissar lite vad du söker efter.

Fricamping betyder ingen anslutning till ström, och då kan ni behöva plats i både budget och husbil för bra batterier (LiFePO4) och solpaneler på taket. Kanske även en DC-DC-laddare. Det beror på hur länge ni behöver avstå från att kunna bunkra vatten, bränsle eller gas. Är ni inte storförbrukare av el så brukar vattnet vara det som styr hur länge man kan vara ute i spenaten.

Är ni bara två som ska campa under de varmare delarna av året är kraven förhållandevis låga och det finns väldigt många plåtisar som passar. Plåtisar med uppfällbart tak ger en lägre bil när man kör, men jag gissar att man då behöver bädda ut igen vid läggdags.

Jag skulle nog prioritera utrymme för t.ex. utemöbler eftersom ni troligen kommer att kunna sitta ute mycket. Och någon form av markis som ger framför allt skugga (och lite regnskydd).

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej, och välkommen till ett trevligt liv, en sak att tänka på som vi själva missade är placeringen av värmaren, det är en Truma 6D alltså luftburen värme det är bra att den går på diesel behöver liksom inte tänka på att gasolen tar slut, vår värmare är placerad under en av bäddarna bak vilket gör att det blir väldigt varmt där man sover och relativt svalt där man sitter och umgås, många bilar har värmaren under sitsen vid matbordet och det är att föredra tycker vi..

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
När värmaren ligger under sängen skall man stänga till utblåsventilen nedanför bädden och då kommer det mer varmluft till främre delen av husbilen.
Det kan även vara lite felaktig placering av termostaten. Eller känselkroppen.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Vi sökte/ville ha en liten husbil 2,05m bred och mellan 5,50- 6,40 lång så man kan parkera inne i städer och lättare att köra i trånga gränder, mm, fem viktiga saker för oss, 3500kg+långbädd+automat+dieselvärmare+kompressorkyl, dvs så lite gasol som möjligt, övrig teknik kan man ändra/köpa till själv om det saknas tänkte vi , Det blev en plåtis 6,40

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
När värmaren ligger under sängen skall man stänga till utblåsventilen nedanför bädden och då kommer det mer varmluft till främre delen av husbilen.
Det kan även vara lite felaktig placering av termostaten. Eller känselkroppen.
Jag har testat det mesta även ditt förslag men det funkar ej, luften fram till sittdelen hinner kylas av så den är bara lite jummen

arvestar

HBK Intresserad
Kommun
Svenljunga
Hej husbilsveteraner!
/ Kjelle
Ska ni vara kvar i sverige så är det optimalt med aldevärme. Upplevt vinter med både truma (oisolerad spansk modell) och nu knaus med alde värme. Stor skillnad! Träffade en som hade aldevärme i sin plåtis men minns inte vilken modell. Lycka till med detta fantastiska liv!

Kjelle Vent

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
41887
Medlemskap
2025
Hej, och välkommen till ett trevligt liv, en sak att tänka på som vi själva missade är placeringen av värmaren, det är en Truma 6D alltså luftburen värme det är bra att den går på diesel behöver liksom inte tänka på att gasolen tar slut, vår värmare är placerad under en av bäddarna bak vilket gör att det blir väldigt varmt där man sover och relativt svalt där man sitter och umgås, många bilar har värmaren under sitsen vid matbordet och det är att föredra tycker vi..
Det verkar vara ovanligt att det finns dieselvärmare?
Jag har haft flera arbetsbilar som haft det och verkligen gillat det.
120 säng in i VW-skåpet, datorfläkt från kupe’n och långresa från Lofoten söderut!

Kjelle Vent

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
41887
Medlemskap
2025
Vi sökte/ville ha en liten husbil 2,05m bred och mellan 5,50- 6,40 lång så man kan parkera inne i städer och lättare att köra i trånga gränder, mm, fem viktiga saker för oss, 3500kg+långbädd+automat+dieselvärmare+kompressorkyl, dvs så lite gasol som möjligt, övrig teknik kan man ändra/köpa till själv om det saknas tänkte vi , Det blev en plåtis 6,40
Vilken blev det?
Låter som mina önskemål precis!

Kjelle Vent

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
41887
Medlemskap
2025
Ska ni vara kvar i sverige så är det optimalt med aldevärme. Upplevt vinter med både truma (oisolerad spansk modell) och nu knaus med alde värme. Stor skillnad! Träffade en som hade aldevärme i sin plåtis men minns inte vilken modell. Lycka till med detta fantastiska liv!
Det verkar som Truma är det vanligaste? Aide har jag nog inte sett bland utannonserat men låter vettigt!

arvestar

HBK Intresserad
Kommun
Svenljunga
Det verkar som Truma är det vanligaste? Aide har jag nog inte sett bland utannonserat men låter vettigt!
Kommer inte ihåg vad den gubben hade för märke på sin plåtis men ”Adria TWIN 600” har aldevärme enligt Google. :) . Går själv i tankarna att installera dieselvärmare som komplement i min husbil för att spara gasol-kostnad. Ingen kinavärme utan webasto.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Vilken blev det?
Låter som mina önskemål precis!
Det finns många att välja mellan. Vi köpte en Pilote V630J, Vi började kolla på 550 men där var det tvärbädd, sen kollade vi på 599, hittade några med långbädd och var nära att köpa det men efter fundering så tyckte vi att toa/dusch var för små i dessa så det blev 640
Det är truma i våran med utblås på 4ställen 6kw+el och placerad under sitsen vid matbordet, mycket värme om man vill ha det
Alde med golvvärme pratar många gott om här i klubben också.

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej husbilsveteraner!
/ Kjelle
Hyr en husbil (plåtis, van) under några dagar nu när det är lågsäsong. Det gjorde vi och det gav oss mycket som vi inte hade tänkt på. Vi gjorde om vår "bra att ha funktioner lista" en hel del efter det. Annars kan ni ju alltid titta in hos oss i Åkersberga så delar vi med oss av våra erfarenheter. Fricamping ställer en hel del krav på elförsörjningen...

Kjelle Vent

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
41887
Medlemskap
2025
Tack för svar! Bra tips.
Var i Åkersberga?
Bor själv i Kragstalund, Vallentuna. så rätt nära.
Kanske efter jul nån gång?
mvh/Kjelle

JooBoo

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Hyr en husbil (plåtis, van) under några dagar nu när det är lågsäsong. Det gjorde vi och det gav oss mycket som vi inte hade tänkt på. Vi gjorde om vår "bra att ha funktioner lista" en hel del efter det. Annars kan ni ju alltid titta in hos oss i Åkersberga så delar vi med oss av våra erfarenheter. Fricamping ställer en hel del krav på elförsörjningen...
Vad är det för elförsörjning du tänker på, förutom kylskåpet..?
Om man vill fricampa ofta och längre perioder (som jag själv är inne på) så anpassar man väl också livet till det tänker jag.

Fläktar och värme kan ersättas med öppna fönster/luckor/dörr och varma kläder och täcken.
Maten kan anpassas så kylskåpet kan stängas ner efter ett tag.
Reservvattendunken kan tappas upp så slipper pumpen gå igång.
Tv kan med fördel ersättas med utsikten.
Matlagning över öppen eld om man inte har gasol som ändå räcker väldigt länge.
Belysning (som knappt drar nån el) kan ersättas med levande ljus och pannlampa.
Powerbank med solceller och dynamovev för att ladda mobil, laptop och pannlampa...

Toppen