• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybörjare och husbil för 7 personer?

F

F.d. 12564

Guest
Hej på er.

Har precis skapat en profil då vi går i tankar om att köpa husbil.
Idag har vi husvagn men vill mot nya äventyr.
Problemet är att vi är 7 personer som behöver sitta bältade.
Vi är inte alltid 7 men möjligheten behöver finnas.

Så nu behöver vi era bästa tips på vilken husbil som skulle kunna passa en stor nybörjarfamilj?

Ha det fint.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Nybörjare och husbil för 7 personer?

Hej 7 bältade är nog inte lätt att hitta men registerad för 7 går nog att hitta men då måste bilen vara äldre än 04-06 då fick man sitta i längsgående sofforna utan bälte
Ha de paffw
(åtminstone i Finland)

I

Ice-Man

Guest

En husbuss hade nog passat er bra :)
Det passar i alla fall mig och min fru och ibland 5-6 ungar/ungdomar :)

F

F.d. 12564

Guest

Förstår att det är svårt att hitta.
Funderade på om det gick att montera bälten i efterhand och sedan få dom godkända?
Finns många husbilar med 6 bältade platser med extra säten längsgående utan bälten.
Vi har redan hittat flera av intresse men det saknas då en plats.

C

cheetah1

Guest

Det är nog inte omöjligt om bilen inte är helbilsgodkänd. Frågan är om lastvikten räcker till. Du får nog prata med chassietillverkaren (antagligen ALKO) alternativt bilprovningen skulle jag tro. Sen är frågan hur strukturen ser ut runt den tilltänkta extraplatsen, om det finns nåt att fästa ett bälte i, eller om det går att bygga. Det är stora krafter involverade i en krock, så det måsta vara ruggigt stadigt..

F

F.d. 53294

Guest

Hej!
Har en Burstner Argos 747-09. Den har 6 bältade platser. Den är vi 7 personer i utan att det känns trångt. Går även bra att sova 7 personer utan problem.
Antingen bäddar man soffan eller bäddar ner matbordet. Problemet är bälte till den sjunde personen. Vi har aldrig behövt åka mer än 6 personer.
Behöver man 7 bälten är det nog en specialbyggd buss eller en specialbeställd Concord av något slag.

Toppen