• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

F

F.d. 12754

Guest
Hej!

Köpte nyligen en VW T3 -83. Det är min första campingbil
så jag har verkligen nästan ingen koll alls.

Det första är väl nog värmeproblemet som måste lösas.
Den är apkall på natten och givetvis inte isolerad.
Såhär tänker jag: Jag tänkte köpa en kupévärmare och
driva den med 12v uttaget. Jag oroar mig dock för att
12V kanske är kopplat till bilbatteriet och inte bodelsbatteriet
så att jag riskerar att stå där med en motor som inte
startar. Är det risk för det eller är 12v uttaget kopplat till
bodelsbatteriet?

Andra iden som jag hade är att spruta byggskum i utrymmet mellan taket
och överdelens innervägg. Där är 10 cm luft. Tanken känns rätt.

Sedan undrar jag varför kontakten där 230 volts kabeln ska
in har tre piggar istället för två? Hur kopplar jag den till något
ellutag? Måste jag sätta dit en ny kontakt? Eller ska jag
köpa en speciell kabel?

Och hur funkar knapparna på kylen? Vad betyder de allihopa?

Tacksam för hjälp. :)

581236_10150645237117014_676567013_9063347_1829645268_n.jpg

559498_10150645145027014_676567013_9063082_660703295_n.jpg

553262_10150645152092014_676567013_9063107_887330797_n.jpg

380720_10150645147602014_676567013_9063089_976594807_n.jpg
 
F

F.d. 2250

Guest
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

den tredje (den grova) piggen är jord,
Tror inte att det går att värma upp bilen med 12v, möjligtvis om du drar en släpvagn full med batterier efter :rolleyes:,

Har du tillgång till 220v så kan du köra elvärme, annars kanske det finns någon disel/bensinvärmar historia typ "eberspächer"

knapparna på kylskåpet är vad jag vet:
1 12v drivning på/av (den kan du köra när motorn är igång), 2: 220v drivning på/av, 3: tempinställning eldrift, 4: gasmängd(tempinställning gas) den ska du trycka in vid tändning av lågan, 5: startknapp får gaslåga.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

230V kontakten er av samme type som ble benyttet for motorvarmere, du finner i campinbutikker, Biltema, Jula og andre overganger med en blå kontakt som paser inn på denne - det er samme kontakttype som egentlig sak benyttes på campingplasser.
 
F

F.d. 12754

Guest
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Ok. Tack för svaren. Vad tror ni om min ide om att isolera
tak-kupan?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Om Du sprutar byggskumm så måste Du ha heltäckande formar såväl utvändingt som inne. Skummet expanderar kraftigt och kommer annars att trycka sönder taket. Det bästa vore nog om Du kan montera isär taket och limma någon form av isolering med slutna celler i mellanrummet.
Lasse
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Föreslår att du tittar hur andra har gjort.
Att stjäla ideer är den finaste komlimangen man kan ge!

Ta hjälp av en behörig elektriker och stoppa in 10A säkringar på BÅDA
polerna på ingången, följt av "jordfelsbrytare" och varsin 6A till de 230V-
uttag du monterar.
10A är det högsta som en del camper tillåter och går campens säkring
så är det bra att kunna visa upp 10A i bilen. Då har stolpsäkringen "dött
åldersdöden". En del campingpersonal kan bli otrevliga om dom tror att
man drasgit mer än 10A.
Till egna förbrukare räcker 6A med rejäl råge!

Sätt dig ner med kladdpapper och diskutera vad och hur du vill gjöra,
om du inte redan gjort det.

Lycka till!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Hej..
Jag har haft samma bil, med Eberspächer kupé-värmare, låter bra, men fungerar bara några tim. då den är avsedd för snabbuppvärmaning av kupén den dra nämligen ganska mkt ström. De kan ju kompenseras med solpanel.. eller batt.laddare om du står på camping. Men med 220 i bilen kan du ju ha en elfläkt. 1000/2000w räcker länge.
Själv använde jag vid en resa till Tyskland en vinter, en båtvärmare för rödsprit Heat-Peal kostar kanske 1200 i båtbutik, praktisk då den även kan värma mat. Det trista är dock rödspriten räcker bara 6-7 tim, d.v.s man kan få gå upp 04-05 för att fylla på mer rödsprit. Jag hade dessutom ett litet gasolkök med 2kg gas behållare för snabbuppvärmning.
Provade även med fotogenvärmare mini-Pod, med då får man ordna med extra ventilation typ liten skorsten. 2 skidåkare köpte den och använde den med stor framgång en hel vinter med skidåkning i alperna i samma T3 mod. Glöm inte stänga alla friskluftsintag till natten.. sätt en "Electroluxventil" på taket om det inte redan finns.
Du lär få fler råd här från forumet..
Lycka till
Libom
 
F

F.d. 12754

Guest
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Hej..
Jag har haft samma bil, med Eberspächer kupé-värmare, låter bra, men fungerar bara några tim. då den är avsedd för snabbuppvärmaning av kupén den dra nämligen ganska mkt ström. De kan ju kompenseras med solpanel.. eller batt.laddare om du står på camping. Men med 220 i bilen kan du ju ha en elfläkt. 1000/2000w räcker länge.
Själv använde jag vid en resa till Tyskland en vinter, en båtvärmare för rödsprit Heat-Peal kostar kanske 1200 i båtbutik, praktisk då den även kan värma mat. Det trista är dock rödspriten räcker bara 6-7 tim, d.v.s man kan få gå upp 04-05 för att fylla på mer rödsprit. Jag hade dessutom ett litet gasolkök med 2kg gas behållare för snabbuppvärmning.
Provade även med fotogenvärmare mini-Pod, med då får man ordna med extra ventilation typ liten skorsten. 2 skidåkare köpte den och använde den med stor framgång en hel vinter med skidåkning i alperna i samma T3 mod. Glöm inte stänga alla friskluftsintag till natten.. sätt en "Electroluxventil" på taket om det inte redan finns.
Du lär få fler råd här från forumet..
Lycka till
Libom
Tack för all hjälp! Varför behöver man en ventil/skorsten till en fotogenvärmare? Producerar den sot eller liknande?
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Hej..

Läst här påforumet att fotogenvärmare av den typen ger vattenånga, d.v.s det blir fukt på väggar etc. Sen tror jag den kräver mkt syre för att inte ryka.. Använde själv inte Mini-Pod, men grabbarna som åkte till Alperna med den hade ett arrangemang med hjälp av ett öppningsbart fönster som fungerade hela vintern.. Har själv bara provat den stora Pod, i VW buss och det blev def. för varmt, märkte inte av andra biverkningar... Det finns en mini-Pod för båtar med skorsten, värmare och allt. Men gasol-värme av ngt slag är nog det bästa och billigaste..
Lycka till
Libom
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Fotogen, sprit och liknande bränslen är inte på långa vägar ett lika rent bränsle som gasol, dessutom sotar de. Jag skulle aldrig bränna något annat än gasol inne i en husbil med alla textilier m.m. :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Glöm inte att vid all förbränning med öppen låga förbrukas luftens syre. Och syret skall räcka för oss att andas också. Där ligger nog viktigaste anledningen att en husbil (och husvagn) alltid måse ha minst en öppen tilluft i botten på fordonet och en utluft i tak.

Sen kan så klart sot och vattenånga också vara trevligt att ventilera ut.

Vettiga värmare tar förbränningsluften utifrån, och skickar så klart ut avgaserna utanför bilen.

Gasolkök (liksom sprit o fotogen) tar även syre från luften (viktigt med ventilation) men köket används normalt inte hela nätterna och inte när man sover.

Tidigare ingick ventilatonskontroll i den gasolkoll som gjordes vid registreringsbesiktning men det kravet är ju släppt så nu får vi ta ansvar själva så vi vaknar på morgonen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Nybörjare har köpt en VW T3 -83 och ber om råd

Ok. Tack för svaren. Vad tror ni om min ide om att isolera
tak-kupan?

Inte byggskum
Det bästa är vanlig hård rockwool den har bättre egenskaper speciellt när det gäller ljud. En fördel när det regnar.
Det finns en typ som har en aluminiumfolie som är klistrad på ena sidan, den är anpassad för klimatanläggningar. Den skulle jag rekomendera. Om man använder för porös isolering så har jag hört att den skakar ihop och lägger sig neråt.
 
Toppen