• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyare eller äldre för samma pris?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

här är en förklaring till det jag avser
http://www.husbilsklubben.se/forums/t22332-2/#post127622

Kamrem överlag är en detalj som gör en motor billigare och lättare att producera, men dyrare att äga (och risk för haveri om den inte byts i god tid)
Därför är kedja mitt personliga val.

Vad gäller avvikelser från dokumenterad vikt kan t.ex bilen utrustats med markis, parabol, tv, cykelställ, större gasolflaskor, stödben osv. som äter upp den ursprungliga lastvikten. Därför rekommenderar jag vägning innan köp.

Var ju på äldre bilar och Fiat har väl kamkedja på sina 3.0 motorer så lite nyare fakta tycker jag skulle vara på sin plats.
/Pelle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Uten tre i vegger, golv og tak hjelper endel men en må også ha isolasjon som ikke trekker fukt. En klassisk slik løsning har glatt aluplåt eller GFK utvendig og innvendig i en hellimt sandwich. Blir det en lekasje så blir det ikke skade i skallet. Synlige fuktskader på innredning kan fortsatt oppstå så se inne i alle skap - spesiellt i hjørner og oppe under taket. Se og på golvbelegg - igjen viktigst langs veggene. Veggene innvendig i biler med aluplåt er normalt kledd med et syntetteppe - dette sladrer fort om det er fukt.
 
L

linde

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Lägger till några märken, Hymer, Dethleffs, Eura, Karmann, Wigamm
Finns nog fler
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.848
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Det gäller i så fall nya bilar, men fortfarande har vissa märken trästomme i en del modeller. Man får kolla på den modell man är intresserad av. När det gäller begagnade bilar har de flesta bilar i "normal" prisklass trästomme, vilket inte är något stort problem så länge bilen är tät. Alla bilar borde egentligen tätas om i fönster och luckor ca vart 10:e år, så skulle mycket av problemen vara borta. :)
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Det verkar ju som att de flesta märken har plast i konstruktionen på nyare och, antar jag, dyrare bilar.

Har Googlat efter information och läst lite gamla trådar här på forumet och det är ju verkligen inte lätt att få en klar bild av hur det ligger till. Många uttalar sig självsäkert om en viss modell, för att senare bli motsagda av en minst lika säker person. På tillverkarnas hemsidor finns ju mest information om de helt nya modellerna, finns inte mycket om äldre bilar.

Att prata med en säljare, privat eller på firma, lär inte heller hjälpa eftersom säljare generellt sett har väldigt dålig koll eller rent av ljuger rakt ut och oftast säger det kunden vill höra för att få igenom en affär. Det är likadant inom alla branscher, med få undantag såklart.

Finner det högst märkligt att det inte är enklare att hitta bra information om detta eftersom det ju är en i allra högsta grad säljande egenskap. För mig är en mögel/fukt-tålig konstruktion, som då inte nödvändigtvis behöver vara plast men en modell som är erkänt bra byggd, direkt avgörande för vilken bil man väljer. Betydligt mer avgörande än om duschen är 2 cm trängre än en annan, om bilen har kamrem, om kylskåpet är 3 liter större eller om backspeglarna är aningen för små. Detta är i det stora hela ointressant för mig och fäller inte alls avgörandet om jag väljer mellan ett par, tre olika bilar inför ett köp. Ändå är det sådant man kan läsa i diverse tester av husbilar, men inte ett ord om sådana här mer avgörande saker.

Det är som när man köper hus, det är helt oväsentligt om det är fula tapeter eller om vindskivorna behöver målas om. Det viktiga är ju att det inte är radon, fuktskador, att det är ett bra och modernt uppvärmningssystem, att taket är hyffsat fräscht, att huset är dränerat osv.

:confused:

Med det sagt, finns det någon husbilsmodell med plastkonstruktion som uppfyller mina krav på alkov (eller möjligen taksäng), plus våningssäng/dubbelsäng bak och med plats för 6 bältade åkande? I prisklassen 300-400 000:-
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Jag har sagt mitt i en tidigare post. Är säkert trä i vår konstruktion, men jag litar mer på konstruktionen av bodel och motordel på en mindre än ett år gammal husbil än fem år gammal oavsett hur "premium" det är.
Det var vad vi gick på när vi köpte, 6 mån gammal i Tyskland eller 5 år i Sverige, valet var enkelt ....


Peter :)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Av dom bilarna som fanns i första inlägget, är det bara den sista klart bäst.
Separat dusch är att föredra, både tätare och bekvämare.

Kylen under köksbänken är en dålig kompromiss som många gör. Det tar bort köksskåp och kylen blir obekväm att använda. Dessutom har den riktig frys.

Men måste väl finnas billigare bilar som uppfyller detta?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.856
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Hej...Om du ska fråga en nybörjare....Lastvikt är allt..!!!
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Med en tjänstevikt på 3300kg så blir det inte möjligt att få med sig några passagerare.
Markis, cykelställ och övrig nödvändig utrustning tar minst 100kg av lastvikten.
Tveksamt om den går att väga upp eftersom den har 15" hjul.
Dessutom är den registrerad för bara 2 passagerare.

Jo då är den nästan värdelös lastvikten för en husbil med 6 passagerare behöver var minst 700 kg helst 1000 kg

Jag tittade tyvärr bara på inredningen planlösningen förut.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Bürstnern i Vimmerby har jag spanat in på Blocket men gjorde en koll på Transportstyrelsens hemsida och hittade också viktproblematiken så den går bort, tyvärr. En sån bil måste ju vara omöjligt att få laglig om man inte åker runt ensam, utan man får räkna med att köra med mer eller mindre överlast hela tiden.

Måste erkänna att jag tittar mer och mer på mobile.de efter att ha börjat jämföra mer seriöst. Vad tror herrskapet om denna;

Camping Oase Kerpen GmbH in Kerpen Sindorf - Vertragshändler-Dethleffs, Vertragshändler-Sunlight, Vertragshändler-Globecar, Servicebetrieb-Hobby

Den har totalvikt 4000 kg. Kan det bli några problem att få denna med totalvikt 4000kg och PB klass 2 i Sverige vid regbesiktning?

Överlag är det få bilar som har högre än 3500kg "Gesamtgewicht" av de jag tittat på. Bilar likt den i Vimmerby med många sov/sittplatser och som har både markis och cykelställ. Går alla nyare bilar (runt 2008 och framåt) baserade på det vanliga Fiat eller Ford-chassit att regga upp vikten på i Sverige? Alltså, oavsett om det är svensksålt eller direktimport.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Verkar vara en riktigt fin bil, men kolla upp lastvikten för säkerhetsskull. Dok tror jag den borde vara riktigt bra på den där.
Separat kyl i arbetshöjd :msn_thumbup:
Frys :msn_thumbup:
Inte det största köket men finns små arbetsyor och avställningsytor. dock ganska lätt att förbättra. :msn_thumbup:
Duschen ej separat. men kanske de där fällbara duschväggarna är tillräckligt bra. Svårt att se och jag har ingen erfarenhet av just Dethleffs lösning.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Stora kylen med frys är perfekt, går faktiskt in en hel del i frysen. Lika litet kök som vi har men man överlever (fast ett krav när vi byter är större kök), bra planlösning. Fast att inte ha separat dusch tror jag inte att vi skulle klara av. Om någon duschar är ju toan blockerad samt att det blir blött på "golvet".


Peter :)
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Kyl/frys är något jag inte ägnat särskilt stor uppmärksamhet faktiskt... jämarns också, det blir ju mer och mer att tänka på som ni håller på! :wink:

Vad är normal viktbegränsning i våningssängarna på husbilar? Har sett max 75kg i överslafen på någon bild, är detta att betrakta som någon sorts standard? Det vore olyckligt i sådana fall då det förmodligen kommer att vara jag som i första hand skulle sova där (85kg tung), med 5-åringen under och mamma+bebis i alkoven. Finns det normalt något fallskydd i överslagen på våningssängarna?
 
Toppen