• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya vinterdäck med fälg.

lingo

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsåkare!
Vi har precis hämtat vår nya Dethleffs Alpa I 7820-2 och får den levererad med sommardäck, precis när snön slog till i skåne.
Vi ska beställa vinterdäck enligt nya lagen kompletta med fälg.
Har ni tips på fälg och däck, verkar vara svårt att hitta fälgar som passar.
Vad har Ni på era tunga boogiebilar?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Fälg och däck står i reginstrumentet sen är det ju c däck som gäller inte mycket att välja på men sk. året runtdäck eller helårsdäck vore lämpligt, jag skulle vara stenhård och kräva att den levereras med såna däck.
Finns många orsaker till det! Oavsett vad förståsigpåare och giriga däcksfirmor föreslår.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Grattis till en fin bil.

Jag har ingen boogie, men titta på Goldschmitt - kvalitetsfälgar för husbil som är framtagna för höga laster. Fundera på att ta originalfälgarna för vinterbruk i stället.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsåkare!
Vi har precis hämtat vår nya Dethleffs Alpa I 7820-2 och får den levererad med sommardäck, precis när snön slog till i skåne.
Grattis till en fin bil. Ett tips var året runt däck. Då slipper du ha 12 hjul men det är en kompromiss med fästet. Men kör du mest i Skåne och söderut så varför inte. Du kanske kan få firman du köpte av att byta däck?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsåkare!
Du har betydligt lägre axellast bak än en 2-axlad bil, så det är framaxeln som begränsar fälgarna, tänker du köra norrut i vinter i riktigt vinterväglag eller är det skånsk vinter som gäller? Detta avgör vad du skall välja för däck, hitta fälgar är inget problem.

lingo

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2025
Fälg och däck står i reginstrumentet sen är det ju c däck som gäller inte mycket att välja på men sk. året runtdäck eller helårsdäck vore lämpligt, jag skulle vara stenhård och kräva att den levereras med såna däck.
Finns många orsaker till det! Oavsett vad förståsigpåare och giriga däcksfirmor föreslår.
Vi vet vad vi ska ha enl regbeviset och vi vet vad lagen säger. Har funderat på Nokian Snowprof c
225/75 R16 121/120 68. Vad tror du? Sen får det bli ev Dethleffs orginal 16 alufälgar som vi har på bilen nu.

lingo

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2025
Du har betydligt lägre axellast bak än en 2-axlad bil, så det är framaxeln som begränsar fälgarna, tänker du köra norrut i vinter i riktigt vinterväglag eller är det skånsk vinter som gäller? Detta avgör vad du skall välja för däck, hitta fälgar är inget problem.
Det är att hitta fälgar som är vårt stora bekymmer. Ge förslag då.

lingo

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2025
Grattis till en fin bil.

Jag har ingen boogie, men titta på Goldschmitt - kvalitetsfälgar för husbil som är framtagna för höga laster. Fundera på att ta originalfälgarna för vinterbruk i stället.
Vi har snygga svarta alufälgar som orginal, ingick i paketet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsåkare!
Är bilen byggd på Fiat?

lingo

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2025
Grattis till en fin bil. Ett tips var året runt däck. Då slipper du ha 12 hjul men det är en kompromiss med fästet. Men kör du mest i Skåne och söderut så varför inte. Du kanske kan få firman du köpte av att byta däck?
Helårsdäck hade vi på förra bilen. Inte så bra när snösmockan kom dec-23 och för grova för varma vägar vid medelhavet.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
När jag skulle skaffa vinterdäck till nyinköpta personbilen sade handlaren att det var viktigt att det blev fälgar som klarade salt. Det gör i allmänhet inte billigare aluminiumfälgar, enligt honom.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är att hitta fälgar som är vårt stora bekymmer. Ge förslag då.
Här tex. är silver för vinterbruk. Svarta fälgar är inte praktiska ser fula ut efter första regnet, jag har helt nya dom åker av till våren skall köpa silver istället.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har svarta MAK Stone5 6,5X15 5/118 ET65 CB71,1 för 3:e året och kör året runt och tycker fälgarna klarar vintern i Skåne bra utan att bli fula.

Toppen