• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya vikter för B-körkort

F

F.d. 2025

Guest
Någon som har info om höjd viktgräns från 3500kg till 4250kg.
Har tidigare hört att det skulle kunna komma att gälla från år 2008 men finns mer info om detta någonstans?

F

F.d. 839

Guest
Sv: Nya vikter för B-körkort

Dennis,
Denna nyhet ifall sant skulle jag tag emot med gladje :D, jag vill hora mer om detta.

F

F.d. 2025

Guest

Jo men jag skulle vilja ha lite mer färsk information i ämnet.

F

F.d. 3753

Guest

Tyckte det var ganska färskt när det står på ett ställe att det gäller fom 1'e september.
Gå in på sök och skriv in "personbil 2"!

Försökte just söka på den sidan igen men nu lyckas jag inte med
Image Verification, guuuuud så dumt system, man vet ju inte om det skall vara versaler eller gemener. Gjorde minst 10 försök.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2025

Guest

Ja hittar du någon länk så släng in den här.

F

F.d. 4972

Guest

Kan det vara denna överenskommelse som de syftar på. Den här kommer att gälla från 2008 enl text, men det gäller ju dragande av släp med B-kort vad jag kan se.
/Lars
Rådsmöte den 27 mars

F

F.d. 8036

Guest

Pratade med rep. från Vägverket om detta i Jönköping.

För det första gäller det bara för kombinationen bil-släp, där är ingen ändring på gång för att höja vikten för B-kortet eller gränsen mellan lätt och tung lastbil. De båda sakerna hänger ju samman.

Vad gäller ikraftträdande för ny totalvikt bil-släp är det så att vägverket önskade införa denna så snabbt som möjligt och redan 2008 men fick avslag då alla i EU skall införa den samtidigt, alltså 2013.

Och det är riktigt att någon form av extra utbildning, som ännu inte är beslutad, kommer att krävas.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Svar från vägverket.

Du har kanske läst eller hört att den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) kommer att höjas till 4250 kilo. Ett nytt körkortsdirektiv trädde i kraft i januari 2007 och att länderna har sex år på sig att införa reglerna.

Eftersom det är fråga om en ändring i körkortslagen måste sedan Riksdagen fatta sådant beslut efter att regeringen skrivit en proposition och de nya bestämmelserna kommer att börja tillämpas den 19 januari 2013.

Det nya skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger mellan 3501 och 4250 kilo och där släpvagnen väger över 750 kilo genomgått en endagsutbildning alternativt ett prov. Några närmare föreskrifter om hur en sådan utbildning alternativt prov kommer att se ut finns inte.

Med vänlig hälsning

Maria Hed

Vägverket
Borlänge

Toppen