• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya vägavgifter i Slovenien

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025
Hej!

Eftersom jag i en del inlägg gällande kroatienresor har rekommenderat en resa genom Slovenien på dit- eller hemresan eller bådadera - och påtalat att kostnaden för motorvägarna är försumbar, vill jag göra ett tillrättaläggande. Av en kroatisk kompis fick jag härom dagen veta att Slovenien, från och med den 1 juli 2008, kommer att införa en avgift liknande den som finns i exempelvis Schweiz.

Det kommer att bli två möjligheter - årsavgift eller halvårsavgift. Årsavgiften kommer att kosta 55 € för bil och halvåret 35 €. Motorcyklar halva priset. I och för sig inte så mycket, men det slovenska motorvägsnätet är inte direkt ett av Europas största - om man säger så. Även om det för de flesta svenska resenärer blir en snabb färd rakt genom landet på motorväg.Det är ju Kroatien som hägrar. Tyvärr - för Ljubljana är en stad som är väl värd att besöka, liksom Bled, Bohinjdalen och Postojnagrottorna. Samtidigt är det inte helt lätt att snirkla sig fram vid sidan av motorvägarna. Hur som helst - en resa genom Italien kommer numera i en helt annan dager.

Mer information: Slovenia to Adopt Motorway Toll Stickers

Hälsningar
Staffan

Senast ändrad:
Toppen