• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Truma DuoControl

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Någon som sett om någon börjat sälja nya DuoControl CS någonstans?

Truma DuoControl CS: gastrycksregulator med automatisk omkoppling

truma-gas-supply-duocontrol-cs-vertikal.png

mvh
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Som jag har fattat det så väger den lite mindre samt lättare att återställa krocksensorn.
Då jag inte har någon innan kan jag lika gärna vänta några veckor så man kan köpa den nya.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det kan inte röra sig om många gram som skiljer. Att återställa krocksensorn är ingen skillnad annat än att den gamla har en grön knapp & den nya en gul som skall tryckas in. Vad som möjligtvis skiljer är i så fall priset & att den nya är av plast vilket kanske är ömtåligare än den gamla i metall.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Nybliven husbilsägare här och har väldigt dålig koll än så länge vad gäller gasol och vilka lösningar som är bra eller inte.

Jag har bara en flaska i bilen, men plats för två. Läst om denna DuoControl CS och den verkar ha den funktion jag söker.

Finns det "bättre" alternativ?

Kan man köpa dessa från Tyskland? Priserna är ju betydligt lägre därifrån än i Sverige.
Jag kan inte se någonstans att Fritz Berger Camping levererar till Sverige.

Hittade detta komplette kit: Truma DuoControl CS vertikal 30 mbar Komplettset-KS100391
De verkar inte heller skicka saker till Sverige vad jag kan se.

Sedan en fundering vad gäller slangar, förstår att det finns flera olika standard på dessa. Minst 4 vad jag hittat.
Vad heter den svenska varianten,
 
F

Frudden

Guest
Skitsmart av Truma att ge den nya versionen samma namn som den gamla. Sökte på nätet efter en manual till min gamla, och det var inte det enklaste, bara den nya som dök upp överallt. Men till slut så.

Och när folk börjar ställa frågor om den nya, då lär väl de gamla rävarna svara utifrån deras erfarenhet om den gamla. Bra jobbat Truma, ni borde ha tänkt till där!

// Fredrik W
 
Toppen