• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya Regler 1/9 för cykelöverfart

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nya Regler 1/9 för cykelöverfart

Toppen, det innebär troligen att cyklister av det hetsigare slaget kommer att utföra ännu värre kamikaze färder framför oförberedda bilförare, och nu dessutom helt ha rätten på sin sida att göra det.

Fundersam. JANKRO.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Tyvärr kommer det bli precis som vid införandet av zebra-lagen 1998 (företräde för fotgängare vid obevakade övergångsställen) att olyckorna ökar nu när både cyklister och gångtrafikanter bara kommer rusa rakt ut på vägarna med en förväntning om att alla ska hinna stanna.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den som kör på en medtrafikant, oavsiktligt (eller avsiktligt), är naturligtvis skyldig till dråpförsök eller liknande. Varför skulle trafikreglerna upphäva vanliga "umgängesregler"?

Fotgängare och cyklister, s.k. oskyddade trafikanter, har egentligen alltid förtursrätt på gator, vägar och torg, om man inte anlägger vissa "motormänniskors" omänskliga syn på detta!

Så tycker jag.

Jappe (prima ballerina)

F

F.d. 52920

Guest

Den som kör på en medtrafikant, oavsiktligt (eller avsiktligt), är naturligtvis skyldig till dråpförsök eller liknande. Varför skulle trafikreglerna upphäva vanliga "umgängesregler"?

Fotgängare och cyklister, s.k. oskyddade trafikanter, har egentligen alltid förtursrätt på gator, vägar och torg, om man inte anlägger vissa "motormänniskors" omänskliga syn på detta!

Så tycker jag.

Jappe (prima ballerina)

Det har inget med ens syn att göra.
Att leva med att "jag har rätt" är ingen bra grund för oskyddade trafikanter.
Däremot finns det väl ingen som kör på en oskyddad trafikant med flit?
Eller är jag ute å "cyklar" :swoon:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Norrlänningar gör det!

Det är väl inte så vanligt men jag har varit med om en attack för länge sedan, femtio år sedan eller så. En norrlänning på ett kalas av verkligt storartad kaliber fick för sig att jag stötte på hans tjej och ville göra upp. Han tog sin bil som stod utanför och försökte köra över mig när jag kom ut. Jag hoppade in i min bil och sedan hade vi bilkrig! Jag vann! Inga personskador men bilarna såg för jäkliga ut men det var gamla skorvar båda två!

Därefter blev vi vänner!

Jappe

PS. "Inget kalas utan kras"!

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Eller såhär:

cykelöverfart.JPG

En cykelöverfart är ett slags ”övergångsställe för cyklister” fordonstrafiken på vägen har väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II på cykelöverfarten. Den är utmärkt med ett nytt vägmärke för cyklöverfart, dom gamla cykelöverfartslinjen(sockerbitarna) och en väjningslinje (hajtänderna) för bilarna på körbanan.

Det var så sent som förra veckan. En cyklist påkörd i Hässleholm på en cykelpassage vid lunchtid. Bilar är hårdare än cyklister. Vad är det för mening med regler om inte alla följer dem.

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Numera finns det fem alternativa väjningsregler i en gatukorsning:

1. Bil och cykel möts korsvis. Högerregeln

2. Bil svänger höger i samma färdriktning som cykel kör rakt fram. "Högerregeln".

3. Cykel ska köra över vid en cykelpassage. Cyklisten skall lämna företräde.

4. Cykel ska köra över vid en cykelövergång. Bilisten skall lämna företräde.

5. Reglerad överfart. Trafikljusen gäller.

Inskickat till Transportstyrelsen:

Om det ska vara någon mening med att reglerna ska vara säkrare, enklare och tydligare så tycker jag att det ska vara hajtänder för cyklister där de ska lämna företräde.

cykelpassage.JPG

Senast ändrad:

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Två gamla gummor från landet kommer till staden för första gången. Den ena frågar: vad är det för målingar dom har här i gatan (Övergångställe)
Jo,du förstår. om du går här och en stor lastbil kör över dig - så får du rätt. :twitcy:

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025

Och alla dessa vägbulor som tillkommer mer och mer !!
Snart så kommer man väl över dom inte alls med en lågbyggd
Husbil utan att skrapa sönder underredet !!
Vem betalar det tro ????:mad::mad::mad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Respekterar folk hastighetsbestämmelserna - inga vägbulor!

Respekterar folk inte hastighetsbestämmelserna - vägbulor!

Det hade naturligtvis varit bättre med kameraövervakning!

Ännu bättre hade det varit om folk hade respekterat hastighetsbestämmelserna!

Jappe

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Inskickat till Transportstyrelsen:

Om det ska vara någon mening med att reglerna ska vara säkrare, enklare och tydligare så tycker jag att det ska vara hajtänder för cyklister där de ska lämna företräde.

"Hej.

Ja, det är en åsikt som många delar och det är också något som kommer att tas med i diskussionerna. Det är ju som sagts många oklarheter än så länge.

Med vänliga hälsningar
Broo Leif
Sektion regelinformation Transportstyrelsen"

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

ALLA skall visa hänsyn i trafiken, likaså respektera de regler som finns. Att som cyklist hävda sin rätt & bara häva sig ut i trafiken är väl inte att rekommendera. Självbevarelsedriften att undvika att själv bli skadad tycks saknas hos en del. Om något händer så får cyklisten i bästa fall väldigt ont & i sämsta fall är det helt kört, antingen dör man eller så får man tillbringa rester av livet som invalid. Bilföraren går inte heller förskonad från detta. Han straffas & får leva med skuldkänslor resten av livet. För att få folk att respektera trafikregler tror jag att en intensifierad polisövervakning är lösningen. Men detta är nog att betrakta som en utopi eftersom polisen håller på med annat t.ex hastighetsövervakning som verkar vara det enda trafikbrottet idag.

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

ALLA skall visa hänsyn i trafiken, likaså respektera de regler som finns. Att som cyklist hävda sin rätt & bara häva sig ut i trafiken är väl inte att rekommendera. Självbevarelsedriften att undvika att själv bli skadad tycks saknas hos en del. Om något händer så får cyklisten i bästa fall väldigt ont & i sämsta fall är det helt kört, antingen dör man eller så får man tillbringa rester av livet som invalid. Bilföraren går inte heller förskonad från detta. Han straffas & får leva med skuldkänslor resten av livet. För att få folk att respektera trafikregler tror jag att en intensifierad polisövervakning är lösningen. Men detta är nog att betrakta som en utopi eftersom polisen håller på med annat t.ex hastighetsövervakning som verkar vara det enda trafikbrottet idag.

Bennie

Kolla på fejan, så ser du var en del av poliserna hänger,
märkligt hur det gått:p

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag avslöjar nog en skrämmande okunnighet här, men vad är "fejan"?

Jappe :confused:

Toppen