• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya Rånmetoder

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Har kopierat detta meddelande från MHCS hemsidan för att sprida detta till alla. Se upp

Fick idag ett mail från polisen i Schweiz vidarebefordrat från en tysk husbilsvän. De varnar för att ägg kastas mot vindrutan vid mörkerkörning. Om man då spolar och sätter igång torkarna bildas en hinna som man inte ser igenom och därför tvingas stanna. Då slår rånarna till, detta har hänt i Frankrike , Tyskland och Schweiz enligt polisen. Så skulle detta hända, sätt INTE igång torkarna och stanna inte!

Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Nya Rånmetoder

Jag har ändå inte förstått vad finns att stjäla från en husbil. En gammal pc, kreditkort utan kod, kamera med några år på nacken. Värde noll.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 53012

Guest

Har kopierat detta meddelande från MHCS hemsidan för att sprida detta till alla. Se upp

Fick idag ett mail från polisen i Schweiz vidarebefordrat från en tysk husbilsvän. De varnar för att ägg kastas mot vindrutan vid mörkerkörning. Om man då spolar och sätter igång torkarna bildas en hinna som man inte ser igenom och därför tvingas stanna. Då slår rånarna till, detta har hänt i Frankrike , Tyskland och Schweiz enligt polisen. Så skulle detta hända, sätt INTE igång torkarna och stanna inte!

Mycket bra info, har aldrig hört om detta förut men kan tänka att det blir svårt att se i mörker.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har ändå inte förstått vad finns att stjäla från en husbil. En gammal pc, kreditkort utan kod, kamera med några år på nacken. Värde noll.
MVH. Gunnar S

Jag kanske kan klara mig. Innan man slösar ägg har man nog gjort följande reflektion: Den som har en sådan husbil har väl knappast något värdefullt inuti heller.

Det finns ju bilar som får bovarna att tänka precis tvärtom.
:eek:

F

F.d. 13980

Guest

Så det är bäst att ha en något äldre husbil av mindre format som vi har. Det kan ligga något i det.

Hälsningar Krästi

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Om man misstänker brott efter äggkastning och inte vill starta vindrutetorkarna så att vindrutan grisar igen, kan man öppna sidorutan, om man når, och sticka ut huvudet och köra vidare. Det är den s.k. lokförarmetoden och den fungerar även vid siktbortfall p.gr. imma eller andra skäl. Det går bra att köra så kortare sträckor upp till 70-80km/tim. c:a.
/Åke

F

F.d. 53078

Guest

Tack skall varna folk.
E annan välkänd metod är:

Du kommer fram till din bil och upptäcer att du fått punktering.Plockar fram reservdäck domkraft och börjar byta då kommer det minst två hjälpsamma personer och hjälper dig den ene pratar med dig medans den andre byter och du blir jättenöjd dom hjälper dig med att plocka in allt på sin plats igen. Glad för hjälpen åker du därifrån utan att veta att dom har länsat din bil. Kanske inte så vanligt med husbilar ,men på skåpbilar.
På detts sättet fick Fuengirolas lokal TV en Tv kamera stulen.

Man skall ju inte heller vara för rädd och tro att alla vill råna en

I förra veckan körde det in en Engelsk äldre dam mot enkelriktat och körde på en fotgängare på ett övergångställe folk skrek åt henne och slog med handen i bilen för att stanna henne. Istället för att stanna körde hon på två parkerade bilar och försvann hastigt. Efter några timmar gjordes det en polisanmälan, och vem satt där och gjorde en anmälan om rånförsök. Jo den engelska damen som sade att hon trodde att hon skulle bli våldtagen. polisen svarade henne att en sådan tur hade hon inte.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Lokförarmetoden". Mycket bra metod, Åke!

Jag körde en gång i 140 km/tim när motorhuvslåset plötsligt släppte och huven lade sig över vindrutan. Tack vare att jag hade sinnesnärvaro nog att veva ner sidorutan och sticka ut huvudet så kom jag undan det äventyret med livet i behåll.

Jag glömmer aldrig den chock jag fick när det brakade till och sikten plötsligt försvann!

Jappe

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

MVH. Gunnar S

Det största "värdet" som stjäls är ju tryggheten om att kunna få vara ifred för att om någon skulle ta en laptop,kamera eller plånböcker så blir det ju en ekonomisk förlust samt semestern förstörd med eventuella foton/kort försvunna .

Detta kan ju ersättas för utom korten men tryggheten om att kunna parkera någonstans och få vara ifred kommer nog ifrågasättas varje gång man parkerar .

Det räcker ju med att någon slår in en ruta så förstörs ju många dagar på semestern och tryggheten naggas .

Tyvärr så är det ju så att många är ju kanske påverkade av något och inte vet vad dom gör och skulle man sätta dit någon så finns det ju 100 tals flera som gör samma sak .

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

MYT
Om någon kastar ett ägg på min framruta så tar jag torkarbladen med spolarvätska och gör rent rutan det blev rent efter 3 tag. Jag tror att det är samma polis som varnar för narkosgas.
ägg blandas med vatten det vet alla som bakar, var bara tvungen att testa
SDC10287.JPG
SDC10291.JPG

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Du får testa i mörkret. Det skulle ju bildas en hinna som man inte kunde se igenom i mörkret.......

Kul med folk som testar :)

/Cecilia

F

F.d. 53078

Guest

Jag testade i mörker inne i garaget med släckt ljus. Prova själv
Ägg löser sig i vatten. Jag har väldigt lite % spolarvätska i vattnet, men tror inta att det inverkar. Efter tre tag var rutan perfekt ren.
Jag kan tänka mig att det går åt 148 ägg i kväll.
Sådana här varningar har jag fått liknande (skicka vidare till alla du känner)
Folk gör detta för att se hur stort det blir typ av SPAM.
Kommer inte ihåg nu, men fick något ifrån polisen i Stockholm, kollade upp E-mailen och den fanns inte.
Det var nog dessa pajsare broma de limpia parabrisas

Sony skica mig orginalmailet så skall jag kolla upp

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest

Ursäkta min tvivel till att några försöker att med äggkastning råna husbilsägare. En enligt mitt tycke mycket krånglig metod. Då värdet på det stulna högst kan inbringa någon 1000:- lapp. Det måste vara mer lönsamt att länsa firmabilar som innehåller dyra verktyg. (jag misstänker att äggkastningsmetoden är en udda företeelse)
PS.( jag har haft fel för.)
MVH. Gunnar S

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Äggvita stelnar ju som bekant då det finns värme under. Kanske om det är lite kallt ute och man har defroster på för fullt, då skulle det kanske kunna stelna till lite längst ner på rutan.

:cool:
ytterligare en som tvivlar på uppgiften.

Senast ändrad:
Toppen