• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya ord o termer

F

F.d. 7927

Guest
Hej :
Som ny i denna värld skulle jag välkommna en liten ordlista vi kanske skulle kunna starta en och sen fylla på den allteftersom.
Jag har ingen aning om skillnaden mellan ställplats/övernattning/camping t.ex
Nån som vet?
Mvh Serenity

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya ord o termer

Jag har ingen aning om skillnaden mellan ställplats/övernattning/camping t.ex
Nån som vet?
Mvh Serenity

Wikipedia har översatt tyskans Stellplatz till Husbilsplats och så här beskrivs den:

• En husbilsplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller två övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning.
  • En Ställplats är en enklare, centrumnära och kan vara helt utan faciliteter, vilket kan medföra billigare, t o m gratis husbilsplats.
  • På husbilsplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.
  • Husbilsplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:
  • är utmärkt med skylt för husbil
  • ligger nära centrum
  • erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
  • är relativt horisontell
  • kan nås och lämnas dygnet om utan reception
  • erbjuder vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
  • lågt pris – ibland gratis
  • är i drift året om

F

F.d. 28371

Guest

Man kan bli litt forvirret, for tyskerne taler også om Stellplatser inne på en campingplass. Det vil si det området man disponerer når man står på en campingplass.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man får ju se upp lite med Wikipedia, i sådana här sammanhang blir det ju enskildas åsikter som står där, inte någon slags fakta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man kan bli litt forvirret, for tyskerne taler også om Stellplatser inne på en campingplass. Det vil si det området man disponerer når man står på en campingplass.

Det är något som även vissa campingplatser anammat i Sverige. Den är ofta placerad i utanför bommarna men med tillgång till campingplatsens olika faciliteter. Lägre pris och icke tidsbunden in- och utfart är stora fördelar.

F

F.d. 17667

Guest

Att definiera frågeställarens tre exempel (ställplats/övernattning/camping) är inte helt lätt då t.ex. ordet ställplats inte är med i svenska akademins ordlista eller definierat av svenska adekvata myndigheter. Det pågår dessutom rättsfall kopplat till närliggande ord (camping eller parkering?) där det synes råda en oklarhet hur vi i praktiken ska förhålla oss dessa uttryck.

Söker man t.ex. efter ordet ställplats i HBK forumtrådar, finner man livliga diskussioner och flera försök till tolkningar, oftast personliga. Någon ställde frågan om vad vi andra vägde in i ordet ställplats. Man kunde då snabbt konstatera att det råder olika uppfattningar. Det som främst skiljde oss åt var graden av service vi önskar vid en ställplats.

En del (däribland jag) ser en ställplats mer som en för bland annat husbilar iordninggjord plan uppställningsplats, gärna naturskönt. Bekvämligheter har vi med oss i husbilen. Högsta servicenivån jag förväntar mig är möjlighet till fyllning/tömning. Önskas högre servicenivå så finns utmärkta campingplatser.

Andra gör andra tolkningar, tex. författaren i Wikepedia, som valt text till hur vissa i Tyskland valt att definiera ordet. Att ordet finns med i Wikepedia betyder inte med automatik att ordet är ett accepterat låneord i svenska språket.

Av intresse är dock att vår klubb, HBK, har en uppfattning, vilket är bra. Emellertid aktualiseras behovet av att synliggöra HBK ställningstaganden i olika frågeställningar på ett enkelt sätt för medlemmarna, t.ex. via flik på hemsidan.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Zusatzzeichen_1048-17.svg

En skylt för att utmärka ställplats/husbilsplats hade gjort det lite enklare.
I Tyskland betyder skylten (Zusatzzeichen 1048-17): Endast husbil tillåten!

F

F.d. 17667

Guest

Må så vara, men det får inte leda till tveksamheter kring att husbil (personbil II) också har rätten att parkera vid parkering märkt med vanlig P-skylt.

Toppen