• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya medlemmar

F

F.d. 25033

Guest
Hej jag får väl skriva ett inlägg, som ni önskade. Min hustru och jag är nyss hemkommna från en resa som gick via Mosel till Jurabergen och den fantastiska viadukten i pont du Millau i frankrike, mycket givande. På söndag ställer vi fäden till Öland, för några dagars fågelskådning. Som alla förstår är vi pensionärer. Hälsningar Morgan

F

F.d. 7997

Guest
Sv: Nya medlemmar

Välkomna till klubben ska ni vara

Stig o siw

F

F.d. 4879

Guest

När man läser det här så är som att man ser fram mot att bli pensionär!

F

F.d. 55262

Guest

:D Hej och välkommen önskar Stig från Götet.

Trevligt med lite medlemmar på nära håll.:eek:

F

F.d. 6238

Guest

Kölis kom igen nu och pensionera Dig. Du kommer aldrig att ångra detta. Det med arbete - HAR DU INTE GJORT DET TILLRÄCKLIGT. hLS Monica o Kurt
Eller skall Du spela golf.:mad: :D :D ;) :p

F

F.d. 4879

Guest

Spela golf när det finns 11 tvåhjulingar i garaget? Nej det skulle nog bli att stryka lite asfalt och terräng ibland. Ja nog har man jobbat så att räcker tycker man men mer och mer av ens pensionspengar äts ju upp, 10% reavinst blev 350.000 mindre för mej... Fem år till så får vi se om man kan leva på det som blir kvar om inte staten har konfiskerat allt innan dess.

F

F.d. 6238

Guest

Kölis vi vill att Du skall komma ihåg en sak.

Det är JUST NU SOM LIVET GÅR. Vi kommer inte ihåg att det var igår utan NU.

Alltså lev i NUET och inte imorgon. Jag har tyvärr många av mina gamla kompisar som sa --- ATT NÄR JAG BLIR PENSIONÄR--- skall jag göra det och det.
Men vad hände med alla dessa TREVLIGA människor. Jo , Dom blev PENSIONÄRER och sedan gick dom till ett annat land där det inte finns några Husbilar, -- Det finns inte ens en Husvagn. Nej, när Du är Frisk och har en sådan underbar Kvinna som Du har så måste Ni ta chansen och leva NU.
Hälsningar från Dina Vänner Monica o Kurt i Göteborg.:) :D :wink: :yes:

F

F.d. 16642

Guest

Hej och tack för inbjudan om inlägg.
Ska bli pensionär om ett år. Är ensamstående man.
Eftersom jag har slitit i hela mitt liv tänkte jag lägga upp pensioneringen med att åka omkring i Europa som ensam luffare med husbil i några år istället för att låsa in mig i en lägenhet.
Har ingen jättestor erfarenhet av husbilar. Har endast varit på en husbilsresa i Europa med dåvarande familj. Ändå känns projektet rätt för mig. Har faktiskt drömt om detta flera år.
Min första fråga. Vad ska man köpa för husbil? Husbilen behöver ju knappast vara stor eftersom jag åker ensam. Ändå vill man ju kunna få plats att sköta sin hygien o.s.v.
Eftersom jag är ny på området kanske det vore klokt att inte satsa alltför mycket pengar första inköpet. Kanske klokast att köpa begagnat?
Jag förstår att det är jättesvårt att ge råd här, men alla synpunkter tages tacksamt emot.

Georg

F

F.d. 518

Guest

Hej på Dig!

Lycka till på drömresan! Jag kan inte råda dig till vilken husbil du ska köpa. Det finns många bra att välja bland.

P

.PGS Hymer

Guest

Kul Georg att du tänker så )tveka inte ..Man lever bara en gång..Lycka till mvh.PG :)

F

F.d. 4879

Guest

Vilken bil man ska välja är nog totalt individuellt. Dela vad plånboken tillåter, dels vilken standard man vill ha, hur stor bilen ska vara för att vara smidig eller totalt bekväm. Bensin eller diesel, high tech eller enkelt så man kan laga den själv. Vart ska man resa, kan man bilen i dom länderna, finns det delar? Ja som du förstår så är det en hel del du måste tänka igenom innan du köper dej en bil. Har du några funderingar så fråga på bara, det finns massor av kunskaper och erfarenheter inom klubbens alla medlemmar!

Göran

F

F.d. 6238

Guest

Till George vill jag säga att det är inte lätt att ge råd när det gäller att köpa Husbil.

Själva så har vi prövat både stor och liten bil. Skall man åka runt mycket så är det nog bra om man har en "liten" bil. Emellertid så är detta så individuellt och man får ju också tänka på Plånboken.

Vi åkte runt i Europa i många år i både Husvagn och Husbil och jag tyckte då att när man väl kommer fram, ja då vill man ha en "Stor" bil, men när man kör så vill man ha en liten.
Det är som baken, Hls från Monica o Kurt.:D :D

F

F.d. 2549

Guest

Hej och välkommen ruxma!
Det är inte lätt att få det första inlägget på rätt plats. För att lägga in ett inlägg med ny rubrik brukar jag klicka på ”Forumlista” därefter på ”Under markisen” (om det är det mest passande) och därefter på ”nytt ämne”. Kanske jag gör det omständligt för mig, men så gör jag.

Är du av rätt virke så kan, om du sätter dina framtidsplaner i verket, din nya livsstil ge dig lugn, intressanta lärdomar och mycket nöje. Du bestämmer ju allt själv, här finns inte plats för kompromisser som kan solka dina drömmar och få dig att tveka inför det som känns rätt och riktigt. Men då fordras konsten att kunna njuta av ensamheten och kunna ta kloka beslut utan att använda sig av ett bollplank med ojämn yta. (Den ojämna ytan ger oberäkneliga returer, vilket är nog så viktigt.) Om ensamheten och tystnaden tillfälligtvis skulle bli tung, då kopplar du upp dig på Internet och pratar med kamraterna på Husbilsklubben – för då är du självfallet en fullvärdig medlem i klubben som ger det bästa av det mesta .
Så var det dags för tips vid val av husbil.
Det är mycket svårt att ge råd eftersom ingen vet, inte ens du, vad du bäst behöver för inredning och utrustning i bilen. Kanske är det en god idé att göra följande överenskommelse med en husbilsförsäljare: Du köper en beg. bil som du tror håller måttet. Du gör en tur på ett par veckor med den utrustning du tänker ha vid Europafärd. Du kommer nog ganska snart underfund med vad du saknar och vad du absolut kan vara utan. Du byter därefter till dig en bil som har allt det du vill ha. Hur mycket du skall betala per mil du kört har du kommit överens med försäljaren om. Jag är övertygad om att det finns försäljare som köper din idé. I vanliga fall är det en mycket dålig affär att byta bil efter så pass kort tid.
Farbror Claes kan endast önska dig all lycka med bil, liv och resan.

F

F.d. 16642

Guest

Låter som en bra ide. Den ska jag följa när det blir dags.
Finns det förresten någon bok från någon som har luffat en längre tid med husbil eller husvagn som ni vet?

Georg

F

F.d. 4879

Guest

Ja det finns en tydligen mycket bra bok som jag själv inte har läst eller vet vad den heter. Kanske nån annan kan svara på det?

Toppen