• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya medlemmar från Finland

O

Ola o Kerstin

Guest
Hej på er.
Vi bor i Närpes, c:a sju mil söderom Vasa, och har varit medlemmar bara några veckor. Om ni undrar varför vi anslutit oss till en svensk klubb, så är det så här: vi är svenskspråkiga, bor i en kommun med c:a 90% svensk-
språkiga, läser svenska tidningar och ser bara på svensk TV.
Vi har haft husbil i fem år och reser för det mesta i Sverige och Norge. Till sommaren har vi planer på en tur genom Sverige till Danmark och ev. norra Tyskland. Med oss på resorna är alltid leonbergertiken Ellen, en stabil femårig dam på ungefär 60 kg.
Första resan i år går till Haparanda vid påsktiden, om det inte blir alltför dåligt väglag, måste till Sverige och köpa mera snus. :)
Hoppas vi får HBK-dekalerna före påsken.

Ola o Kerstin.

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025
Sv: Nya medlemmar från Finland

Hjärtligt välkommna till HBK.

Ni kommer säkert finna stor gläjde i ert medlemskap. Det har vi gjort.

Här finns mycket kunskap att hämta och många härliga människor som delar med sig av sig själva och sin kunskap.

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Välkomna Ola & Kerstin till Husbilsklubben.se !
Vad trevligt med fler Österbottningar.

Kanske ser vi varandra i Närpes i sommar.
Vi rör oss mellan Malax o Lappfjärd v28-30.
Hälsar Gunilla o Egil HBK 84

F

F.d. 25038

Guest

Hej å välkomna i klubben är faktiskt lite nyfiken på hur det är att ha"äga"
husbil i Finland jämfört med Sverige om kostnader å ev skatter är samma

Häls Mikael o Carina
:mcride:

F

F.d. 6238

Guest

Vad trevligt med grannar från Finland. Nu kan vi faktiskt säga att vi är en Nordisk Klubb.
Jag kan bara en mening på Finska tyvärr kan jag inte stava till detta men jag gör ett försök att "säga" det.

Lyder som följer: Minna rakastan sinoa. Ursäkta men det var ett försök!

Vi har också medlemmar både från Danmark och Norge. Hoppas att Ni känner värmen från Husbilsklubben.se. från våra medlemmar i Danmark och från Norge. Vi känner oss väldigt stolta att Ni har tagit beslutet av bli medlemmar i denna klubb.

Hjärtligt välkommen till Husbilsklubben.se och vi hoppas att vi träffas där ute.
Husbilshälsningar från Monica o Kurt.

Om det någon som inte förstod mitt försök att prata Finska så får Ni fråga Egil 84 för jag tror att han vet vad jag menar, Eller????

HAR JAG GJORT BORT MIG NU IGEN?:confused::twitcy::twitcy::twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

För kännedom Kurt.
Egil kan ingen finska heller, han är så kallad
Finlands svensk ( med svenska som modersmål)

Det är mycket därför vi har Husbilskamrater från
Österbotten. Vi har inte bara det gemensamma intresset
av att åka husbil vi har även svenska språket gemensamt.

Kram på dej "Kurtan" från Gunilla

F

F.d. 52945

Guest

Vad trevligt med grannar från Finland. Nu kan vi faktiskt säga att vi är en Nordisk Klubb.
Jag kan bara en mening på Finska tyvärr kan jag inte stava till detta men jag gör ett försök att "säga" det.

Lyder som följer: Minna rakastan sinoa. Ursäkta men det var ett försök!

Vi har också medlemmar både från Danmark och Norge. Hoppas att Ni känner värmen från Husbilsklubben.se. från våra medlemmar i Danmark och från Norge. Vi känner oss väldigt stolta att Ni har tagit beslutet av bli medlemmar i denna klubb.

Hjärtligt välkommen till Husbilsklubben.se och vi hoppas att vi träffas där ute.
Husbilshälsningar från Monica o Kurt.

Om det någon som inte förstod mitt försök att prata Finska så får Ni fråga Egil 84 för jag tror att han vet vad jag menar, Eller????

HAR JAG GJORT BORT MIG NU IGEN?:confused::twitcy::twitcy::twitcy:

Kurt!
Det betyder,,,"jag älskar dig " på finska, kanske lite väl för bra för att välkomna nya medlemmar från Finland men jag tror att de har humor som vi har i Sverige!

Mvh
Pilot

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

:music-icon::music-icon:Välkomna hoppas ni kommer att trivas med oss här i Husbilsklubben :music-icon::music-icon:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Välkommen! Jag är från Vasa men bott i Sverige från 1972. Skall nu den 1 Aprill åka till Vasa, vara där en vecka sen ner till Lahtis.
Mvh Frank

O

Ola o Kerstin

Guest

Hej Mikael o Carina

Måste bläddra lite i pappren först, så återkommer jag till er fråga. Dyrt är det förstås, men vi reste på södernresor flera gånger per år före vi blev med husbil. Man kan ju räkna på så vis att det som vi spar in på södernresor nu täcker driftskostnaderna för husbilen. Eller hur ??

Hälsninga från Ola

Senast redigerad av en moderator:
O

Ola o Kerstin

Guest

Hej Monika o Kurt

Ända sen jag hittade den här hemsidan, då den var nystartad, har jag läst era inlägg och jag var ganska säker på att just ni skulle svara på mitt första inlägg, jag tackar för välkomnandet.

Var inte oroliga, ni har inte gjort bort er, reaktionen var väntad, jag har vanan inne att förklara för svenskar vad jag är för en typ. Liksom Egil 84 är jag född i Finland, med svenska som modersmål.Vi är inte finskspråkiga som har lärt sig svenska i Sverige, våra rötter finns i Sverige sen mycket lång tid tillbaks, (kanske 1000 år ?). Finland var ju ett svenskt landskap ända tills svenskarna förlorade kriget mot ryssarna åren 1808-09. OK, det var dagens historielektion.

Visst, jag kan göra mig förstådd på finska likasom på några andra främmande språk, så har det blivit efter 40 år till sjöss. Som ute-seglande sjöman vistades jag en hel del i Göteborg på 60-talet och min senaste arbetsgivare, Sea Partner, är ju också från Göteborg.

Jag har aldrig varit fast bosatt i Sverige, men dom senaste 30 arbetsåren var jag alltid på väg till eller från Sverige då jag jobbade på bilfärjor mellan Sverige och Finland. Nu är jag pensionär sen några år, men resandet till och från Sverige fortsätter, fast nu blir det på fyra hjul.

Din mening på finska har fått en korrekt översättning av HBK-1185 (pilot). Det är faktiskt en av dom första fraser man lär sig på finska här i våra trakter ! Ganska naturligt, eller hur ?

Vill samtidigt tacka alla som har önskat oss välkommen till klubben.

Med hälsningar från ett regnblött Närpes.

Ola

O

Ola o Kerstin

Guest

Hej igen.

I dag kom dekalerna, verkligt snygga, skall ha dom här inne en tid och bara ta fram och titta på dom nu och då. Sen ska jag klistra fast dom bredvid dom finska caravan club dekalerna. Vi har sen hösten -07 även svenska flaggdekaler på min finskregistrerade bil, vilket har lett till en del undrande blickar från omgivningen.

Hälsningar från Närpes

Ola o Kerstin

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

Välkomna till Klubben Ola o Kerstin.Vi är många Finländare här i Sverige också som har husbil och skaran växer hela tiden.Jag som många andra kom hit i slutet på 60-talet och många av oss börjar lämna arbetslivet nu så vilket är bättre än skaffa husbil och flytta norrut på somrarna och söderut på vintarana.Många av oss tillhör även till Husbilsklubben.
Jag själv kommer från Östra Finland urspungligen och har min andra husbil nu.Hade en ca 10-12 år sedan och var en säsongscampare med husvagn 8 år emellan tills ett par år sedan skaffade en husbil igen.Jag besöker finska husbilsklubbsidor ganska ofta och saknar faktiskt tillgång till de.Ofta stöter jag på frågor där jag skulle kunna ge värdefullt information men har ej tillgång.Frågor typ campingplatser i sydsverige-färjeförbindelser-Danmark-Tysklandfrågor.Allt som berör vår område.Där tror jag att ni får stor nytta av medlemsskapen.Planering av resor i Sverige.

F

F.d. 6238

Guest

Ber om ursäkt att vi tränger oss på i "Finska " gänget men kan inte undvika att vi måste bara få säga att: Vi är så glada att Ni har kommit till Husbilsklubben.se. och blivit medlemmar.

Vi känner inte så många medlemmar som "tillhör" den Finska sidan, men det räcker att vi känner Gunilla o Egil 84.

Hoppas att Ni skall stå ut med oss, så får vi väl försöka att göra likadant med Er.
Välkommen till Husbilsklubben.se och hoppas att fler av Era vänner skall ansluta sig till våran fina Husbilsklubb.

(Och Ni nu som tycker att detta är klubben för inbördes beundran, ja DÅ Bjuder Vi på detta).
Och den som skrev detta är Kurt i Monica o Kurt.
:spinny::spinny::twitcy::twitcy:

O

Ola o Kerstin

Guest

Hej Homecar

Eftersom jag är medlem i finska caravan clubben så är jag in på deras hemsida, karavaanarit.fi, varje dag och läser nya inlägg. Jag trodde att det var samma system som här, att man som gäst kan gå in på öppet forum och läsa och svara på inlägg. Försökte nyss, men det går inte, läsa inlägg går bra, men för att svara måste man vara inloggad. Jag läser finsk text rätt bra, men att skriva på finska, nä du, då blir det tvärstopp, har aldrig fått något riktigt grepp om den finska gramatiken. Jag har också läst en del frågor där, som jag har haft åsikter om, bl.a. om resor i utlandet, resa med hundar m. m. men som sagt, den där gramatiken.

Terveisiä Närpiöstä

Ola

F

F.d. 7276

Guest

:DVälkommen till Husbilsklubben önskar en f.d Kristinestadsbo, göteborgare sedan-77. Stämmer det att det finns en ordbok på Närpesiska och var får man i så fall tag i en sådan?
Hälsn. Pythonbrother

F

F.d. 839

Guest

Hejsan Ola & Kerstin,

Vi har ju liknande erfarenhet med Svenska flaggdekaler på en Belgisk registrerad husbil, många undrar varför vi inte har Belgiska dekaler påklistrade. För våran del är det en självklarhet att det ska vara Svenska flaggdekaler ;)

O

Ola o Kerstin

Guest

:DVälkommen till Husbilsklubben önskar en f.d Kristinestadsbo, göteborgare sedan-77. Stämmer det att det finns en ordbok på Närpesiska och var får man i så fall tag i en sådan?
Hälsn. Pythonbrother

Hej, vi väit int siekät om e finns, vi ska hyör ås furi.

Hälsningar Ola o Kerstin.:twitcy:

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Om du vil ha lit hjelp til besök i Danmark da titta in til DACF Fagligt Forum - vi kan hjelpe dig med nesten allt om Danmark.
her er linket hvor du skal registre dig om du vil vere med i DACF' Fagligt Forum - det er gratis for alle NMC'ere.

http://www.dacf.dk/sider/index.php

- videre eller direkte:

http://www.dacf.dk/sider/index.php?traeid=531

- du skal først godkendes
thumbup.png
- vent der kommer mail tilbake.

H

hianders

Guest

Hej och välkommen till klubben! Våra grannar (har husbil) har sitt ursprung i Närpes och Kristinestad. Teir var namnet + en syster som bor där nu, Eva-Stina Berg - har varit/är kommunpolitiker.

fru hianders/Inger

Toppen