• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya lagar i Portugal, från januari 2021

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Har inte hunnit läsa hela men vad jag förstår så finns det många andra platser som godkänns för övernattning alltså inte enbart campingar. Lagen gäller från den 8:e januari i år och man har ju länge aviserat att man tänkt ta tag i framför allt den vilda campingen.
Husbilsturismen vill man ha kvar och att man inte helt går campingarnas tillmötes visar ju detta stycke på.
Campsites must allow the use of Service Areas for motorhomes therein (by installing the essential requirements for these vehicles), under a policy of the environment protection water, gray and black water disposal point, with appropriate prices for
Dvs campingplatserna måste upplåta sina servicestationer till husbilar även om de inte är gäster där och detta till en rimlig kostnad. Det hade varit något o ta efter här hemma :) :)
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Nu är vi väl tillbaka på ruta ett, vad är camping, och alla argument för och emot

Det kanske är bättre att du ställer den frågan till Portugisiska myndigheten som instiftat lagen!
Än att ställa den på detta fora.

 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det behöver man inte då man gjort det olagligt att vistas i sin husbil eller liknande bilar mellan 21-07 om den inte står på plats godkänd för det.
Så det handlar enbart om var man parkerat.
Var inte orolig...
Kommer snart: jag reparerade bilen, fel på en vattenkran, familjen var bara med som sällskap! Typ
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Känns ju inget vidare att nu bo i Portugal och ha en plåtis, finns ju väldigt få legala platser att stå på, man får väl sova i Spanien
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Detta har väl varit i luften länge nu , och i många fall självförvållat faktiskt vi har förundrats hur en del parkerar och ockuperar av ren och skär snålhet. Exempelvis Alvor där ställplatsen varit nästan gratis men likt förbenat ställer sig många på tvären på bilparkering bredvid och ställer ut möbler , paraboler trots skyltning så annat är väl inte att vänta egentligen. Men ställplatserna är fortfarande billiga att stå på , har man råd att åka ner till Portugal kan man gott kosta på sig en ställplats tycker jag , bara att gilla läget
 
Toppen