• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

nya körkortsregler

mojjen

HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2025
Hej
Har hört att det eventuellt ska bli förbjudet att köra husbil som väger över 3500 kg utanför Sverige gränser med vanligt B-körkort taget före 1996. Nån som vet nånting om detta, eller är det bara lösa rykten?? :twitcy:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: nya körkortsregler

Måste ju i sådana fall finnas ett nytt EU beslut. OM det skulle vara så då det är ett beslutat undantag så kan jag inte tänka mig att det går med mindre än att det blir ett automatiskt "C" kort då C1 inte täcker de tyngsta husbilarna.

Vi också veta var det "hörts" någonstans, länka gärna.

Peter :)

mojjen

HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2025

från en kompis till en kompis till nästa kompis....alltså precis som det brukar gå till. ställer bara frågan här om det kan ligga nån sanning i det. ganska oväsentligt var det kommer ifrån.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Kan det vara den här artikeln som verkar nyligen ha förekommit på Facebook?
Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands - Nyheter - Allt om Husvagn & Camping Notera att artikeln är från 2010.

Johan K.

Det faktum att artikeln är från 2010 visar ju att det inte stämmer. En mycket nyare artikel där det framgår att EU har återkallat nuvarande regel vore en annan sak. Om det trots allt skulle vara så att man inte kommer att kunna köra PBll över 3500 kilo på B-kort är jag övertygad om att det skulle uppmärksammas av media.

Bennie

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Så här står det i Kommissionens beslut av den 18 december 2012 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort:

Körkortsinnehavare som erhöll ett körkort för kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3 500 kg under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Vanliga förnyanden av körkortet påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående rättighet inte berörs.

Vi har fetmarkerat den, i detta sammanhang, intressantaste meningen.

Dokumentet i sin helhet bifogas.

Bilagor

• Körkort.pdf
    1,6 MB · Visningar: 151

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Tackar så mycket Ingrid o Pålle. Nu vet vi vad som gäller tills någon hittar på något nytt.

Bennie

Beatrice

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
15087
Medlemskap
2025

Hej
En liten grej är att jag ju fick tillbaka samma kort efter en 'förvaring'. Alltså har jag ett gammalt kort.
Påverkar det rättigheterna?
Christer

S

Sören-6830

Guest

Det tycker även jag. För många år sedan, långt före -96, var mitt körkort indraget ett par månader för upprepade fortkörningar. Det går inte att se på körkortet.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Man kan ju faktiskt undra om någon har slantat upp en mille av misstag i tron att man är behörig när man tittat på körkortet?

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2025

Om man kikar på EU-dokumentet ovan ser man att det är en djungel av regler och förordningar inom Europa. Ett exempel saxat från promibil.de (Tyskland):
"Abhängig vom zulässigen Gesamtgewicht (zGG) eines Reisemobils benötigt man unterschiedliche Führerscheinklassen, um es bewegen zu dürfen. Relativ einfach sind die Regeln für Personen, die ihren Führerschein vor 1999 erworben haben: Sie dürfen Fahrzeuge bis 7,5 Tonnen (t) zGG fahren..."
Fritt översatt:"Beroende på husbilens tillåtna totalvikt behöver man olika körkortsklasser för att få köra den. Relativt enkelt är det för personer som tagit sitt körkort innan 1999: De får köra fordon upp till 7,5 ton..."
Jag är rätt övertygad om att en tysk polis accepterar mitt kort från 76 som giltigt för vår husbil på 3850 kg.

Jag fann på samma sida en annan intressant passus. Min bil ska framföras som lastbil.
"Reisemobile über 3,5 Tonnen zGG müssen sich in Deutschland an die Lkw-Verkehrszeichen halten. So gilt zum Beispiel auf Autobahnen das Lkw-Überholverbot auch für Reisemobile über 3,5 Tonnen. Außerdem müssen sich diese Mobile an Tempo 100 halten."
Fritt översatt: "Husbilar över 3,5 ton ska följa trafikskyltning för lastbilar. Så gäller t ex omkörningsförbud för lastbilar på motorväg även husbilar över 3,5 ton. Dessutom ska dessa husbilar hålla maxhastigheten 100."
Detta hade jag ingen aning om.

F

F.d. 53814

Guest

Fritt översatt: "Husbilar över 3,5 ton ska följa trafikskyltning för lastbilar. Så gäller t ex omkörningsförbud för lastbilar på motorväg även husbilar över 3,5 ton. Dessutom ska dessa husbilar hålla maxhastigheten 100."
Detta hade jag ingen aning om.

Undrar om det också gäller förbud mot körning på söndagar?
I så fall är det säkrast att ha lite färska grönsaker i bilen :)

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2025

Bra fråga. Jag luskar runt lite:
Vad jag finner gäller helgstoppet endast fordon som registrerats som lastbil över 7,5 ton. Ser ut som att husbil med släp också ska stå still sön- o helgdag.
Nu släpper jag ämnet eftersom trådskaparen har rubriken "nya körkortsregler".

Senast ändrad:
Toppen