• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

nya husbilsnyheter

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
hej jag är nyfiken om någon sett och kan berätta om nya husbils modeller bra eller dåliga kunde ej åka själv till elmia mvh håkan

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: nya husbilsnyheter

Har inte heller varit där men fick höra att Dometic har kommit med en AC som monteras på taket i ett befintligt luckhål. Takluckan sitter i ett stycke med AC:n och AC:n blir då liggande på sidan om luckan så man fortfarande behåller takluckan.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det blev ju inte nåt "jehu" över nyheterna. Känner fortfarande besvikelse över att husbilstillverkarna fortsätter att göra jobbet amatörmässigt. (hmmm...undrar hur Bror.Axelsson reagerar). Dålig passform. Lister/handtag som lossnat efter 3 dar (lördag) osv. Dessutom fortsätter jag att reta mig på dessa fågelbad till tvättfat. Det var nog bara Hymer och nån mer som hade av lite större storlek.
En försäljare försökte prata kull mig om tillsatsvikten och vad man måste ha med sig, men han gav upp när jag frågade om han själv hade husbil (=nej). T.ex. 470kg naken utan markis och cykelställ.....jaja
Nedfällbara sängen över dinetten är väl årets nyhet. Inte helt fel om man inte vill ha alkov. Sen ökar antalet diodlampor i bilarna förstås, men det har ju Anders och Lasse/Emma redan försett svenska husbilsägare med (nja...dom hade det svettigt idag)

F

F.d. 2128

Guest

Jag tycker att Mercedes + ALKO tandemchassie med bakhjulsdrift var riktigt intressant. Denna lösning är nog flera tillverkare sugna på, förutom Pilote och Frankia som har ensamrätt i ett halvår. Sedan var ju Concordes 1140 G-Max med garage för en Mini Cooper en maffig pjäs. Husbilarna är bra mycket bättre nu än för 5-7 år sedan. Jag saknar dock bränsleceller till bra priser...> 40.000 sek för enEfoy 2200 från Kama känns tufft. Det var väldigt mycket folk på mässan och min uppfattning är att trenden är större bilar och mer yngre publik (< 40 år). Frankia har flest smarta lösningar, tycker jag. Concorde är mest gediget tillsammans med Nordic. Bürstner ger mycket för pengarna! Men det är väl en smaksak förstås! Dometic AC med ljusinsläpp var också riktigt bra! Synd att Concorde inte visade någon alkovmodell, inte heller Dethleffs visade någon stor alkovbil (xxl). Barnfamiljerna tror jag vill ha mer alkover... 40-talisterna letar helintegrerat! Eller är det bara en fördom?!

/Henrik

Senast redigerad av en moderator:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Jag tycker att Mercedes + ALKO tandemchassie med bakhjulsdrift var riktigt intressant. Denna lösning är nog flera tillverkare sugna på, förutom Pilote och Frankia som har ensamrätt i ett halvår. Sedan var ju Concordes 1140 G-Max med garage för en Mini Cooper en maffig pjäs. Husbilarna är bra mycket bättre nu än för 5-7 år sedan. Jag saknar dock bränsleceller till bra priser...> 40.000 sek för enEfoy 2200 från Kama känns tufft. Det var väldigt mycket folk på mässan och min uppfattning är att trenden är större bilar och mer yngre publik (< 40 år). Frankia har flest smarta lösningar, tycker jag. Concorde är mest gediget tillsammans med Nordic. Bürstner ger mycket för pengarna! Men det är väl en smaksak förstås! Dometic AC med ljusinsläpp var också riktigt bra! Synd att Concorde inte visade någon alkovmodell, inte heller Dethleffs visade någon stor alkovbil (xxl). Barnfamiljerna tror jag vill ha mer alkover... 40-talisterna letar helintegrerat! Eller är det bara en fördom?!

/Henrik
Var nära byte till en Frankia intressant att det gick att hissa boggin för högre tryck på drivhjulen

F

F.d. 15298

Guest

hej på er
var på mässan och blev lite chockad över en försäljares svar på frågan varför dom inte hade några alkov modeller med
han sa att det var så liten marknad så det var inte värt det att ta med några
ja inte blir den inte större om man inte får se dom
hälsningar Tommy

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hittade en tillverkare (glömt fabrikat) som använde bilens bränsle som uppvärmning. Det tycker jag är ett steg i rätt riktning. Då räcker en flaska gas längre till kök o kyla.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Jag såg Freshlight på Caravan Salon i Dusseldorf för 14 dagar sen.
Luftkonditionering är mycket intressant så jag tog en broschyr, i den står priset utsatt till
2 290 €.
Märkligt att Dometic försöker ta ut ett mässpris i Sverige på 26 000 SEK.
Ett mässpris på 20 000 kronor vore mer seriöst.

Freshlight är riktigt intressant med sitt inbyggda takfönster som dock ej är öppningsbart.
Noterade att värmepumpsfunktionen är ingen höjdare, producerar bara värme ned till 5 plus grader, troligtvis har utedelselementet ingen avisningsfunktion som det finns på vanliga villapumpar.
Vikten är hela 43 kilo, alltså en rejäl klump att lyfta upp få på taket, hur det nu skall gå till.

Jag tänker ändå köpa en Freshlight men den kommer att beställa via Tyskland.

// T

Toppen