Chippen
HBK Medlem
Är det någonting som gnagt på mig ordentligt så är det att vi åkt på såå gamla däck. Men det kändes samtidigt tokigt att byta ut däck som har så vansinnigt mycket mönster kvar och inga torrsprickor, även om vetskapen säger mig att det INTE är bra. Första året vi åkte utomlands blev det i sista minuten, andra sommaren skulle vi vara hemma och tänkte att händer det något med däcken byter vi här och då. Så blev det inte eftersom vi tog en tur i sista minuten till Kroatien igen. Nu har vi planerat att vi ska till Kroatien och då känns det inte mer än rätt att också byta däcken.
Redan när vi köpte husbilen borde vi bytt, nu har vi iallafall bytt, plus att vi kört ca 3500 mil på dom gamla, ändå tycker däckkillen att jag ska behålla ett av bakdäcken som reserv för att det var så mycket mönster kvar. Nä, jag har bra mönster på reservdäcket plus luft på burk samt assistans så ni kan kasta däcket, men tack för omtanken fick han till svar. 12 år gamla däck är ingenting jag vill spara på iallafall.
Innan jag beställde däcken surfade jag runt på nätet, dyrast till billigast var nästan halva priset. Jag har även haft tveksamheter på att köpa från nätet, jag vill inte få hem gamla däck. Det fick jag inte, däcken är tillverkade vecka 9, 2017.
Till däckverkstan ville jag veta vilken decibel jag hade i husbilen, sen mätte jag när jag åkte hem med nya däck, visst det kan skilja på motorvägen söderut eller norrut men mer vetenskapligt än så gjorde jag inte iallafall.
Till däckverkstan ca 77 decibel i 90km/h
Från däckverkstan ca 75 decibel i 90km/h "Med nya däck"
Mitt arbetsfordon upplever vi som tyst, hade 70 decibel till däckverkstan i 90 km/h.
Lite missnöjd med att sänkningen inte blev större med nya däck.
Man ska dock inte glömma att 3 decibel mer upplever vi som dubbelt så högt.
Sen kan det vara svårt att jämföra decibel med varandra med olika mätinstrument, detta var bara en fingervisning.
Härifrån köpte vi däcken, supernöjda.
https://www.dack-popgom.se/
Redan när vi köpte husbilen borde vi bytt, nu har vi iallafall bytt, plus att vi kört ca 3500 mil på dom gamla, ändå tycker däckkillen att jag ska behålla ett av bakdäcken som reserv för att det var så mycket mönster kvar. Nä, jag har bra mönster på reservdäcket plus luft på burk samt assistans så ni kan kasta däcket, men tack för omtanken fick han till svar. 12 år gamla däck är ingenting jag vill spara på iallafall.
Innan jag beställde däcken surfade jag runt på nätet, dyrast till billigast var nästan halva priset. Jag har även haft tveksamheter på att köpa från nätet, jag vill inte få hem gamla däck. Det fick jag inte, däcken är tillverkade vecka 9, 2017.
Till däckverkstan ville jag veta vilken decibel jag hade i husbilen, sen mätte jag när jag åkte hem med nya däck, visst det kan skilja på motorvägen söderut eller norrut men mer vetenskapligt än så gjorde jag inte iallafall.
Till däckverkstan ca 77 decibel i 90km/h
Från däckverkstan ca 75 decibel i 90km/h "Med nya däck"
Mitt arbetsfordon upplever vi som tyst, hade 70 decibel till däckverkstan i 90 km/h.
Lite missnöjd med att sänkningen inte blev större med nya däck.
Man ska dock inte glömma att 3 decibel mer upplever vi som dubbelt så högt.
Sen kan det vara svårt att jämföra decibel med varandra med olika mätinstrument, detta var bara en fingervisning.
Härifrån köpte vi däcken, supernöjda.
https://www.dack-popgom.se/