• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya bud

F

F.d. 30012

Guest
Jaha, då har man letat lite till, hittat en Dethleffs 6971, någon som har synpunkter??
Någon som har erfarenhet av att handla ifrån privatpersoner i tyskland, vad bör man tänka på, hur kollar man upp om det finns ex. lån på husbilen mm.mm.

MVH
BP

F

F.d. 5798

Guest
Sv: Nya bud

Har dom lån på bilen har dom inget brief.
Finns givetvis nötter där men det märker man ganska fort,har bara goda erfarenheter.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Kolla gärna leg eller annat på säljaren så det stämmer med papprena och kvittot. Det kanske man inte alltid tänker på men det är ju extra viktigt när det inte finns ett stort företagsnamn bakom.

Se även till att kvittot uppfyller kraven för ursprungskontrollen.
Kan ju vara ett helsike att få en privatperson att få ändan ur och skicka nya papper sen när man väl är hemma.

En privatperson kanske inte alltid har stenkoll på alla papper så en påminnelse om att verkligen gräva fram allt han kan tänkas ha kan ju få en massa intressant att dyka upp. Alla typer av kvitton tycker iaf jag är viktiga eftersom det ger en bättre och mer seriös bild av fordonet. När du sedan någon gång skall sälja bilen i Sverige är det guld värt.

Kläm även på ägaren om förtält, utemöbler, mc-ställ, vinterdäck, elverk och annat kul. Han kanske har ställt det lite åt sidan och har funderingar på att sälja det sen på sidan om. Pruta med eller ge honom ett bud.
Ibland kan bara frågan få honom att "försäga sig" och grejerna följer plötsligt med..

F

F.d. 30012

Guest

Hej och tack för inläggen.
Har du nån känsla av hur mycket man kan pruta, givetvis en sår fråga att svara på men.. Man begär 33-34000 Euro ungefär.

Roger vad menar du med: Se även till att kvittot uppfyller kraven för ursprungskontrollen.?

F

F.d. 5798

Guest

Fråga vad han vill ha för den,låter det rimligt,slå till.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej och tack för inläggen.
Har du nån känsla av hur mycket man kan pruta, givetvis en sår fråga att svara på men.. Man begär 33-34000 Euro ungefär.

Roger vad menar du med: Se även till att kvittot uppfyller kraven för ursprungskontrollen.?

Hej!
Det som måste framgå av kvittot för att gå igenom kontrollen är:
- Att det är ett kvitto
- Vem som är säljare resp köpare
- Vad som sålts även med chassienummer
- Datum för försäljningen
Mer info om ursprungskontrollen HÄR

Gällandes prutning och hur mycket så är det ju svårt att säga.
Det beror ju givetvis på om ursprungspriset är "rätt" och stämmer med marknaden i övrigt. Köper du privat så skall givetvis priset ligga under vad handlarna begär för sina bilar.
Glöm inte att handlarnas priser också är prutbara.
Eftersom det är mitt i vintern så borde ju möjligheterna till prut ändå vara ganska bra. De kanske har beställt en ny bil och då kan det vara skönt att den gamla är borta innan säsongen.
Om 33-34 verkar vara "rätt" pris när man jämför med andra privatannonser så skulle jag sikta in mig på 30. Det är ju trots allt vinter.

För att kunna få lite tyngd i prutandet får man nog vara lite taktisk också. Ett sätt kan ju vara att du säger till säljaren att du skall åka ner för att titta på 4 objekt med avsikt att köpa en av dem direkt om skick och pris är rätt. Du säger också att du av logistikskäl vill börja med att titta på just denna bil för att sedan åka vidare till nästa. Det skickar signalerna att det är du som har kontrollen och att hans bil bara är en liten del i din plan och bara kommer först av praktiska skäl. Han har alltså bara en chans att sälja den till dig.

Det är ju inte du som skall "få" köpa hans bil, det är ju han som "vill" sälja sin. Det är lätt att glömma när man är uppe i varv och skall köpa något som man väldigt gärna vill ha.

Kul är det iaf

F

F.d. 30012

Guest

Hej.
Något att oroa sig för eller är detta normalt, att man ser reglar? från utsidan?? Det är en 2005.

Bilagor

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    93,7 KB · Visningar: 134
Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Kan var fuktskada,, kolla noga ,och tänk på att fuktmätaren ger inte utslag om det är ruttet och torrt ,-kolla noga i alla skarvar o fönster så att inte tätmassan är upptorkad eller nypålagd för då finns det risker att beakta , lycka till,

F

F.d. 30012

Guest

Ägaren ska göra en fukttest på bilen, och han "lovar" att det ska vara ok!?
Som det ser ut nu så åker vi ner v.9 för att kolla lite närmre på bilen, ska bli riktigt kul hoppas vi. Och tack Roger för tipsen.

F

F.d. 26625

Guest

Det är nog inte någon fukt skada, fuktskador börjar i skarver om det är en skada så är det en buckel eller repa ute från. Kul om ni köper av en privat person i tyskland och delar med er av kundskaper till oss här på forumet.

F

F.d. 30012

Guest

Nää, det är ju klart. Jag åker ju inte ner förrän jag har fått se protokollet från fukttestet, men ägaren borde ju ändå ha ett hum om hur det står till med bilen, sen är det ju en annan sak om han är ärlig!? Men vi kan ju inte gå runt och tro att alla andra utom en själv bara ljuger och bedrar...:twitcy:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Better safe than sorry, begär att få kontakta den som gör fukttestet direkt. F.ö. köpte jag min husbil av en privatperson i Tyskland, det var inga problem.

F

F.d. 53000

Guest

Jag lärde mej något för några år sedan , en bil med alliminumlister drar åt sig vatten när den blir några år i listen ligger en plast som torkar och spricker och då kommer vatten in så bucklan på plåten är nog fukt .

Yngve:wideeyed:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Nää, det är ju klart. Jag åker ju inte ner förrän jag har fått se protokollet från fukttestet, men ägaren borde ju ändå ha ett hum om hur det står till med bilen, sen är det ju en annan sak om han är ärlig!? Men vi kan ju inte gå runt och tro att alla andra utom en själv bara ljuger och bedrar...:twitcy:

Ja det vore toppen ,men tyvärr är verkligheten en annan ,man kan nog inte lita på nån,man behöver vara med och se själv att saker blir utförda, och på rätt sätt ,

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ägaren kan ju faktiskt vara helt ovetande om en ev skada och behöver alltså inte ljuga. Om han inte är expert på fuktskador så är ju hans personliga övertygelse inte värd mer än din.

Man kan ju också fråga sig varför regeln syns.
Antingen är det slarv från fabriken eller så är regeln nu helt enkelt av större dimension än väggen och isoleringen.
Det som kan få trä att växa är ju som bekant fukt...

Jag skulle kolla detta väldigt noggrannt och kanske jämföra med andra bilar av samma modell. Kanske ringa till fabriken eller en annan stor handlare och höra efter.. Det kan ju vara ett vanligt kosmetiskt fel på denna modell och då är ju allt troligen OK.

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Har köpt flera husbilar i Tyskland, både från firmor och privatpersoner.
Har gått bra vid alla tillfällen. Viktigt är som sagt att man får Fahrzeugbrief och kvitto
eller faktura vederbörligen underskrivna/kvitterade. Kolla också om bilen är fukttestad enl. tillverkarens föreskrifter samma med bildelen om den är servad enl. servicebok.

Lycka till!
Ola.

F

F.d. 30012

Guest

Tack för alla svar och visat intresse, allihopa.

Tyvärr så har husbilarna vi tittat på sålts i absolut sista stund..:wideeyed:

Kollar nu på en Roller Team Autoroller från 2007, är detta en lite "billigare bil?
Övriga synpunkter/åsikter tages tacksamt emot.

Hoppas på affär, innan sommar'n e förbi. :twitcy:

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi köpte vår första husbil av privatperson i Nurnberg i södra tyskland.

Det enda problem som uppstod för oss var att få ut pengarna från banken. Säljaren hade commersbank och var storkund där men där var det ändå "kalla handen". (expediten på banken blev tillsagd av kollegor att gå på rast :wideeyed: ) så det hettade till lite kan man säga. Säljaren blev smått förbannad på sin bank. Citibank hjälpte dock till att få ut kontanter från vårt konto som sedan promenderades till commersbank för insättning.

Vet inte hur ni andra gör med pengabiten. Men internetbank ville inte våra säljare förstå sig på. De visst inte vad det var helt enkelt och litade inte på det.

F

F.d. 25246

Guest

Att reglarna syns är inte fukt, var och är så på många olika märken beror på för tunn plåt samt en hel drös av faktorer ingen fara. Men om man är orolig testa mer på dessa ställen med fuktmätaren

Man får även fram det om man tryckt för hårt vid polering....

Men som alltid vid beg. köp testa, titta, lukta ja det kan inte bli för mycket koll.

Lycka till:)

Toppen