• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Nya alt begagnade fönster

Mårre

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Hallstahammar
Hej!

Nybliven ägare (och husbil i allmänhet) till en Peugeot J5 Pilote (alkov) från -89 sedan någon vecka. Ett fönster är skadat och viss fuktskada finns. Önskar byta fönstret vid renoveringen men lyckas inte hitta något. Det verkar ha lite udda mått (153x63cm, rutan i sig typ 148x58cm) hittar inga ”nya” fönster till och lokala husbilsdemonteringen får jag inga vettiga svar från.

Är det så svårt att få tag i fönster av ”större” mått mätt? Största jag hittar är 145cm breda.

I och med att jag även kommer renovera väggen tänker jag att det absolut inte behöver vara ett originalfönster eller tänker jag fel?

Vill inte byta endast rutan utan alltsammans då allt är i rätt risigt skick.

Tips, råd, idéer? Sett mycket tips om husbilsfirmor, men än så länge gått bet där.

Mvh
Mårten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och välkommen, kanske onödig info om du kollat rejält, men du har tänkt på att väggfönstrens storlek liksom takluckors storlek ofta/alltid anges av hur stort hål i väggen/taket det går åt ? och inte yttermått på ram eller själva rutan m.m. (Cut-out dimension). Så om yttermåtten är 153x63 så kan Cut-out måttet vara kanske...145x55.
Mät innermått på "fönstersmygen" och lägg till en cm eller två, om det inte är så du gjort.

Ex.
Fönster.JPG

Bara en tanke. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Mårre

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Hallstahammar
Hej och välkommen, kanske onödig info om du kollat rejält, men du har tänkt på att väggfönstrens storlek liksom takluckors storlek ofta/alltid anges av hur stort hål i väggen/taket det går åt ? och inte yttermått på ram eller själva rutan m.m. (Cut-out dimension). Så om yttermåtten är 153x63 så kan Cut-out måttet vara kanske...145x55.
Mät innermått på "

Hej och tack! Nej, det har jag ju inte tänkt på

Verkar oavsett lite halvsvårt att hitta.

Vad tror man om att sätta dit en extra regel och sätta in två kvadratiska fönster istället, blir det konstigt? Gammal bil, så bryr mig inte så mycket om utseendet.

Mvh
Mårten
 
Toppen