Sv: Ny teknik
Varför inte gengas igen?
Skämt åsido, förbränningsmotorprincipen har med god marginal passerat >100 års ålder och trots alla dödsdomar som under åren framförts så lever principen vidare i dagens fordon!
I över ett sekel har ”man” sneglat på / sökt andra framdrivningsalternativ-principer i form av el, ånga, turbiner, sol, vind, mm alla dessa alternativ har dock successivt slagits ut i varje fall som enda drivkälla i riktiga fordon, för annat än rent lokal användning.
Samhällets investeringar i infrastruktur har under ett sekel cementerats efter de behov som f-motorn skapat (t.ex besinstationer, oljetanker, etc) detta gäller även i den industriella verksamheten (motor & bilfabriker, mm). De icke intjänade investeringar som ligger i denna nämnda infrastruktur borgar för att inte särskilt mycket kommer att hända inom 25-40 åren. Glöm inte vad som investerats i de befintliga fordon som rullar i dag med rest livslängd.
Framöver kan man "tack vare" att f-motorn fortfarande har kvar en hög utvecklingspotential förutse att den kommer att stå sig åtskilliga decennier ytterligare. Såväl bensin- som dieselmotorernas bränsleverkningsgrad (ca 30% resp ca 45%) kommer fortsatt att höjas samtidigt som transmissionsförluster, vikter, motorstorlekar och luftmotstånd/hastigheter kommer att minskas inom bilvärlden. Dvs dessa ”nyare” bilar kommer att förbruka allt mindre drivmedel!
/ För detta får man väl ”fan”, med hälsn Bengt 333