• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny teknik

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

Varför inte gengas igen?

Skämt åsido, förbränningsmotorprincipen har med god marginal passerat >100 års ålder och trots alla dödsdomar som under åren framförts så lever principen vidare i dagens fordon!

I över ett sekel har ”man” sneglat på / sökt andra framdrivningsalternativ-principer i form av el, ånga, turbiner, sol, vind, mm alla dessa alternativ har dock successivt slagits ut i varje fall som enda drivkälla i riktiga fordon, för annat än rent lokal användning.

Samhällets investeringar i infrastruktur har under ett sekel cementerats efter de behov som f-motorn skapat (t.ex besinstationer, oljetanker, etc) detta gäller även i den industriella verksamheten (motor & bilfabriker, mm). De icke intjänade investeringar som ligger i denna nämnda infrastruktur borgar för att inte särskilt mycket kommer att hända inom 25-40 åren. Glöm inte vad som investerats i de befintliga fordon som rullar i dag med rest livslängd.

Framöver kan man "tack vare" att f-motorn fortfarande har kvar en hög utvecklingspotential förutse att den kommer att stå sig åtskilliga decennier ytterligare. Såväl bensin- som dieselmotorernas bränsleverkningsgrad (ca 30% resp ca 45%) kommer fortsatt att höjas samtidigt som transmissionsförluster, vikter, motorstorlekar och luftmotstånd/hastigheter kommer att minskas inom bilvärlden. Dvs dessa ”nyare” bilar kommer att förbruka allt mindre drivmedel!
/ För detta får man väl ”fan”, med hälsn Bengt 333
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny teknik

Librell! Det var det vettigaste inlägget jag har sett, visst är det så. När Otto motorn skapades så var det olja man hade för att kunna använda som bränsle till en automobil (självgående på latin). Hela infran har byggts upp efter det sedan snart 120 år och visst blir fordonen mer effektiva vad gäller verkningsgrad men jag är övertygad om att när det är dags så kommer den andra mer miljövänliga drivkrafter än de vi har idag. Fördelen vi har med dagens drivkällor är att dom är inte dödliga vid ett haveri men istället inte så bra för den dagliga brukningen. Atomdrivna fordon skadar inte miljön men avfallet är problem, ännu större problem vid ett haveri! Vi får se vad framtiden har att utvisa men än så länge är oljan makten på den här planeten och då kör vi våra fordon på olja..
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

librell, undrar just om det inte går fortare ändå att få igång nya drivlinor till bilar! 25-40 år är förvisso ganska lång tid men med Al Gore & Co som pådrivare lär det nog hända saker ganska snabbt.
På kort sikt så är gengasen faktiskt ett alternativ – och det har startats ett företag som arbetar med tillverkning av komponenter till gengassystem, gengasdrivna elverk men även konvertering av bilar till drift med E85: http://www.gengas.nu/amt/index.html

Är man intresserad av gengas finns det mycket info här:
http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/index.shtml

En bil med gengasmotor och de här hjulmotorerna som knugrone har en länk till skulle nog bli ett ganska effektivt framdrivningssystem.

På lite längre sikt får man nog ändå anta att vätgasen får en allt större betydelse som bränsle för bilar.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

eftersom otto-motorn kan gå på en mängd olika bränslen kommer den sannolikt att leva kvar en lång tid framöver och optimeras ytterligare för de bränslen som gynnas bäst av de styrmedel som införs, man ska inte glömma bort att biltillverkarna utgör en mycket stark lobbyinggrupp gentemot beslutsfattarna
för närvarande är det ju etanol och biogas som gynnas i Sverige, i andra länder inom EU är inte etanol lika populärt bland beslutsfattarna och gynnas därför heller inte med styrmedel som skatter och subventioner, även i USA diskuteras etanolens förträfflighet ut miljösynpunkt och en ny dimension har införts i debatten - mat åt fattiga eller bränsle till rika bilägare? - när man tar majs och andra spannmål i anspråk för att tillverka etanol
när andra generationens etanol blir konkurrenskraftigt ur tillverkningssynpunkt så kan man använda cellulosa som råvara och då kommer ju denna fråga ur världen
biogas framställs ju av oss själva genom vårt sätt att leva på den här planeten och det gäller ju bara att ta vara på den så man kan använda den som fordonsbränsle, rötning av organiskt avfall, deponigas, rötslam från reningsverk är några av de metoder som idag används för att producera biogas, varför inte ta vara på den potentialen som redan finns i vårt samhälle? metangasen är du dessutom en växthusgas och påverkar vår miljö globalt sett om vi inte tar den tillvara
själv kör jag en V70 i bifuel-utförandel (vad annars om man arbetar i gasbranschen?) sedan två år tillbaka och ska nu i dec byta till en WW Touran med gasdrift
mestadels kör jag på biogas vilket är helt koldioxidneutralt, i andra hand tankar jag naturgas och mycket sällar bensin, på två år och 8000mil ligger min bensinförbrukning på ca 300liter, det ni!
plånboken gynnas också, det bensinekvivalenta literpriset för gas som fordonsbränsle ligger mellan 8,30 och 9,30 beroende på om jag tanka biogas eller naturgas
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ny teknik

Du som bor i Karlshamn, vad har du att säga om Raps?
:confused: kurt
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

Du som bor i Karlshamn, vad har du att säga om Raps?
:confused: kurt

raps är bra att göra matprodukter av, till det har vi en stor fabrik här i Karlshamn, "Oljefabriken" som numera heter AarhusKarlshamn efter en sammanslagning med danska Aarhus för något år sedan
men jag är tveksam till att använda raps förädlad till etanol som fordonsbränsle av tidigare nämnda skäl, dessutom är ju verkningsgraden sett över hela livscykeln för rapsbaserad etanol tveksam, man får tillföra så mycket fossil energi i förädlingsledet så att miljöfördelen går förlorad är min uppfattning
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

Hej Anders, jag förbrukar inte bensin alls varken i husbilen eller p-bilen S40D2 med partikelfilter (=dieslar). Bortser då från Hondas bensinelverk men det tar högst 5 liter/år.

Fö (diesel)priset per körd mil i min Volvo S40D blir drygt 6 Sek fn med pumppris 12 sek/lit men rabatter finns det ju gott om spec på diesel, så priset/mil blir ännu lägre.
Söker alltid lägsta pris med minsta komplikationer, hälsn, Bengt 333
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

jo visst har du rätt att man kan köra väldigt billigt med dieselbil, jag har haft några stycken de sista tio åren innan jag fick den miljöbil jag har nu
men om man ska se till miljön så är nog biogas det bästa drivmedlet som finns kommersiellt tillgängligt just nu, inte ens den snålaste dieselbil är bättre eftersom den drivs av ett fossilt bränsle
sen menade jag att det samtidigt är bra för min plånbok, minst lika bra som när jag körde dieselbil, vilket inte minskar mitt intresse för en biogasdriven personbil

du skriver citat Söker alltid lägsta pris med minsta komplikationer slut citat förstår jag inte riktigt
kanskemenar du att biogasen inte är utbyggd och det har du ju rätt i, jag tillhör dom lyckligt lottade som i stort sett alltid har en mack med biogas längs min färdväg och det är ju bra och medför inga komplikationer - för mig
minsta komplikationer skulle man ju också kunna tolka som miljökomplikationer och då är ju saken en helt annan med referens till det jag skriver ovan och tidigare om fossila kontra koldioxidneutrala bränslen
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Ny teknik

Visst är det intressant med ny teknik och nya lockande teknikperspektiv som exempelvis Hondas. Men jag hade trots allt blivit mera intresserad om Honda hade lyckats med nya lösningar som bygger vidare på befintliga system och strukturer.
Instämmer helt med librells analys betr. nyttan vi nu har av redan gjorda investeringar och tillämpade tekniker. Jag tror också att fortsatt utveckling är möjlig i flera avseenden inte minst effektivitet och miljöpåverkan.
När det gäller bränsleanvändningen är det uppenbarligen dags för nya grepp men anpassade till fordonsbeståndet med måttliga ändringar.
Biobränslen blir väl ett måste även om det inte ger samma prestige för fordonsindustrin som det hoppfulla intåget i vätgassamhället.
Men hur ska det gå till? Min gissning är kanske något med gas - gengas - förgasning - autogas - och så småningom vätgas.
Inte etanol som i dag baseras på fattiga själars kamp för tillvaron i avlägsna länder. Dessutom är kampen dubbel; hårt kroppsarbete och förlust av egna jordar med dyrare livsmedel som följd. Knappast hållbart!
Elen då? Ja den måste ju idag primärt produceras i system med blygsamma verkningsgrader och oönskade restproduktflöden. Men lokalt genererad i fordonet som återvunnen energi (hybriddrift)borde vara ett krav för hushållning med bränslen. Då kanske batteribranschen också skulle ta chansen att rycka upp sig.
Hälsn Bo
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ny teknik

Jag hade tidigare en Vw lupo diesel som drog cirka 0,3 l/milen som jag körde 15000mil med.
Man kan ju undra varför vw la ner tillverkningen av denna snåla bil. Körde jag som en biltjuv så drog den 0,38.
Varför kommer det inte fram mer soppasnåla dieslar eller vad nu bränslet kan kallas för, undrar kurt
:confused:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny teknik

Bra fråga Kurt. Jo dom hade så j-a högt pris att folk inte ville köpa dom, farbikanten hade lagt ned ett mycket stort arbete på att bygga en energisnål bil som vägde ungefär hälften av vad en annan bil i samma storlek gjorde. Lupon och även Audin var så yxigt byggda så att bilägaren kunde inte ens öppna huven på bilen. Man var helt och hållet utlämnad till märkesverkstaden som blicksnabbt såg till att förtjänsten på den miljövänliga och ekonomiska bilens fördelar hamnade i agenturens händer igen. Folk går inte på sånt längre. I mina ögon så är det bara en biltillverkare, den ända tillverkaren som inte är lierad eller beroende av andras pengar, Toyota som seriöst satsar på en riktig miljöbil som även fungerar som taxi bil, Prius. Toyota har även ett "lyxmärke" Lexus som även där har en riktig miljöbil långt över alla andra. Toyota utvecklar den tekniken som fungerar på marknaden vi har idag, inga drömmar utan bara realiteter. Hur många andra tillverkare gör det?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

Lugn Kurt det är vad jag menar kommer (=lägre förbrukning), det ligger i linje med befintliga strukturers kompetens och succesiva möjligheter till förändring/utveckling över tid (lång ....).

Förbränningsmotorn vidareutvecklas fortlöpande och det går inte på historiska grunder utesluta att den även blir miljövänligare (genom bla minskad bränsleförbrukning och bättre emissionsvärden). Detta kan man göra synligt genom att studera den utveckling som ständigt skett i över 100 år och trots det fortsätter vår kära förbränningsmotor att utvecklas (tom i en allt snabbare takt - bra grundkoncept).

Allt annat skulle innebära en teknik- (utbildning) och samhällsförändring (politiska överenskommelser/förändringar över nationsgränser om bla infrastrukturer) som världen aldrig tidigare upplevt och än mindre klarat av .... dessutom måste detta betalas i någon form (av i-världen och bilisterna ytterst?)!

Betr gas; man får tanka oftare, gäller fö även biobränslen - helt enkelt därför att det är lite klent med energiinnehållet i dessa alternativ. T.ex förbrukar dagens etanoldrivna bilar ca 40% mer volym av etanol än vad motsvarande bil förbrukar av bensin, dvs actionsradien minskar med etanol - innan du måste tanka.
/ Hälsn, Bengt 333
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

librell!
visst är det sant att man får tanka oftare med biogas i tankarna, men inte för att biogasen innehåller mindre energi är bensin, snarare tvärtom
fordonsgasen innehåller har ett högre energiinnehåll än bensin om man jämför per handelsenhet, när jag tankar 1 normalkubikmeter biogas så får jag lika mycket energi i tanken som när jag tankar 1,1liter bensin

bränsleförbrukningen på biogasdrift är inte högre än på bensindrift
däremot ökar bränsleförbrukningen i liter per mil när man kör en bensinmotor på etanol

att jag får tanka oftare när jag kör på biogas beror på att biltillverkarna har valt att bygga in gastankar i storleksordningen 20-25normalkubikmeter och komplettera med en bensintank på 12-35liter
detta kommer sannolikt att bestå under en övergångsperiod under tiden infrastrukturen för gasmackar byggs ut, därefter kan man lansera bilar som enbart har gastankar vilka då kan göras större
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

Funderar man på andra alternativ till en bil som drivs av en Ottomotor så finns bl.a. den batteridrivna elbilen.
Den svåra biten är batterierna, de är både skrymmande och tunga, särskilt om man håller sig till blybatterier.

Nu verkar det som det håller på att komma fram batterier med förbättrade prestande både i vikt och pris - och med en mycket kortare laddningstid (texten är på engelska):

Charles Mingus - Tips&Parts

EEStor Capacitors- "This could change everything" : TreeHugger

Man kan förmoda att det behövs en rejäl laddningsstation för att på några minuter "tanka upp" en elbil med de här nya batterierna.
Kanske är det enklast att ha med laddaren i bilen och bara låna ett trefasuttag på macken...
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Ny teknik

Michelin puffade första gången 2005 för det här unika hjulet som inte innehåller komprimerad luft:
Michelin's Revolutionary Airless Tires
HowStuffWorks "How the Tweel Airless Tire Works"
YouTube - Tweel from Michelin

Intressant uppfinning (punkteringssäker) men livslängden är kanhända inte så imponerande, utmattningsbrott på de flexibla "ekrar" som ska fjädra undan för varje varv är det första problemet som kan förutses.

Tester och utveckling av Tweel sker än så länge på långsamgående och lätta applikationer - som t.ex. Segway - men Tweel har faktiskt även testats på tyngre fordon.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny teknik

Mycket intressant länk i sammanhanget: Processnet

Tänk vad skönt det skulle vara att slippa allt buller och alla avgaser. Jag undrar vad motorburen ungdom skulle tycka om den utvecklingen.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen