• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny ställplats Norrköping

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Sv: Ny ställplats Norrköping

I dag var det fullt parkerade bilar på platsen. Inga skyltar på plats o inget vatten.Det enda som är gjort är lite ny asfalt och sex upp målade platser.(Stora)
Dom var i dag upptagena av boende parkerare med biljetter till 1/6.Kan bli svårt att få bort dem. Hoppas att dom lyckas med det.Ska kolla imorgon om skyltarna har kommit.
Med vänlig hälsning
Lagerbrax
 

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Sv: Ny ställplats Norrköping

Har gått för bi platsen i går & dag. Inga husbilar står där alla platser tomma.Inget vatten eller el. Endast parkering. Stod en plåtis på vanliga parkeringen avgift 8-20 8-15 övrig tid fritt små rutor. Får man plats på rutorna så blir det billigare.
MVH lagerbrax
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Norrköping

En helt tom ställplats!

Tror att företaget Park and Stay, har en del att fundera över innan man blir en aktör att räkna med i ställplatsernas Sverige.

thumbnail_IMG_2372.jpg

Var på besök i Norrköping förra tisdagen och skulle stanna en natt.

Passade på att besöka den nya ställplatsen i stan, som drivs av Park and Stay med sina 6 platser på Stortorget. Centralt och bra.

Men.......

När jag kommer dit står det en fransk husbil vid informationstavlan. Själv parkerar jag först och springer i pilens riktning mot vad det står toalett, men hittar ingen toalett!!!

När jag kommer tillbaka har den franska husbilen försvunnit. I mitt huvud blev han omedelabrt dömd till snålis, som inte ville betala för sin ställplats i Sverige!

Men....

Så skulle jag då själv betala, men vad kostade det och hur betalar man?

Priset står ingenstans i klartext, men på svenska och engelska kan jag läsa mig fram till att jag måste ha tillgång till internet för att veta priset och sedan betala. Här började jag få dåligt samvete för mina onda tankar om den snåle franske husbilsåkaren.

thumbnail_IMG_2371.jpg

Fram med min lilla iPhone och mina tjocka fingrar, leta fram Park and Stay och sedan på sidan 3 hittar jag priset på 120 kr/6 timmar, nästa intervall är 24 timmar och det 169 kr. Här skall jag sedan fylla i bilens regnummer och mitt mobilnummer.

Sedan skall jag klicka vidare till betalning.........

...... men här gav jag upp.

Eftersom jag har Nordeas kort, så måste jag öppna mitt kort och sedan stänga det för betalningar över internet. Det betyder öpnna BankID, in på Nordea, öppna kortet och sedan efter att köpet är gjort åter gå in på mitt BankID, Nordea och stänga kortet.

Totalt antal sidor på nätet för att betala:

Park and Stay 3 + minst 2 till för själva betalningen = 5 sidor
Nordea = 6 sidor
BankID = 2 Sidor

13 sidor!

Hur tänkte man?

Funderade på fransmannen igen, tog en bild

thumbnail_IMG_2373.jpg

Kanske han inte förstod skylten och därför åkte vidare, eller gav han upp precis som jag själv?

Som sagt, jag gav upp, blev sur, satte mig i bilen och blev nostalgisk, tänkte på de gamla platserna vid centralbadet och åkte dit.

De gamla platserna var borta, nu var det en stor byggarbetsplats, men framför centralbadets entré vem ser jag.... jo min fransman. Undrar vad han tänkte när jag passerade honom ivrigt viftande som vi känt varandra sedan barnsben. Han kunde ju inte känna till mitt dåliga samvete som var orsaken till mitt ivriga viftande.

Jodå, jag fick också plats vid Centralbadet, inom en ruta eftersom vi åker plåtis. Betalade 60 kr och sov gott.

Passerade ställplatsen på väg till krogen kl 20.00 fortsatt helt tom, passerade på väg från krogen kl 23, tomt och på onsdagen helt tomt.

Att det var tomt förstår jag, hoppas det beror på att man inte riktigt har kommit igång och det är orsaken till bristen på service, information och ett vettigt enkelt sätt att betala.

TommyD
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Norrköping

Snålheten bedrar visheten. Hur tänkte man? Jag håller med om att alla smarta idéer om att låta kunden utföra "alla" transaktionerna (och bokföröring), på sikt kommer att kundena (vi husbilsåkare) inte nyttjar dessa platser. DET FÅR INTE VARA KRÅNGLIGT ATT GÖRA RÄTT FÖR SIG.
 
Toppen