• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny skylt?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag passerade Såtens fina rastplats, en bit norr om Henån på Orust, för en stund sedan och fick då syn på en skylt som gjorde mig lite förvånad.

Såtenskylt.JPG

Inga tilläggstavlor med begränsningar kunde jag se heller!
Frågan är om det är tillåtet för husbilar också att parkera (övernatta) där!

Såtens rastplats finns i ställplatslistan.

Undrens tid är inte förbi,i alla fall inte på Orust, eller kan det vara så att någon har snott tilläggskyltarna med restriktioner?

Jappe

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Ny skylt?

Hej Jappe

Verkar som den längsgående på vänstersidan vid skylten är tänkt för husvagnsekipage. Undrar vad det stod på dom övriga skyltarna?

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Hej, Jappe!
Här finns inga restriktioner!
Skylten följer visserligen inte standarden (den skall vara fyrkantig) men är likaväl ett lokaliseringsmärke för upplysning om serviceanläggningar, i detta fal: Husvagnsplats.
Skylten talar om att man lämpligen parkerar husvagn här. (Parkering även för andra fordon) Eftersom det är vägverkets (transportstyrelsens) rastplats, är det självklart tillåtet att övernatta här.
Hälsningar, Julian

PS
Från vägmärkesförordningen: Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, visst har det blivit så underligt att man kan bli ledsen.

- Ser man en förbudsskylt så blir man inte längre förvånad.

- Ser man ingen förbudsskylt så är man förvånad och tror att man får nog inte stå här i alla fall.

- Ser man en skylt som säger att man får stå där så blir man förvånad och undrar om det kan vara sant eller om det råkar ha blivit felskyltat.

JANKRO.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej Jappe

Verkar som den längsgående på vänstersidan vid skylten är tänkt för husvagnsekipage. Undrar vad det stod på dom övriga skyltarna?

Här kommer hela bilden!

Hela bildenJPG.jpg

Det kanske är lastbils- och busskylten som ska "skrämma bort" bort husvagns- och husbilsfolket De flesta av oss har väl hört hur mycket oljud det kan komma från kylaggregaten hos vissa tradare. Eller är jag för mycket lagd åt det konspiratoriska hållet nu?

Jappe

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er ikke uvanlig på rasteplasser med oppdeling av parkeringen med striper for lastebil og busser, noen langsgående plasser for husvagn og tverrgående plasser for småbiler. De langsgående plassene passer og bra for lengre husbiler, mens de mindre kan klare å bruke personbilplassene.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Här kommer hela bilden!

Visa bilaga 27389

Det kanske är lastbils- och busskylten som ska "skrämma bort" bort husvagns- och husbilsfolket De flesta av oss har väl hört hur mycket oljud det kan komma från kylaggregaten hos vissa tradare. Eller är jag för mycket lagd åt det konspiratoriska hållet nu?

Jappe

Den kombinationen på Jappes bild betyder att man får ställa upp enaxlade husvagnar på platsen om den kan ställas med draget till vänster och under förutsättning att det finns minst en buss och en lastbil med totalvikt över 7,5 ton uppställda i färdriktningen på den andra sidan. I alla andra fal är det förbjudet att ens ställa upp enaxlade husvagnar med draget till vänster och kommer automatiskt att medföra en upptaxering på nästkommande självdeklaration med 1800 kronor för felaktigt utnyttjande av statlig myndighets naturaförmån. Avgiften läggs på den enaxlade husvagnen med draget till vänster:s nuvarande ägare!!! :)

Trevlig helg!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag sökte lite vad skylten ifråga betyder, men det har inte varit speciellt tydligt.

"Anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar"

Men som någon nämde tidigare. Den skylten ska vara kvadratisk (alla 4 sidor lika långa).
Det finns en annan skylt med husvagn och tillkopplad bil. Vad skillnaden är mellan de återstår att kolla upp.

Någon som har en länk till våra trafikmärken och dess betydelse?

Minns att jag åkte till polisstationen en gång och frågade om en skylt och dess betydelse. Men de visste inte heller vad det betydde. Det var en "rekomenderad hastighet" men med tillägget "max". Jag undrade vad det var för skillnad på rekomenderad hastighet av högst 30km/h och en rekomenderad max hastighet av högst 20km/h.

Toppen