• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny skylt i Visby hamn

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025
Jag sitter just nu i Visby hamn och ser kommunalgubbarna skruva upp en ny skylt under P-skylten./Bosse bas

Bilagor

• IMG_1451[1].JPG
    IMG_1451[1].JPG
    1,7 MB · Visningar: 31

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Ny skylt i Visby hamn

Husbilar upp till 3,5 t parkeringsförbud mellan 23 och 07 alla dagar
För husbilar över 3,7 t ?

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025

Jag har en HB totalvikt 5 ton, den är klassad som personbil klass 2Det blir alltså parkeringsförbud mellan kl.23-06.Eller

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag visste aldrig om att husbilar hade personbils klass 2, innan vi skaffa husbil..
Därför hade jag nog undvikit att parkera där med min vanliga personbil för jag hade aldrig förstått vilken klass min bil har, det tror jag gäller många andra också..

Klass:twitcy: det vet jag ju, det är en riktig skitklass eftersom den skrotas i oktober..

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Ett par dagar saknades denna skylt, man ändrade reglerna förra veckoslutet och då försvann Pbil Kl II skylten tydligen av misstag.

För husbil registrerad som lastbil, dvs under 3,5 t är det inga problem att stå där, frågade en polis i Visby förra lördagen. Det blir nog lite bråk med p-bolaget då vikten inte syns på utsidan, men hans tips var besiktningsinstrumentet i framrutan. Lastbil är lastbil och inte pbil kl II så det är fritt fram enligt hans utsago.

Vi får se hur länge det dröjer innan Visby upptäcker detta kryphål.

Per-Åke

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Den är INTE ny. De har funnits där i 1½ år nu. Det nya är att det är P-skiva de första två timmarna. Sen är det avgift.

Förbudet gäller husbilar som är regade som PB2. Det är för att husbilsåkare inte ska ta så många platser på restaurangerna i Visby innerstad.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Undra varför man inte får stå där på natten?
Man kanske hindrar kommunalgubbarna som ska städa parkeringarna på nätterna, då förstår jag!!
:wub:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Restaurangerna måtte gå livat till där som festar fram till 07.00
Märkligt att dom inte behöver sina parkeringsplatser före kl 23.00 och hur många som tar bilen äter mellan 23.00-07.00

Dom är då riktigt hungriga där:swoon:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det vore bättre om de satt upp en skylt som visar att det är tillåtet att stå där mellan 23-07 då den platsen är sopren under natten...tjocktänkt som vanligt.

Sen tror jag inte att husbilsåkare sitter så mycket på restaurang på kvällarna.:wideeyed:

Bosse

F

F.d. 25203

Guest

Vad gäller vid ovanstående parkering när jag kommer med min finska husbil 7450 kg. Här har vi inget som heter personbil klass II det är unikt för Sverige.
Min bil är klass M1 enligt registerpappren Eftersom vår bil inte är registrerad som PB II så får vi inte köra fortare än lastbilar i Sverige. Så då borde vi inte behöva följa dessa skyltar för PB II heller. Lite kostligt blir det om Svenskar inte får parkera där men alla andra. Men det är konsekvensen av denna skyllt.

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det vore bättre om de satt upp en skylt som visar att det är tillåtet att stå där mellan 23-07 då den platsen är sopren under natten...tjocktänkt som vanligt.

Sen tror jag inte att husbilsåkare sitter så mycket på restaurang på kvällarna.:wideeyed:

Bosse

Mellan 1997-2011 åt jag minst ett mål mat om dagen i Visby. Men när de satte upp förbudsskyltarna 23-07 har jag helt slutat gynna något i Visby, 100% bojkott från vår sida. Handlar och äter numera utanför Visby, huvudsakligen söderut. Detta trots att jag har ett gratismål i veckan på en av restaurangerna.

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Har ni märkt hur dom lusläser på Hbk, m. dom fattar halvfjärs Jo det är snart
val då gäller för oss att rota i systemet!
Mvh.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Är ganska ny med det här fenomenet "husbil". Har kört närmare 1 000 mil första året. Efter att nu i snart ett år läst det ena inlägget efter det andra om förbud hit och förbud dit om kommuner som vill ha bort husbilsåkarna/turister kan jag snart bara se två utvägar på problemet. (vi vill inte stå mitt ute i skogen ensamma)
Ta in på en camping eller dra över Öresundsbron och turista i Tyskland och övriga delar av EU där man räknas och är välkommen året om. Tur man har nära dit.
Jo Reningsverket i Ystad är en fristad. Gillas!!!
Sverige är fantastiskt.....med sin farsot, avundsjukan.

Bernt

F

F.d. 25203

Guest

Vad tänker dom med?
Man sätter upp parkeringsförbud för vissa svenska husbilar. Där är fortfarande lagligt att stå med husvagn, camper eller husbil som inte är registrerad som PB II. Det betyder att alla utländska husbilar får stå där.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Arne B!
Kan det betyda att man är fast boende på Gotland?
alltså dom gör allt för att finansiera deras tillvaru?
Mvh.

Toppen