• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny putsad husbil

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Var idag och hämtade vår husbil hos Lackeringsteknik i Mjölby, efter att de hade utfört lack konservering på vår bil. Resultatet blev toppen, blank och som sammet när man känner på lackeringen. Förhoppningen är nu en lättvättad bil kommande säsonger.

Hälsar Marianne och Lars

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Ny putsad husbil

Var idag och hämtade vår husbil hos Lackeringsteknik i Mjölby, efter att de hade utfört lack konservering på vår bil. Resultatet blev toppen, blank och som sammet när man känner på lackeringen. Förhoppningen är nu en lättvättad bil kommande säsonger.

Hälsar Marianne och Lars

En nyfiken fråga, vad betalar man för detta?

Har funderingar på att lämna in vår bil men har inte kommit till skott.

Tycker att priserna jag fått spretar väldigt, allt mellan ca 7000 till 12500 kr för en Ditecbehandling.

//Tommy

G

Göran & Carola

Guest

Enligt min erfarenhet brukar priser ligga på drygt 1000:- per längdmeter husbil.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Lackkonservering -- lackförsegling.
Har en Plåtis från 2004 och hittade ifjol en "Ditec-behandling" som var lite billigare.
Finns en tråd från ifjol vår om detta.
Så här beskrivs den på vår Ditec-firma i Umeå:
AK Mobilkonsult i Umeå

-
2K Lackförsegling
För äldre lacker och för de som önskar en enklare och billigare behandling än DITEC erbjuder vi ett enklare 2-komponents lackskydd. Denna behandling ger bilen ett skydd som bibehåller lackens glans och förhindrar oxidering. En behandling håller i ca 12 månader, därefter behöver behandlingen göras om för att glansen skall bibehållas. Återbehandlingen sker till reducerat pris.

Ska lämna in den i vår igen för återbehandling till reducerat pris. :)

G

Göran & Carola

Guest

Lackkonservering -- lackförsegling.
Har en Plåtis från 2004 och hittade ifjol en "Ditec-behandling" som var lite billigare.
Finns en tråd från ifjol vår om detta.
Så här beskrivs den på vår Ditec-firma i Umeå:
AK Mobilkonsult i Umeå

-
2K Lackförsegling
För äldre lacker och för de som önskar en enklare och billigare behandling än DITEC erbjuder vi ett enklare 2-komponents lackskydd. Denna behandling ger bilen ett skydd som bibehåller lackens glans och förhindrar oxidering. En behandling håller i ca 12 månader, därefter behöver behandlingen göras om för att glansen skall bibehållas. Återbehandlingen sker till reducerat pris.

Ska lämna in den i vår igen för återbehandling till reducerat pris. :)

Vad kostar en 2K Lackförsegling ??

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Vi lämnar vår för återbehandling på måndag ska göras efter 18 månader för garantin ,som är 6år om man följer DITEC,pris ca 2500kr
Berra

F

F.d. 29862

Guest

Hej på er!
Ja nog blir man avundssjuk. Vår trotjänare har stått utomhus på Filborna i snart 5 månader. Helsingborg har ju inte precis sveriges renaste luft. Men vi får bita ihop utrusta fylla gasol och dra söderut till varmare breddgrader - där är det kul att putsa.
Ha de´!
Lars & Ann-Charlotte

F

F.d. 13091

Guest

Hej på er!
Ja nog blir man avundssjuk. Vår trotjänare har stått utomhus på Filborna i snart 5 månader. Helsingborg har ju inte precis sveriges renaste luft. Men vi får bita ihop utrusta fylla gasol och dra söderut till varmare breddgrader - där är det kul att putsa.
Ha de´!
Lars & Ann-Charlotte

Hej på dig! Eller er!
Ja du det är inte alla som har råd med ny bil och ditec behandlingar, ibland säges det att handgjort är det bästa!
Vi har precis hämtat en bil i Tyskland och den är fortfarande blank och fin, men vår tid kommer när mygg och flugor fått göra sitt!
Ha det gött!
janne63.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Har nu gått 12mån efter vi ditec behandlade vår hb, kör året runt o e fortfarande mycket nöjd/Staffan

F

F.d. 50163

Guest

Ditec behandling 1000 kr/meter. Att lägga ner dessa pengar på
en "lack konservering" är rena skämtet.
"Först öppnar vi porerna i lacken och behandlar,sedan stänger vi porerna"
Köp en polermaskin på Biltema för 300kr och en stor flaska vax för 150kr
så får ni samma resultat. Er timpeng ca 2500:-

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Även jag har gjort en DiTec behandling av bilen och sen valde jag till GlasTec och den är ju helt suverän , vattnet bara "flyger" av rutan i farter över 60km/h .

Samt när det regnar så bara rinner av men vid duggregn måste det ju bli en droppe som är tung nog att rinna ner , jag var ute och gjorde en liten filmsnutt .

YouTube - GlasTec.MOV

Jag har även provar en del så kallade "rain-off" och det är faktiskt rätt stor skillnad .

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Vad kostar en 2K Lackförsegling ??
------------------------------------------------
Kommer inte ihåg exakt - hittar inte kvittot - och gjorde en del andra jobb samtidigt.
De satte in Grundigtvn med fästen och eldragning och Glastec och ...
Ja nånstans på ca drygt halva priset för Ditec-behandling - tror jag. Silver Seal tror jag det heter.
Tror att varje lokal firma går att tala-/pruta med. :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Köp en polermaskin på Biltema för 300kr och en stor flaska vax för 150kr
så får ni samma resultat. Er timpeng ca 2500:-

Lite beroende på hur mycket bilen körs, så räcker denna behandling ca 1 år. På en husbil måste det räcka flera år. Är man äldre och stel kan jag förstå att man kastar 10'000 till bättre behövande men annars måste man ha för mycket pengar .....:rolleyes:
Autosmarts produkter är mycket bra (används av bilvårdsfirmor), finns för olika lacker i olika kondition och räcker länge.

Jag jobbar inte i "branschen", men brorsan gjorde det får många år sedan och kastade åt mig Autosmart produkter så att jag kunde gör lackbehandlingar gratis. Kollegor till honom rekommenderade just Biltema/Jula/Rusta polermaskiner för privat bruk.

Peter ;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag testade Biltemas polermaskin med dubbelhätta och den fungerade väl bra men det är synd att den lät som en stenkross = måste ha hörselskydd .
Jula har jag inte satt min fot på länge och sist köpte jag väl husbilsöverdraget som ännu är oöppnat och därför är det väl helt ( förhoppningsvis) men efter ha köpt en massa saker där så har även grabben fattat att på Jula köper man mestadels problem för skiten håller ju inte och då menar jag dom lågprisartiklar som dom säljer för märkesvarorna är samma kvalité där som på andra ställen .

När det gäller poleringen så tvättde jag husbilen i förra veckan och den är så lätt tvättas och svampen bara glider på lacken , jag gjorde DiTec behandlingen förra året och det är möjligt att jag sparade pengar på att göra det själv men jag lade tiden på övertid på jobbet så var det snart fixat om man ser lika mycket fysiskt jobb och inte till timmantalet .

F

F.d. 55221

Guest

Hej alle.
Jeg forstår ikke at lackkonservering- lackforsegling. De fleste husbiler er bygget af glasfiber med topcot i farve (plast), samme som en båd er bygget af. Det er jo ikke lack ?? Det skal jo kun have voks behandling som en båd

ERIK DK

Senast redigerad av en moderator:
B

Bengt och Birgitta

Guest

Var får man tag på denna produkt? Såg helt fantastiskt ut.
Birgitta:yes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vem frågade du ?

GlasTec behandlingen görs hos DiTec behandlare och du som bor i Tidaholm har ju nära till BJsRostskydd här i Falköping .

B

Bengt och Birgitta

Guest

Det var dig jag frågade. Tack för hjälpen. Skulle även vilja fråga dig om du behandlade din bil själv med lackförseglingen. Du har så många bra tips. Återkommer gärna till dig med fler frågor om jag får. Vi får vår nya bil om två veckor, hoppas vi. Birgitta

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag pratade med Lasse på BJs Rostskydd i Falköping och gjorde både rostskydd och DiTec/GlasTec behandling och jag tyckter att bilen är så pass dyr och summan jag betalade för det är bråkdelen av vad jag prutade ner inköpspriset på husbilen .

När man nu tvättar bilen så är den len i ytan och svampen bara kanar av samt lossnar flugorna jätte lätt från fronten .

När det gäller rostskyddet kan du kika här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520/?highlight=rostskydd

Om du vill kan jag hänga med ner till honom , jag är ju ledig hela dagarna pga. enbart nattarbete men sover till 14 .

Toppen