• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny plats för bodelsbatterierna

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Mina två bodelsbatterier kommer jag åt via en servicelucka på utsidan av husbilen.
Platsen där batterierna är tar upp hela utrymmet. Finns knappt något utrymme ovanför kabelanslutningarna.
Funderar därför flytta batterierna till en bättre plats där jag även kan montera dc-dc laddare och en smart shunt.
Vägg i vägg med det befintliga batterifacket har jag en hörnsoffa där det är tomt utrymme. Batterierna får plats i det tomma utrymmet märkt med ett rött kryss. Väggen till höger om tänkte jag växla av så det blir större plats.

Är det Ok att flytta litiumbatterierna dit eller strider det mot något regelverk?
Batterierna kommer naturligtvis att vara ordentligt fastsatta.

Till batteriets plus pol är det flera kablar som jag skulle vilja dela upp med en anslutning typ enl denna länk.
Synpunkter på det?
 

Bilagor

  • IMG_0223.jpeg
    IMG_0223.jpeg
    784,7 KB · Visningar: 105
  • IMG_0213.jpeg
    IMG_0213.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 103

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag har precis gjort något liknande fast placerat de nya batterierna på ett mellangolv ovanpå de gamla. Bryter inga regler vad jag vet men förankra batterierna ordentligt för din egen skull.

Jag drog om ledningarna och satte dit kopplingsplintar (s.k. busbars) istället för att koppla ännu mer saker på de rätt små polerna. Det blir mycket tydligare och överskådligare. Alla 4 batterier är kopplade till en gemensam minusplint och en gemensam plusplint som jag ansluter förbrukarna till.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
270
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
det finns en som fixade det väldigt proffsigt hittar inte tråden nu men sparade bilder liknar beskrivningen som peter blågräs visar
 

Bilagor

  • 20220107_203117 bild 2.jpg
    20220107_203117 bild 2.jpg
    1,7 MB · Visningar: 150
  • shunt 2.jpg
    shunt 2.jpg
    1,7 MB · Visningar: 151
  • montering 1 shunt.jpg
    montering 1 shunt.jpg
    1,7 MB · Visningar: 149

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ja en kopplingsplint är nog en bättre lösning. Ifall någon kabel måste skarvas så är det ju lämpligt att göra det där.
Kabeln från plinten blir väl ganska grov, har sett att det finns sidor för beräkning av storlek. Hur tar man fram
Jag har precis gjort något liknande fast placerat de nya batterierna på ett mellangolv ovanpå de gamla. Bryter inga regler vad jag vet men förankra batterierna ordentligt för din egen skull.

Jag drog om ledningarna och satte dit kopplingsplintar (s.k. busbars) istället för att koppla ännu mer saker på de rätt små polerna. Det blir mycket tydligare och överskådligare. Alla 4 batterier är kopplade till en gemensam minusplint och en gemensam plusplint som jag ansluter förbrukarna till.
Ja en kopplingsplint är nog en bättre lösning. Ifall någon kabel måste skarvas så är det ju lämpligt att göra det där.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du plats så använd plintar, med snygga kabeldragningar, som bilderna ovan. Så smutt om du ska eftermontera utrustning som shunt, DC-DC, solcellsregulator eller något annat. Underlättar också felsökning och framtida förändringar. Vi med trånga elutrymme under stolarna vet hur jobbigt det är med överfulla batteripoler eller dito terminaler. Är helt enkelt avundsjuk!
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Tack för förslaget om kopplingsplintar, nu blir det ingen flytt av batterierna.
Jag kommer att använda det tomma utrymmet under soffan till alla killprylarna, dcdc, regulator, mm.
Då kan jag även ha brytare där till bodelsbatterierna. Finns då ingen anledning att komma åt batterierna mer än vid batteribyte.

Hur räknar jag fram hur grov kabel det ska vara mellan anslutningen under soffan ut till batterierna?
Avstånd ca 1 m vid snygg kabeldragning.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.155
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hur räknar jag fram hur grov kabel det ska vara mellan anslutningen under soffan ut till batterierna?
Avstånd ca 1 m vid snygg kabeldragning.
T.ex. här :

 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Hur många ampere ska jag räkna med?
Ska jag addera ampere som jag troligen gör av med vid största uttaget (och kanske dubbla det värdet)?
Låter rimligt tycker jag.

De som vet mer än jag kan säkert optimera kabeltjockleken så att den är tillräcklig plus lite till. Jag tillhör gruppen amatörer som hellre överdimensionerar kablarna och låter säkringen sätta gränsen. Visst får jag betala några kronor mer för kablaget, och det är bängligare att hantera, men jag räknar med en mindre risk att behöva göra om det senare. Och så blir det lite lägre förluster vilket inte gör ont.

Kolla att kopplingsplinten klarar av strömmarna också. Mina kopplingsplintar ska klara 150 A kontinuerligt vilket motsvarar 1800 W och det når jag inte upp till utan att maxa invertern.
 
Toppen