• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny medlemmar och ny med husbil..

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Hej, vi är nya medlemmar sedan i slutet av mars, bor i Eskilstuna.
Vi blev medlemmar när vi blev med husbil. Vi började prata om husbil under semestern förra året och var och tittade på några men kom inte till skott. Vi har aldrig haft husbil, knappt varit inne i en, men blev sugna på att prova (vi hade en husvagn en kort tid för 30 år sedan).
I slutet av januari var vi och tittade igen och åkte därifrån som ägare till en Dethleffs Magic White 2011 som levererades i slutet av mars. Det var mycket att kolla och prova och en hel hög med instruktionsböcker att gå igenom. Var också tvungen att "bygga om" tomten för att få plats att ställa upp den så det tog lite tid.
Nåväl, efter påsk, i onsdags var det dags för premiär.
Det började "bra", när jag fyllt vatten och varmvattenberedaren och skulle preparera toaletten var skåpet under handfatet halvt med vatten. Iväg till återförsäljaren och en dryg timme senare var det fixat. Det var någon som slarvat på fabriken och inte fått låsningen för varmvattenledningen på plats.
Hem igen och packade det sista när jag upptäckte att det inte fanns någon vindrutespolning.
Iväg igen, den här gången till FIAT verkstaden som inte hade tid med någonting, inte ens att titta. Ringde runt till FIAT i halva mellansverige men ingen hade tid på minst en vecka. Kollade själv och mätte och kom fram till att det var spolarpumpen som kärvat ihop och inte gick runt. Telefon igen men ingen FIAT representant hade någon spolarpump, måste ta hem från Italien. Åkte ut och pratade med min återförsäljare och då var det inget problem, "här har du nycklar, gå ut och plocka ur en pump ur någon av våra nya bilar så att ni kommer iväg så fixar vi resten sen". Service trots att de inte servar FIAT!
Så, strax efter lunch kom vi iväg och åkte mot Öand. Nu verkade allt fungera och första övernattningen husbil bev vid Karlevistenen söder Färjestaden.
Nu har vi klarat av den första natten utan problem så nu åker vi runt på Öland ett par dagar och vänjer oss för att åka hemåt på lördag.
Vi får se om det här är något för oss eller...

Hälsar
Bosse, Elsey oc Zanne (labrador 2½ år)

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Ny medlemmar och ny med husbil..

Hej !
Vill bara hälsa er mycket välkomna i gemenskapen hoppas ni ska trivas lika bra som vi. Vi var långliggare med husvagn i 21 år men okt.2008 valde vi att gå över till husbil. Vilket vi aldrig ångrat vi älskar det fria husbilslivet. Lycka till.
Gunilla

Tonys

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7010
Medlemskap
2021

Vi har också en likadan husbil som ni har, vår levererades till oss 15 april.
Leverans service verkar inte stå högst på återförsäljarnas agenda.
Vår första natt blev kall och svart då batterierna ej var laddade och vi fricampade, alltså utan tillgång till ström. Mitt i natten vaknade jag av att det var i svalaste laget, och inga dioder lyste, inget som krävde el över huvud taget funkade.
Men första missen upptäckte vi när vi med slang skulle fylla vatten.
En av oss skötte slangen och en kollade vattenmätaren på instrumentpanelen. Det är svårt att veta hur mycket man fyllt med slang, men vi blev fundersamma när inga dioder tändes och visade hur mycket vi fyllt. När tanken var proppfull visade mätaren halv tank, knappt!
Detta är väl sånt man råkar ut för, men trodde man skulle slippa vid nyköp. För övrigt körde vi 50 mil och bodde in oss i påskhelgen. Vi har heller aldrig haft husbil förr, men det känns bra så här långt. Det blir nog många fina resor med vår Dethleff.

F

F.d. 25310

Guest

Vi har också en likadan husbil som ni har, vår levererades till oss 15 april.
Leverans service verkar inte stå högst på återförsäljarnas agenda.
Vår första natt blev kall och svart då batterierna ej var laddade och vi fricampade, alltså utan tillgång till ström. Mitt i natten vaknade jag av att det var i svalaste laget, och inga dioder lyste, inget som krävde el över huvud taget funkade.
Men första missen upptäckte vi när vi med slang skulle fylla vatten.
En av oss skötte slangen och en kollade vattenmätaren på instrumentpanelen. Det är svårt att veta hur mycket man fyllt med slang, men vi blev fundersamma när inga dioder tändes och visade hur mycket vi fyllt. När tanken var proppfull visade mätaren halv tank, knappt!
Detta är väl sånt man råkar ut för, men trodde man skulle slippa vid nyköp. För övrigt körde vi 50 mil och bodde in oss i påskhelgen. Vi har heller aldrig haft husbil förr, men det känns bra så här långt. Det blir nog många fina resor med vår Dethleff.

Hej
Var köpte ni bilen ??
Christer

F

F.d. 53498

Guest

Välkomna i gänget. Har är mycket bra plats att få hjälp och tips samt tröst som jag nu fått efter att ha tankat vatten i min dieseltank i vår Dethleff.
Vår bil är den 5 i raden sedan 05 när vi började med husbil. Det är också den första som är felfri. Tidigare har vi haft Hobby och Adriatic. Så jag tror ni gjort ett alldeles utmärkt val av husbil., dessutom till ett mycket bra pris.

Grattis och mycket välkomna.

F

F.d. 53132

Guest

Glöm ej norra Öland nästa gång Äleklinta nere vid Kalmarsund jag kann ordna ställplats MVHAdria670

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Välkomna i gänget. Har är mycket bra plats att få hjälp och tips samt tröst som jag nu fått efter att ha tankat vatten i min dieseltank i vår Dethleff.
Vår bil är den 5 i raden sedan 05 när vi började med husbil. Det är också den första som är felfri. Tidigare har vi haft Hobby och Adriatic. Så jag tror ni gjort ett alldeles utmärkt val av husbil., dessutom till ett mycket bra pris.

Grattis och mycket välkomna.
ja du Sånt händer , det hände en vän till oss ,bara ett par kannor men ändå, han fick rådet att tanka fullt och ofta, sen tömma filtret, det funkade på den bilen var visst en 95a fiat

F

F.d. 12812

Guest

Välkommen säger vi också, fast vi är också är väldigt nya i klubben. :)Vi har bara åkt småsvängar ännu liksom för att känna efter lite. Var iväg och vägde bilen idag med packning och det gick bra.
Husbilsklubben är toppen tycker vi. Det finns så många trevliga och kunniga husbilsägare här på forumet.

Vårhälsningar från Marianne och Bosse med vovvarna
Maja (shetland sheepdog 4 år) och Viggo blandras 6 år.

Bella4

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2025

Hej och välkommen i gänget. Vi är också nya i klubben men vi har i rask takt avverkat 2 husbilar innan vi hittade Dethleffs Magic Edition Silver helintrgrerad, köpt och hämtad i Ängelholm i mars månad 2011. Lite småfix är det alltid på en ny husbil som är så komplex. Lite värre är det med vår hb då de har "glömt" att lägga i golvvärmen. Nu är det tydligen två läger med olika åsikter om det går att komplettera med golvvärme i originalutförande, eller om det ska bli en lös folie under gångmattan vilket inte komer att accepteras. I övrigt är vi helnöjda med hb efter prmiärturen till södra Öland där vi tittade på fåglar och sälar. V19 är det tänkt att vi drar ner till Nederländerna och vidare söderut ev till Koblenz och Mainau.

Ha det gott med er nya husbil:msn_thumbup:
Catharina& Benny

F

F.d. 25112

Guest

GRATTIS TILL HUSBILSKÖPET... Skall hämta en likadan nu på tisdag. Kommer att dra nytta av era erfarenheter och kolla extra noga vid leverans... JanneoLotta

F

F.d. 50004

Guest

Även vi säger välkommen till klubben, vi har också införskaffat en Dethleffs fast en esperit 7010,det är den tredje bilen och alla är köpta på Codat i Fritsla, vi är mycket nöjda med bilarna och hur vi blir bemötta på Codat

Hasse o Lena i Vargön

F

F.d. 2621

Guest

När man är oerfaren eller helt ny på husbilsområdet, är det ju av jättestort värde att köpa bilen av en pålitlig och serviceinriktad återförsäljare, som dessutom finns på ett rimligt avstånd.

Vi köpte vår Dethleffs 6981av Codat i Fritsla, som har varit mycket trevliga att ha att göra med i snart fyra år - utom i ett fall, där de inte kom överens med Fiat. Det var en trist men nyttig erfarenhet för alla parter om hur det kan förhålla sig mellan inblandade parter.

F

F.d. 25112

Guest

GRATTIS TILL HUSBILSKÖPET... Skall hämta en likadan nu på tisdag. Kommer att dra nytta av era erfarenheter och kolla extra noga vid leverans... JanneoLotta
Bra med en grundlig koll. Fyllde på vatten hos säljaren och det visade sig att vattenpumpen inte funkade. Dock var det fixat på 10 min. Väldig nöjd med allt bemötande hos Husvagnsexpo i Bromölla...:cool:

Toppen