svensei
HBK Medlem
Nu har vi efter en höst som intresserade tagit steget fullt ut och blivit medlemmar.
Efter 34 år med motorbåtar har vi nu sadlat om till husbil som vi köpte och fick levererad 23 augusti i år. I mångt och mycket finns det flera likheter mellan båt-husbilsliv. Dock har vi skippat ankare och fendrar mm. Nu ska vi rulla på hjul istället för på vågorna.
Hur som helst så blev det en Dethleffs RT 6844 på Renault-chassie. Under hösten har vi gjort några utflykter i södra Sverige och provat på campinglivet som vi tycker verkar trevligt.
Vi har under hela hösten läst HBK-forumet och även som intresserade gjort ett par inlägg. Ser fram emot ett givande medlemsskap.
En erfarenhet vi har gjort är att husbilsförsäljarna (i varje fall vår) vet ganska mycket om själva bodelen, men betydligt mindre om bilen. Som exempel: Tankvolymen uppgavs till 70 l - är i själva verket 100 l, vilket i och för sig är positivt. Likaså uppgavs att det inte fanns reservhjul utan bilen skulle vara försedd lagningssats och kompressor. När vi själva kollade så fanns ett reserhjul hängandes under bilen på "franskt maner". I samma veva upptäckte vi att vi hade partikelfilter vilket ingen visste. Det blev en positiv överraskning när skatten skulle betalas - ingen skatt under en övergångstid f n 3 år .
Eftersom vi ännu inte har investerat i vinterdäck så är bilen f n avställd, men vi ser fram emot våren.
Sven och Agneta
Efter 34 år med motorbåtar har vi nu sadlat om till husbil som vi köpte och fick levererad 23 augusti i år. I mångt och mycket finns det flera likheter mellan båt-husbilsliv. Dock har vi skippat ankare och fendrar mm. Nu ska vi rulla på hjul istället för på vågorna.
Hur som helst så blev det en Dethleffs RT 6844 på Renault-chassie. Under hösten har vi gjort några utflykter i södra Sverige och provat på campinglivet som vi tycker verkar trevligt.
Vi har under hela hösten läst HBK-forumet och även som intresserade gjort ett par inlägg. Ser fram emot ett givande medlemsskap.
En erfarenhet vi har gjort är att husbilsförsäljarna (i varje fall vår) vet ganska mycket om själva bodelen, men betydligt mindre om bilen. Som exempel: Tankvolymen uppgavs till 70 l - är i själva verket 100 l, vilket i och för sig är positivt. Likaså uppgavs att det inte fanns reservhjul utan bilen skulle vara försedd lagningssats och kompressor. När vi själva kollade så fanns ett reserhjul hängandes under bilen på "franskt maner". I samma veva upptäckte vi att vi hade partikelfilter vilket ingen visste. Det blev en positiv överraskning när skatten skulle betalas - ingen skatt under en övergångstid f n 3 år .
Eftersom vi ännu inte har investerat i vinterdäck så är bilen f n avställd, men vi ser fram emot våren.
Sven och Agneta