• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Nu har vi efter en höst som intresserade tagit steget fullt ut och blivit medlemmar.
Efter 34 år med motorbåtar har vi nu sadlat om till husbil som vi köpte och fick levererad 23 augusti i år. I mångt och mycket finns det flera likheter mellan båt-husbilsliv. Dock har vi skippat ankare och fendrar mm. Nu ska vi rulla på hjul istället för på vågorna.

Hur som helst så blev det en Dethleffs RT 6844 på Renault-chassie. Under hösten har vi gjort några utflykter i södra Sverige och provat på campinglivet som vi tycker verkar trevligt.

Vi har under hela hösten läst HBK-forumet och även som intresserade gjort ett par inlägg. Ser fram emot ett givande medlemsskap.

En erfarenhet vi har gjort är att husbilsförsäljarna (i varje fall vår) vet ganska mycket om själva bodelen, men betydligt mindre om bilen. Som exempel: Tankvolymen uppgavs till 70 l - är i själva verket 100 l, vilket i och för sig är positivt. Likaså uppgavs att det inte fanns reservhjul utan bilen skulle vara försedd lagningssats och kompressor. När vi själva kollade så fanns ett reserhjul hängandes under bilen på "franskt maner". I samma veva upptäckte vi att vi hade partikelfilter vilket ingen visste. Det blev en positiv överraskning när skatten skulle betalas - ingen skatt under en övergångstid f n 3 år .

Eftersom vi ännu inte har investerat i vinterdäck så är bilen f n avställd, men vi ser fram emot våren.

Sven och Agneta :music-icon:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Ny medlem

Välkomna som medlemmar i klubben. Du är i gott sällskap som före detta båtfarare. Visserligen har man sett mycket roligt på sjön med ankare som kastats i sjön utan att snöret varit fastknutet i båten, putt-ifrånkorvar som glatt guppat iväg från någon båt eller käcka grundstötningar. Men jag är övertygad om att du kommer att se minst lika mycket från bilen. Förhoppningsvis inte så många fadäser med grannars husbilar men väl upplevelser vid sidan av vägen. Det går ju att komma till så många fler platser med husbil än med båt.

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

:spinny: Hej Sven!
Välkommen i husbilsklubben!
Hoppas vi ses på någon husbilsträff någon gång.
Ska bli kul att se om vi känner igen varandra.Mej veterligt har vi inte setts sen vi slutade skolan.Vi gick isamma klass iTunafors skola.Fröken Lindström och Magister Elofsson var våra lärare som jag minns det.
Mvh Lasse.:spinny:

F

F.d. 50004

Guest

Hej och välkommna som medlemmar
hoppas ni är nöjda med modellen av bil
Vi tycker den är fin
:D Hasse och Lena i vargön

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Hej!

Ja vi är mycket nöjda med vår bil - än så länge. Vi har ju inte haft den längre än ett par månader. Nu har vi ställt av den för vintern, men på sikt kommer vi kanske att bli även vintercampare.

Såg att ni är medlemmar i CC, HBK och Dethleffs - det är vi också!

Sven och Agneta

F

F.d. 839

Guest

Svensei,

Vad hör jag här ... ställa av husbilen :D ? Aldrig i livet det inte därför att man ha en sommar stuga den endast ska användas på sommar eller hur ? Investeringen har varit alldeles för högt för att ha någonting som har kostad flera hundra tusentals kronor att låta det stilla framför dörren ;). Nej tack ut och åk ... jag gör det.

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Mina föräldrar hade båt och sommarstuga.För husfridens skull blev det segla och stuga varannan helg.
Idag har vi sommarstuga och husbil mannen o jag.Har en känsla av att vi lär varva på samma sätt....Suck!
Marina

Toppen