• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Hej
Vi heter Annalisa och Tore och är i 60+årsåldern. Vi funderar på att köpa en Weinsberg Cosmos 601 MQ. Ev med dieselspis dvs ingen gasol i bilen.
Ev synpunkter mottages tacksamt både på bil och spis.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Ny medlem

:music-icon: :music-icon: :music-icon: Hej och Välkomna till Husbilsklubben.se :music-icon: :music-icon: :music-icon:

;) Frågorna angående bil och värmare finns säkert någon annan som kan svara på;)

F

F.d. 6238

Guest

Hej Dubbeltor.

Är inte riktigt säker på vad du menar.
Menar Du (ursäkta min okundskap) att du skall ha en spis som du värmer mat på eller menar du en värmesprakare som går på Diesel?

Hade tidigare i bilen ett spritkök som var helt LIVSFARLIGT.

Men det är ju så med allt att om man inte följer dom föreskrifter som finns, då är det mesta i livet farligt.

Vi har en värmare som går på Diesel och den funkar jättebra.

När vi skall laga mat så har vi endast en 2 kilos Gasoltub som vi stänger av efter varje tillfälle som vi brukat köket.
Sedan när vi är ansluten till 220 så använder vi en elplatta.
Hälsningar från Monica o Kurt.
:music-icon: ;) :D

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Hej Monica o Kurt

Jo då. Visst finns det dieseldrivna spisar. Inte minst på sjön. I Finland finns en stor tillverkare som heter Vallas (tror jag). I allafall är det en glashäll. Fördelen är ju att man slipper gasolen och transport av skrymmande och tunga gasflaskor. Bränslet har man i tanken.
Weinsberg Cosmos har dieselspis som tillval. Har också sett att Rimor har detta alternativ.

Sedan är det bara att försöka få kontakt med någon som har både positiva och negativa erfarenheter. Själva har vi inte använt dieselspis men väl el glashällsspis.

Hälsningar Annalisa o Tore

plastpelle

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2026

Hej jag byggde camper på 80talet då satte vi in vallasspis men den krånglade mycket så vi in gasol efter något år som värmare är vallas förtäfflig dom flesta båtar numera gasol HaDe Per nr948:twitcy:

Toppen