• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny medlem,friluftsmålare i husvans tagen som har lite funderingar!

F

F.d. 8772

Guest
Hejsan, Tim heter jag, trevligt forum det här! Jag har lite funderingar med mitt kommande inköp och tänkte posera några frågor här.

BAkgrund och planer:

Jag är friluftsmålare och behöver en liten ock hållbar bil som jag kan använda under vintermånaderna nu den närmaste framtiden. Den kommer att användas som mobil studio med säng och kök/toa. Jag kommer att åka runt i sverige och måla vackra motiv, och behöver nånting som kan tåla ett par nätters övernattning utan att jag fryser ihjäl!

Denna bil kommer att användas friskt under vinterhalvåret, och nästa oktober kommer jag att bege mig ut på en ett eller två års målar-resa genom europa.

En van av storlek VW Lt 31 eller liknande hade varit att föredra, där jag kan stå raklång, (1.86 cm) Jag har även kikat på ett par Fiat Ducato Cosmos, och undrar varför de har ett högre pris i jämförelse med liknade bilar med samma årtal. En -88 på blocket som gått 10000 mil ligger på runt 60.000 kr. Det är ungeför vad jag planerat investera i den. Är detta för lite för en bil jag planerar köra genom europa med under en längre period?

Van är ju bra för då kan man stå lite vartstans (med vett givetvis) samt ta sig lätt genom småvägar och byar.

Den får gärna dra runt litern och ha lite krut i sig så den orkar ta sig upp för backar i normal fart.

Jag behöver har lysrör och dator i bilen, är det något som är möjligt att använda på el/solceller?

Finns det andra husvanar/bilar som jag inte tänkt på?

Nånstans i skåne där de säljer begagnade husbilar av denna typ?

All info mottages varmt, jag är novis på området med en dröm, en dröm som ska uppfyllas!

MVH Tim

Tim Paints

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny medlem,friluftsmålare i husvans tagen som har lite funderingar!

Fiat Ducato Cosmos er ombygget til husbil med isolasjon, høgt tak og det meste av det du trenger av innredning. Derfor en høgre pris enn for en ren kassebil. På litt nyere Ducato finnes det biler fra Fiat med stor høgd i kassen, disse brukes i nyere "plåtis" husbiler.

Lysrør armatur på 12 V finnes og er nesten like energieffektive som led-lys.

Med ditt budsjett ville jeg også søkt på mobile.de Suchergebnisse: Wohnmobile bei mobile.de
skulle gi en oversikt over slike biler i pris mellom 5000 og 6000 euro.

F

F.d. 8772

Guest

Ahh tack så mycket för infot! Att köpa från Tyskland hade jag inte ens tänkt på. Vet ej hur man ens skulle importera den till sverige, samt vilka kostnader det skulle medföra.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes et antall tråder om import av begagnade husbiler, kostnader utover bilen er ikke mye mer enn for en bil kjøpt privat her i Sverige. Største ekstrakostnad er reisen ned for å hente bilen :D:D Men søk litt her på forumet så får du eksakte talleksempler.

F

F.d. 8772

Guest

Ja, här finns mycket information! Det råkar inte finnas nån sticky med info på vad man ska hålla utkick efter när man köper begagnat? Det lutar väl åt en av de där Fiat Cosmos som finns på blocket.

Toppen