• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem 916

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025
Hej alla trevliga människor i detta forum.Vi är ett par som närmar oss 60-årsnivån i livet,har levt campingliv sedan början på 80-talet med tält,campingvagn,husvagn och för närvarande en pic up med tillhörande camper, en i sammanhanget ganska ekonomisk kombination med sina fel och förtjänster. Men nu har vi fått husbil på hjärnan och håller på att försöka sortera ut en lämplig modell (1/2.integrerat 05-07) för våra framtida behov (planerar inköp om ca 2 år.) Det är här HBK kommer in i vårt letande efter råd och tips. Har hittat mycket läsning om bl.a. FIAT och deras usla service och reservdelsförsörjning ,vattenläckage över motorn m.m. Du som var på utlandssemester med din nya bil när generatorn lade av, hoppas du kan köra nu utan hjälp av elverket,(klurig lösning.) FORD där är man ganska nöjd överlag utom med takhöjden i hytten, kan bli problem med mina 1,93 över havet. Så det blir till att läsa (och lära) vidare bland era insändare vilket har blivit en högtidsstund för mig numera. På återhörande.

Bede1

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
761
Medlemskap
2025
Sv: Ny medlem 916

Hej
Vi har själva efter flera års letande och efter att ha hyrt husbil många gånger nu äntligen bestämt oss. Vi köpte en husbil på Elmia i helgen, en adriatik coral sl. Viktigast är nog som så många andra har skrivit hur ni tänker använda husbilen men också vilka personliga krav man har.

För oss var en avgörande faktor att vi ville ha en bil där vi skulle kunna vila och sova bekvämt utan att behöva bädda eller klättra på stegar eller över varandra hela tiden. Så för oss blev det en husbil med två långbäddar som vi inte kunde kompromissa om. Möjligtvis kunde de nya franska dubbelbäddarna som nu plötsligt fanns en masse på mässan vara ett alternativ men vi hade som sagt bestämt oss för långbäddar.

Så viktigast tror jag är att bestämma vilka egenskaper husbilen absolut måste ha( glöm dock inte att hyra en bil så att ni vet att era krav också är de samma när ni prövar i verkligheten)

Resten blev ett ständigt kompromissnade mellan våra övriga behov ocn vad som marknaden erbjöd, inte minst pris. Om vi valt rätt vet jag inte men jag tror det är klokt att försöka rangordna vilka behov man har och hyra några gånger för att se om det stämmer. Vår erfarenhet är att om man inte vet så är det lätt att tro en massa saker som när man verkligen prövar genom att t ex hyra en husbil inte alls stämmer. Dvs teori är en sak och praktiken annan. Så pröva gärna först genom att hyra för att se om era viktigaste behov också är desamma i verkligheten.

Beträffande vilka märken som är sämre eller bättre så har vi nu köpt en husbil med Fiat chassi trots att jag läst de närmare 200 inlägg om kritiken mot läckande vatten och rost.

Jag har kört Fiat många gånger och min erfarenhet är att det är utmärkta motorer och växellådor, de problem med vatten och rost som redovisats i klubben är med rätta kritiska mot Fiat men samtidígt är de ,i alla andra val man skall göra vid köp av husbil, åtminstonde för mig hanterbara.

Hoppas jag inte förvirrat er ytterligare önskar en nybörjare

Krister 820

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024

Hej. Vi är ett par i samma ålder som i juni 2006 köpte vår första husbil. Vi har haft ett antal husvagnar tidigare. Vi var noga med att vi ville ha en bil med långbäddar samt ett garage så att man slipper att ha cyklar på utsidan. Vi har även två hundar så vi ville att vi alla skulle ha plats och trivas. Vi köpte en Knaus Sun Liner 800 med Fiat motor. Vi är helnöjda. Bodde från december till april i husbilen. I sommar har vi varit upp till Nordkapp och allt har fungerat perfekt. Efter jul tänker vi dra oss ner till Spanien och komma hem i början av maj.

H

hianders

Guest

Lycka till med er nya Adriatic Coral 660 SL. Vi fick vår i maj i år och är jättenöjda med den. Sover så gott i våra långbäddar. Hundarna har öppet in till sin koja i garaget och under färd sätter vi ett galler för öppningen. De sover gott där när vi åker! Kanske lite väl få skåp i bilen men man lär sig att planera. Köket fungerar också bra trots att det inte är så stort som i vår förra bil Izola 687 SP som vi hade förra året. I TV-skåpet har vi satt in två hyllor där vi förvarar porslinet eftersom vi har Laptop med TV-kort. Man hittar alltid nya lösningar efter de behov man har (eller får)!!

HBK 145 Inger & Hasse

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej, detta med att köpa husbil är inte lätt, vi hade blivit inbjudna till en resa ut i europa och hade först bestämt att hyra en bil för att prova på. Nu blev det inte så för när vi blev riktigt intresserade och började åka runt och titta blev vi så övertygade att dett skulle passa oss. Efter att titta på några hundra begagnade hittade vi en som vi tyckte var något över det vanliga. Vi köpte en Rapido helintegrerad byggd på ett Mercedesschassi med 160 hk motor, 6,6 meter. Vi har nu gjort vår första resa och den blev lika bra som vi drömt om, bilen var praktisk och välordnad. Skulle vi nu byta så skulle det vara för att få långbäddar och då en bil runt 7,40 så skulle allt vara perfekt.
Kjell

H

hianders

Guest

Vår Adriatic 660 SL med långbäddar är 7.23 m (om jag minns rätt), ev 7.34 m. Lagom stor att köra och vända samt svänga med.

HBK 145 Inger & Hasse:yes:

Enl registreringsbeviset är bilen 7250 mm = alltså, 7.25 m. Rätt skall vara rätt!;)

Senast redigerad av en moderator:

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Hej JanSon.

Det här med att välja husbil är ingen lätt sak.
Var på ELMIA-mässan och tittade på bilar förra helgen, alla gör tydligen vad dom kan för att förvilla köparna med en massa pråliga "mys" belysningar.

Vi är själva inne på vår 4:de husbil och nu tror vi att vi hittat rätt med vår Burstner Elegance 710 med långbäddar. Jättenöjda, både med bodel och FIATs nya 3 liters motor.

De två senaste har varit FIAT bilar (totalt 3 med den vi har nu) och jag har inte haft några problem med dem.
Problet är väl att dom som är nöjda med sina bilar inte skriver så mycket om det, som de som har problem och vill ha hjälp.

M.V.H.
Hi Life

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025

Ett tack till Er som uppmärksammat mina funderingar kring framtida husbilsköp.
Beträffande FIAT så är det naturligtvis så även här att det är problemen som får ens uppmärksamhet, "hälsan tiger still" finns det väl något som heter?
Men trots det så är det oacceptabelt att behöva vänta flera veckor på reservdelar.När jag ändå är inne på FIAT, hur är det med femmans växel på nyare bilar, är detta åtgärdat från fabrik och i så fall från vilken årsmodell?
Just nu är det fullt upp med att sortera igenom alla broschyrer från Elmia.
Nästa etapp blir att åka runt till aktuella husbilshandlare för att bland annat konstatera att jag får plats på höjden i Fordhyttarna.

PS.Funderar på att säga upp en o. annan tidningsprenumeration, har fullt upp med att hinna läsa alla intressanta inlägg på klubbsidorna.
Vi hörs.

Senast ändrad:

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

:music-icon: Hej och Välkomna till Husbilsklubben.se :music-icon:

:D Hoppas att ni ska trivas i och med gänget här på sidan:D

:music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon:

Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2025

Hej hopp..
Välkomna till klubben..

Vi är själva ganska nya husbilsägare sedan 25 maj i år..haft husvagn i många år..men har inte ångrat oss en sekund.tvärtom..HUSBIL ÄR LIVET...:yes: :yes: :spinny: :spinny: hoppas ni ska trivas.:wink:

Dalahälsn från Lotta & Stefan

Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

JanSon,
det var den ökade belastningen, när 2,8 JTD motorn på 127 hk kom, som knäckte den provisoriska lösningen av 5:e växeln på gamla växellådan.
Den var från början fyrväxlad men kompletterades med en 5:e växel som inte fick tillräcklig smörjning.
Problemet med 5:e växeln löstes våren -01. Då började man förse bilarna med en ny växellåda där även 5:e växelns drev fick ordentlig smörjning.
Mig veterligt finns inte detta problem på nya bilar.

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej JanSon och välkommen till klubben. :spinny:
Ni kommer säkert att trivas här.:yes:

Vad gäller Fiat så är det nog som du skrivar att "hälsan tiger still".
Har själv en Fiat -07 utan de problem som skrivits om här på forumet.
Däremot var vi och tittade på Ford (Hobby) innan vi valde den bilen vi har idag, och till och med jag med ALLA mina 170 cm :eek: tyckte att den kändes trång i hytten!:twitcy:

Ha det gott och lyck till med letandet.

/Thomas

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Välkommen till klubben önskar en gammal karlskronit.

/Kurt

Senast ändrad:

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025

Vilken klubb!!! Angenämt att "träffa" alla trevliga människor dagligen genom att delta i dessa forum.
:D
Tack Peter för upplysningen ang. Fiats växellådor, det innebär att Fiat är med på banan igen.

Vi hörs.

Toppen