• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny med husbilsfunderingar...

F

F.d. 2741

Guest
Vad ska jag leta efter i husbilsdjungeln?

Mina krav är följande...

En dubbelsäng eller i varje fall 120-140cm.
Dusch
Toalett
Litet pentry
Kompakt husbil
Dragkrok för 750kg vagn
Takräcke för Katamaranskrov mm
Låg bränsleförbrukning
Hyffsat tyst vid körning
Från 1-3år gammal
Någon typ av värme för några få nätter

Som ni ser vill jag ha enkelhet, och lite komfort. Behöver ej vara lyxutrustad.

Vilka modeller ska jag titta närmare på tycker ni? Vilka chassin gäller? Gärna tips på specifika modeller.

Ska tillägga att jag kommer att köra till tyskland, Holland och England på jobb men har inte brådis hem om man säger så.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Ny med husbilsfunderingar...

Först måste du ut och kolla på husbilar generellt, hur ser det ut, vad kostar det, vad är jag beredd att lägga, alkov, halvintegrerad, helintegrerad, det finns en hel del att fundera runt.
Montera en krok för 750 kg går i det flesta fall. Att montera ett räcke på taket, kan gå, men inte på alla!
Mitt råd; Åk till caravan-hallen i Upplands Väsby, fortsätt sen till Mälar Camp i Arlanda stad, och när du ändå är ute och åker så åk ner till Haninge, där finns också ett stort urval.
Lycka till i ditt sökande!
Fredrik
 
F

F.d. 3122

Guest
Sv: Ny med husbilsfunderingar...

Hej jag går också i husbilstänka har varit inne på (mobile.de)och där fasnade jag /vi för tre olika bilar nu vill jag höra av er som har erfarenhet av husbilar den första,
(Challenger genesis 40 Garage årsm.2007 130hästar.) Den andra är (Chausson Flash 08
också 130hästar årsm.2007.) Den tredje är (Elnagh Duke 420L) också 130hästar årsm.2007. Nu hoppas jag att ni som har erfarenhet av dessa bilar vill vara så snälla att dela med er av er erfarenhet, vilken är den mest udda av dessa tre.
MVH Göran M
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ny med husbilsfunderingar...

Kolla vilka handlare i svedala som för dom för ev service mm.ju närmare desto
bättre.

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Ny med husbilsfunderingar...

Hej Freetime, vad du tänker att lasta på taket, vad väger det ,eftersom lastförmågan är mycket begränsad. Många gånger så blir lastförmågan överskriden men det alldagliga inne i husbilen, typ bord o stolar, personliga prylar, så titta efter en bil med rejäl lastförmåga. Nilsman
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ny med husbilsfunderingar...

Finns det nån sån??

Häls Mikael o Carina
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.013
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Ny med husbilsfunderingar...

Hej.

Börja med att hyra en bil som du tycker någorlunda motsvarar dina krav, och känn efter hur du upplever den i praktiken under någon veckas användning. Det kommer alltid en massa "tänkte inte på det.."-erfarenheter som man svårligen kan få annars.

Lycka till!
 
Toppen