• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny matta i förarhytten ?

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej på er
Jag har tänkt att lägga in en ljudisoleringsmatta, och sedan en ny matta ovanpå den i förar hytten.
Är det någon av er som har gjort detta?
Jag undrar lite över vad man skall ha för sorts matta som går att skära in och klistra så att det blir snyggt på hjulhusen.:wideeyed:
Det kanske går att använda den mattan som redan ligger där, för det är inget fel på den, men jag tror att isoleringsmattan bygger så mycke att den inte kommer att passa i storlek.

Ha De Turbo
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej!
I vår förra bil la jag in en betongtäckmatta under originalmattan.

Åke 65
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej Åke
Jag var inne på googel och tittade på betongmattan men den såg inte ut att vara ljudisolerande, bara mot kyla.
Va la du för matta ovanpå?

Turbo
 
Senast ändrad:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta i förahytten ?

Jag köpte 10 mm ljudisoleringsmattor på Biltema resp Mekonomen. Skruvade bort stolen (har bara hunnit ena sidan - ny mekarperiod startar 17 mars) och lade den under gummimattan och så långt det gick upp under instrumentbrädan och hjulhusen. Fick sedan problem med att få bultarna till stolen att nå igenom men det gick med mycket kroppsvikt. Hade sedan tänkt köpa en matta som Kama har och lägga ovanpå gummimattan så blir det snyggare och kanske ännu lite tystare. Lycka till hälsar Hasse
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej Hasse
Jag har oxå tänkt att lägga en 10mm isoleringsmatta på golvet.
Men problemet för mej är vad jag skall skaffa för matta att lägga ovanpå, den bör vara någorlunda lätt att skära så den går att få snygg på hjulhusen.
Hurdan är den mattan du har från Kama, är den någorlunda följsam?
Fins den på metervara eller är den formsydd?
Man kanske skulle satsa på en inte allt för långhårig heltäckningsmatta?

Turbo
 
Senast ändrad:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta i förahytten ?

Turbo!
Vi har inte köpt mattan ännu men på bilden verkar den vara formsydd. Besök en husvagns/husbils butik med Kama tillbehör vid tillfälle och kläm på den.
Hälsningar Hasse
PS Bifogar bild och text från Kama katalogen som ett Word dokument
 

Bilagor

  • KUPÉMATTA.doc
    33 KB · Visningar: 560
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Ny matta i förahytten ?

Jag har använt sk. liggunderlag både i förarhytten och bodelen under heltäckningsmattan, framför om man använder husbil på vintern, den isolerar mycket bra, jag provade betongmattan, den höll inte tjockleken, trycktes hop. Liggunderlag finns nog på Lantmännen? Fördelen med liggunderlag material är att värmeledningsförmågan är liten, jämfört t.ex. plastmatta + heltäckningsmatta. Samt den drar inte i sig någon fukt als. Det blir annan komfort. Än så länge jag har nöjt med vanlig heltäckningsmatta, visst besvärligt att klippa, krävs stora saxar
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta i förahytten ?

Jag kommer också att göra en isolering av mitt golv i förardelen och upp mot torpedväggen invändigt samt under motorhuven .

Jag redan gjort det i dörrarna samt och även så gott det går mot torpedväggen under huven .

Jag provade att montera några hårda skivor i något svart material i hjulhusen men dom lossnade , jag funderar på att prova " noise killer " som stereobyggare använder i sina baslådor .


Vad är det för bil du har ? Det står inget om det i din profil heller , har vi samma så kanske man kunde slå 2 skallar ihop ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Ny matta i förahytten ?

jag tycker att det är mycket golvdrag inuti en husbil, särskilt när det är minusgrader ute, runt förarstol o passagerarstolen o skarvar i golv i främre delen (när man står parkerad alltså) vi försöker att lägga mattor över dessa skarvar, men det är inte alltid lätt, är det någon mer som har sådana bekymmer, och finns det tips för att det skall bli bättre?
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej Åke
Jag var inne på googel och tittade på betongmattan men den såg inte ut att vara ljudisolerande, bara mot kyla.
Va la du för matta ovanpå?

Turbo
Jag la den under originalmattan. I fotstegen asfaltmatta lätt att forma med värmepistol.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej dotorparn.
Mycke av draget brukar komma från ventilerna i bakkant på dörrarna. Går att täta med lämplig magnetskylt.
Bosse B
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta i förahytten ?

Jag kommer också att göra en isolering av mitt golv i förardelen och upp mot torpedväggen invändigt samt under motorhuven .

Jag redan gjort det i dörrarna samt och även så gott det går mot torpedväggen under huven .

Jag provade att montera några hårda skivor i något svart material i hjulhusen men dom lossnade , jag funderar på att prova " noise killer " som stereobyggare använder i sina baslådor .


Vad är det för bil du har ? Det står inget om det i din profil heller , har vi samma så kanske man kunde slå 2 skallar ihop ?

Jag har en Swift Kontiki med Citroen c25 hytt 1989 års modell.
 
F

F.d. 11367

Guest
Sv: Ny matta i förahytten ?

Går det inte att spruta skum under skärmarna ?
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej på er

Hur har det gått med era judisoleringar?
Jag har inte fått tummen ur fören nu i påsk, i går åkte sätena och gummimattan ut.
Det fanns knappt någon isolering alls, bara lite sopor kvar av någonting som liknade filt.

Vad rekomenderar ni som har gjort detta, vad skall jag köpa för sorts isolering och lägga in? Det skall blien heltäckningsmatta ovanpå.

Snarken.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej på er
Jag har tänkt att lägga in en ljudisoleringsmatta, och sedan en ny matta ovanpå den i förar hytten.
Är det någon av er som har gjort detta?
Jag undrar lite över vad man skall ha för sorts matta som går att skära in och klistra så att det blir snyggt på hjulhusen.:wideeyed:
Det kanske går att använda den mattan som redan ligger där, för det är inget fel på den, men jag tror att isoleringsmattan bygger så mycke att den inte kommer att passa i storlek.

Ha De Turbo

Hej
Är inte golvet väldigt lågt framför stolen på dessa bilar? jag har för mig att jag byggde en plywoodskiva så att det blev plant framför stolen mot pedalerna! Såklart med förstärkningar ner mot orginalgolvet så att det blev som lådor!
Svårt att förklara, men det var ett tag sedan:rolleyes:
Sedan isolerade jag denna Golv/lådkonstruktion underifrån med självhäftande skumgummi! På köpet så gjorde jag små luckor så att utrymmet mellan det låga orginalgolvet och det nya plana golvet gick att utnyttja som lönnlådor!
Denna lådkonstuktion lade jag helt enkelt över orginalplastmattan färdigisolerad och klar. Sedan köpte jag en lämplig heltäckningsmatta som jag skar in över hela det nya plana förargolvet!
Sedan har jag för mig att det var jäkligt gynsamt att klistra ljuddämpninsplattor mot torpedvägen också på de tidiga Dukato-chassiena!


Jag har för mig att jag fick tipset i någon husbil/husvagnstidning om denna låd/golvkonstruktion på tidigt 90-tal.
Det jag kommer ihåg är att det gjorde mycket på ljudet i bilen!

Kanske någon annan som kommer ihåg denna konstruktion som jag tror en hel del gjorde??

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta i förahytten ?

Hej Anders

Precis en sådan låda har jag tänkt att göra.
Som gångjärn var tanken att jag ska använda heltäckningsmattan.
Man öppnar ju inte luckorna så mycke, så ligget bara lådkonstruktionen ordentligt fast och mattan är limmad så bör det funka.
Men vad gör man åt hjulhusen, för att få dom snyga?
Det är väl hopplöst att få det bra med en heltäckningsmatta.


Snarken.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ny matta i förahytten ?

Tjenare igen!
Nu var det ju ett tag sedan, men jag har för mig att jag inte lade någon kraft på hjulhusen för som du säger; bökigt att få det snyggt!
Fast jag la lade en del krut på torpeden och jag har för mig att jag isolerade både i motorrummet. Både där uppe där torkarmekanismen är samt där det "gick".
På insidan så tror jag att jag använde en ICKE självhäftande ljudisolerande lumpmatta som jag satte dit i ett stycke och fäste upp med buntband!
Som ett komplement till de självhäftande plattor som man satt inifrån på de ställen man kom åt på insidan av torpeden.
Det är ju inte så mycket skit där under som på senare årsmodeller av chassiena:eek:! Kan du meka dit något så att bara pedaler + värmeutblås är fria så har du nog vunnit massor!

Hjulhusen kladdade jag fulla med tjock underredsmassa för att dämpa ljudet från hjulsprut o.s.v.

Dessa tidiga bilar som man hade var ju lite "halvfärdiga" ibland, fast det var ju en del av hobby´n att få till:D

Täta om fönster på nya bilar och jaga vindtjut från takluckor med olika spoilerlösningar var också skoj och lönande!
På en Adriatik hade jag tom en liten spoiler framför bodelsdörren för att få bort vissladet ...........funkade fint!

Mycket pill och styr var det! Fast iom att bilarna var enkla i utförande så var det inte så bökigt att få till det även för en normalklant som mig:cool:!

En rolig tid med mycket vinkande och byta erfarenheter med andra bobilsåkare man möte ute på turerna!
Fast man bluddrar ju en del nu också:eek:


Ha det bra och isolera på!
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Ny matta i förahytten ?

Halo igen Anders.

Gjorde du någon isolering i dörrarna?

Snarken.
 
Toppen