• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ny markis bra eller dåligt på beg bil

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
Har varit och kollat på en del begagnade husbilar där man monterat ny markis.
Min fundering på om detta är bra för husbilen då de flesta bilarna jag sett har bultarna för markisen passerat genom inredningen och när man dragit fast bultarna så har inredningen klämts mot ytterväggen. Det ser varken snyggt ut med intryckt inredning samt bult och mutter synliga. Brukar man inte använda befintliga infästningar när man byter markis och är det stor risk för fuktskador när man monterar en markis på detta sätt?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: ny markis bra eller dåligt på beg bil

när jag fick en trafikskada på markisen (första Fästet slets bort ) så monterade jag bort markisen , döm om min förvåning, satt med 4 småskruv höst 7mm och sen en massa tätning, frågade verkstan om detta och´h fick svar att massan är sikaflex ( lim) och skruven är mest en monterings-sak, markisen var fabriksmonterad,så en med bultar rätt igenom har säkert varit utsatt för skada o rep av en amatör , VARNING utfärdas!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Omnistore monteringsinstruks spesifiserer gjennomgående bulter og ankeplate på innside ved montering på vegg.

De Omnistore modellene som monteres oppe på taket har hellimte festeplater som sikres med korte skruer under herdingen av limet.

De nye Dometic markisene har store ankerplater inne - hylser gjennom veggen og kraftige bolter som trekeks reellt til. Men det er markiser som skal tåle et uvær.

Har ikke lest monteringsinstruksen for Fiama, men regner med at det er variasjon mellom modellene der også.

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

tack för svaren! :)
knut, jag är dålig på norska men ankeplate är det en stor fyrkanting stålplatta för att föredela trycket på innerväggen?

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

ahh, då var det de missade på de bilarna jag kollade på.. bara bultar rätt igenom och sedan en mutter man skruvat fast så hårt så inredningen klämts mot ytterväggen.

Toppen