• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny kompaktkamera

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, har hittat en kamera som verkar intressant, Nikon Coolpix P 500. Objektivet har från ultravidvinkel till supertele, 22,5 till 810?
Någon som har testat kameran. :confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny kompaktkamera

Jag har inte testat men även om kameran skärpemässigt inte är den bästa är ju 22,5 vidvinkel guld värd. Skärpan kan datorprogrammet förbättra.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hur kan du få dålig skärpa från kameran att bli bättre? Det som inte finns (i det här fallet skärpa i originalet) går ju aldrig att återskapa.

Bilden kan förvisso "skärpas" på artificiell väg (t.ex. genom "oskarp mask") men resultatet blir aldrig detsamma som en skarp originalbild.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Visst kan man förbättra den visuella skärpan även om en skarp originalbild är att föredra.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det går visst att förbättra skärpan, bättre än den skarpaste originalbild. Men det som ska skärpas upp måste vara i skärpa! Låter knasigt, men är det i oskärpa är det ingen mening med att försöka skärpa upp i efterhand.
En skarp bild däremot, går att göra ännu skarpare med skärpeverktygen i PS.
Programmet förändrar pixlarna på ett sådan sätt att man ökar kontrasten i de områden där skärpan finns.

Oskarp mask är det vanligaste skärpeverktyget som används i PS. Skall dock användas med försiktighet, då bilden annars lätt blir överskärpt.

Man skärper alltid upp bilder inför tryck t.ex., och i LR:s exportruta kan man välja en allmän uppskärpning av bilden. Vill man bara göra delskärpning av bilden, använder man sig av oskarp mask i PS.

/Ludde

F

F.d. 5322

Guest

Den första digitala kameran jag hade var en Coolpix. Den käkade mer batteri än jag vet inte vad!
Utvecklingen har givetvis gått framåt men det kanske kan vara värt att kolla innan köp.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Hej, har hittat en kamera som verkar intressant, Nikon Coolpix P 500. Objektivet har från ultravidvinkel till supertele, 22,5 till 810?
Någon som har testat kameran. :confused:

Det är verkligen en enorm vidvinkel på kameran. Jag personligen (och många andra Nikon-användare) tycker att Nikons kompaktkameror inte hör till dom allra bästa. Jag har en S8000 och en P7000.
P7000 är rätt så bra men Panasonic har en hel del små kompaktkameror med Leica-objektiv. Dessa objektiv bär visserligen namnet Leica, men tillverkas i Japan och tillverkas i större serier. De är väldigt bra men har ingen anknytning till objektiv till Leica kameror.
Leica objektiv, för t.ex M9, är en raritet. I dag får man stå på en vätelista för att t.ex. kunna köpa ett normalobjektiv som kostar 29.000.- kronor. (Sumilux 50/1:1.4).

F

F.d. 55397

Guest

Så länge man håller sig tll 13* kopior eller titar på en ordinär skärm så duger nog allt som det står Nikon eller Leica på att fotografera med.

Kopierar man upp A0'or eller på hela väggen så ställer man nog inte en fråga här på denna kameramodell.

Toppen