• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny Husbilsfjädring.

F

F.d. 1649

Guest
Hej.
Goldschmitt har tillsammans med Concorde utvecklat en hydraulisk fjädring som gör att bilen alltid är vågrät och inte kränger och lutar när man tar hårda kurvor,sen skall bilen gå mjukare än luftfjädring.På Tyska stod det Das Hydropneumatische Fahrwerk.Jag fick en video från Goldschmitt idag som visade funktionen och där körde de ett s.k. älgtest.
Mvh Jan-E.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ny Husbilsfjädring.

Bra!

Intet overgår aktiv hydraulisk-elektronisk fjæring/demping/krengnings kontroll på ett kjøretøy. Nesten så slik fjæring og avdemping skulle vært påbudt!

Jeg har eiet med den største glede og entusiasme en Citroen Activa, samt over 100 tall andre biler, inkludert sportsvogner, og vedlagte tabell bekrefter egen erfaring. Intet over og ingen ved siden av mht kjøre egenskaper i forhold til en Citroen Activa. Av alle biler jeg har eiet er Activa den jeg savner mest.

Älgtest - snabbaste och långsammaste bilarna

:mcride:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hydro-pneumatisch är inte hydraulisk, utan luft-vätska :wink:

Senast ändrad:

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Det är ju märkligt egentligen att inte fler tillverkare av husbilar satsat på Citroën's gasvätske-fjädring. Principen är väldigt enkel. Problemet är att det inte går att komma iväg så snabbt efter längre stillastående.
Följande historia kanske vore på sin plats:
En dam i en fransk stad ringer polisen och berättar att det håller på att ske en bilstöld av en Citroën nere på gatan.
Vi gör en utryckning och tar hand om problemet, replikerar gendarmen.
Ingen kom iväg!

Lite elakt kanske, men det kan jag kosta på mig som Citroënälskare och -ägare.

Erling:twitcy:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den historien stammer fra de gamle gode ID og DS bilene.
elegant med mekanisk justering av trykket.

Fikk en gang inn en DS Pallas hvor begge hydraulikpumpene hadde røket, den bilen var ikke lett å flytte! Hadde knapt 5 cm bakkeklaring og ingen fjæring. (Ja jeg har jobber med Citroen service i min ungdom)

En annen som hadde en hydropneumatisk løsning var Morris mini, men det var en enklere løsning.

F

F.d. 8517

Guest

Hade en gång i tiden en citroen DS 21 med pajad pump. någon hade slagit fel olja i den. men efter rep av pumpen var allt ok. o någe bättre fordon får jag alldrig mer , även bromsara gick med hyraultryk. pedalen var en liten knapp i golvet..FANTASTISK bil...
:wink::wink::wink::yes::yes::yes:

Toppen