• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbils-TV

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Såg den här notisen idag.

TV för husvagnen
Även om man kanske vill koppla av från allt vad TV heter på semestern finns det ändå stunder när man vill kunna titta på TV i båten, husbilen eller i stugan. Då vill man gärna ha en TV som har både rätt format och rätt teknik. Grundigs nya 22-tums TV Vision 8 VLE 8120 passar som handen i handsken för dig som vill ha en TV med dig på semestern. Eftersom Vision 8 VLE 8120 har möjlighet att köra på 12V-batteri och har en trippel tuner som kan ta emot signaler oavsett om det är från kabel, satellit eller antenn kan du använda den på alla möjliga platser. Du kan också spela in på ett vanligt USB-minne och modellen har två HDMI-ingångar. Vision 8 VLE 8120 kommer i början av 2012. Priset är inte känt.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbils-TV

Enligt databladet har denna Tv decoder för MPEG 2, vilket ju är lite föråldrat för svenska tittare. Grundig har en MPEG 4 mottagare som heter22 VLE 2101 DVD T2, som dessutom är utrustad med DVD.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Ny husbils-TV

Hej
Enl. spec. så är den inbyggda dekodern endast för MPEG-2 så den är lite omodern redan nu.
Kanske den modell som kommer till Sverige har MPEG-4 dekoder.

Hälsningar Torotor / Torbjörn

Ps såg ej ovanstående inlägg innan jaj skrev mitt Ds
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Ny husbils-TV

Hej på er
Jag vill bara ge er en liten varning när det gäller Grundig tv.
Vi har fört detta märke och haft otroligt mycket problem.
Det vanligaste felet är när en extern källa kopplas in t.ex. parabol eller dvd, då har det varit enorma störningar i bild och ljud och nej bilen har inte varit kopplad till 230 volt.
Nu skall det dock tilläggas att 22" inte är testad så mitt råd är be att få testa tv´n i bilen med den utrustning som NI har alltså öppet köp.

Mvh Michael Rudolfsson
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Ny husbils-TV

Är det verkligen så att man UTAN satelitmottagare kan se de satelitsända programmen?

Det ,för mig, mest naturliga är att TV apparaten tar emot Band 1, Band 3, samt band 4.

Det skulle betyda de "gamla" kanalerna två till fyra, samt kanal fem till och med tolv.
Därutöver UHF-bandet, om jag minns rätt kanalerna 21 till 68.

Troligen klarar den även det digitala bandet. Tror inte att den klarar satelitmottagning.
Leif
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbils-TV

Eftersom den enligt texten har en trippel-tuner klarar den säkert både DVB-T, DVB-S och DVB-C. T står för terrestrial, marknätet, S betyder satellit och C står för Cabel.

Den kanalindelning du refererar till gäller bara för marknätet.

Sedan hjälper det inte så mycket om mottagaren har MPEG4 om den inte klarar att ta emot T2 vilket är den nya moduleringsstandarden för marksändningar med HD-kvalitet. När vi köpte en TV för ett år sedan ville jag ha med MPEG4 för att klara HD men det hjälper ju inte ändå nu när det kommit en ny moduleringsstandard
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbils-TV

Hej på er
Jag vill bara ge er en liten varning när det gäller Grundig tv.
Vi har fört detta märke och haft otroligt mycket problem.
Det vanligaste felet är när en extern källa kopplas in t.ex. parabol eller dvd, då har det varit enorma störningar i bild och ljud och nej bilen har inte varit kopplad till 230 volt.
Nu skall det dock tilläggas att 22" inte är testad så mitt råd är be att få testa tv´n i bilen med den utrustning som NI har alltså öppet köp.

Mvh Michael Rudolfsson
Våra erfarenheter stämmer inte med dina Michael; vi har en "Grundig TV Vision 2 19-2941 DVD T/C" = dvs en 19" Led TV, tjocklek 5,5cm, vikt 3,5 kg, den har det mesta bla HDMI- och USB-uttag, Mpeg 4, boxerkort, 12/230v, drar 30watt. Inköpt hos OnOff juni 2009 på nätet för 3.440 Sek.

Köpte denna TV säsongen 2010 och har nu använt den "normalt" 2010 och 2011, dock enbart via bilens 12v-system och då främst nyttjat markkanaler i Sverige, Tyskland och Frankrike (samt mot PC och kameror)!

Denna TV har i alla händelser fungerat helt perfekt för oss och utan några som helst komplikationer och enkel att ställa in!
Ett av våra bättre köp genom tiderna faktiskt - så olika en vara kan uppfattas!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbils-TV

Håller med Relax. Har också 19" Grundig och är mycket nöjd. Dock återstår att det saknas T2, men det har jag inte saknat, kommer väl så småningom. Komplettera med Boxer kontantkort, så ser du ett antal TV-kanaler, men bara dom månaderna som du behöver (hemma har jag inte Boxer)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbils-TV

Testade 3 olika tv-märken våren 2010 - på tv-firmas parkering.
Valde det märke som visade bäst tv - det var Grundig.
Bara använt 12-volt och dvd-filmer - funka kanonfint. :)
 
Toppen