• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny husbilsägare

F

F.d. 839

Guest
Sv: Ny husbilsägare

Symaskinen,

Välkommen till denna underbara forum. Att tag ur batteriet skadar aldrig, å andra sida tycker jag personligen att man inte ska stå bilen stilla hela vinter utan man ska tag en "sväng" så att hjullagrarna inte står stilla på en å samma ställe.

Jag skulle föreslå ifall möjligheterna finns att koppla en landkoppling på 220VAC så att samtliga batterier laddas, starta värmen engång då och då osv..

Jag gör inte det pga att jag använder husbilen rätt så mycket hela året så allt kommer i rörelse, bilen mår bra utav det. Men som sagt det är min personliga åsikt tror säkert att det finns många andra som har andra meninger över denna topic.

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Min uppfattning är att batteri ska förvaras kallt och fulladdat.
Är Du rädd för krypström så koppla väck polerna.
I personbilen tar vi aldrig väck batteriet men det är viktigt med fulladdat batteri så att det inte fryser sönder.

Batterier ska hanteras varsamt och aldrig sättad ner hårt på ett ett golv! Partiklar i cellerna kan lossa och och falla ner i botten med risk för kortslutning. Det räcker med att en cell fördärvas för att batteriet ska bli odugligt.

Jag har själv mitt batteri kvar och sätter på ström i något dygn emellanåt.

Knausen

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025

Välkommen till en mycket trevlig och lärorik "samvaro" i HBK, ser att du är Karlskronit du också.

Så till din fråga, enligt reg.-numret bör din bil bör vara av senare datum m.a.o. finns väl en del elektronik i den vilket innebär att du ej bör låta den stå utan batteri, följden av det kan bli att elektroniken får "spelet" när du senare skall använda bilen igen.

Finns ström där du förvarar bilen? i så fall skaffa en elektronisk laddare typ C-TEK eller liknande (såg i dagens BLT att Mekonomen har en sådan till bra pris.) den kan du låta vara kopplad till batteriet hela tiden utan att ta ur batteriet från bilen.

Hälsningar Janne i Rödeby :santa-5-icon:

F

F.d. 25057

Guest
Batterifråga

Hej jag har mina batterier sitter i, ska jag ha huvudströmbrytaren på panelen av eller på när jag laddar batterierna ?? (har bilen uppställd svalt)
Önskar er alla en God Jul
Guy :santa-3-icon:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Batterifråga

Guy: Den frågan har jag också ställt mig.

I min bil har jag en huvudströmbrytare under ett säte. Denna stänger jag aldrig av och hoppas på att det inte finns en massa krypströmmar som ställer till det. (Kollat batteriet varannan vecka och det tappar inte ström).

När jag laddar sätter jag på huvudströmbrytaren på panelen för säkerhets skull men inbillar mig att detta inte är nödvändigt.

Jag har lusläst instruktionsboken men inget nämns om detta.

Hoppas någon vet...

Hälsningar
Knausen

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Normalt behöver inte huvudströmbrytaren på panelen vara på för att laddningen ska fungera.
Det kan dock finnas undantag så testa genom att ladda utan brytare på under ett dygn.
Ta sedan bort 220V och slå på panelen. Om batteriet då visar 12,7V eller mer så fungerar laddningen utan att huvudbrytaren är på.

Har man en stor röd nyckel sittandes i närheten av batterierna så måste den vara till eftersom den är till för att frånskilja helt.

F

F.d. 4754

Guest

Tack Håkan.

Vid avställningen i höstas var jag noga med att bryta huvudströmmen under sättet för att frånskilja allt en gång med tanke på varmvattenberedaren.

I min bil funkar det så att är huvudströmbrytaren på panelen frånslagen bryter batterivakten på 12,4 volt. Är den tillslagen bryter den vid en spänning på 11,0 volt.

Eftersom det nämns ovan att elektroniken kan få spelet undrar jag vad som syftas?
Kan någon elektronikbox i motorn "bli sprallig" eller vad kan annars hända om man kopplar ur batterierna.

Någon som vet?

Hälsningar
Knausen

Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

På logen där jag ställer in vår bil är kravet att jag stänger av huvudströmbrytaren till bodelen och lossar minuskabeln på startbatteriet. Gasolflaskorna skall också tas ur bilen och ställas på anvisad plats. Detta enligt klassningsplanen på gården.
Jag ser till att batterierna är laddade när jag ställer in bilen och har inte haft problem med elektroniken på denna årsmodellen, Fiat 2,8 jtd 03a.
Det är bara klockan som får ställas in.
Vi använder vår bil emellanåt även under vintern.
:snow-icon:Hälsn Krister.

F

F.d. 25057

Guest

HÅKAN. Hej, har nu provat att ladda 1 dygn m huvudströmbrytaren avstängd, och det gav fulla batterier.
Tack. Ha en God Jul.
Hälsningar Guy.

F

F.d. 6790

Guest

:reindeer-icon: :snowman-1-icon: På frågan om batteriet skall kopplas bort eller inte kan jag ge det goda rådet KOLLA MED MÄRKESVERKSTADEN FÖR DITT BILMÄRKE ! På vissa bilar av senare årsmodell kan det ställa till mycket stora ock kostsamma problem att bryta batteriströmmen SÅ RING VERKSTAN OCH KOLLA:p :spinny: Hälsn Owan Deer

Toppen