• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbilsägare

F

F.d. 17034

Guest
Hej Alla !
Har nyligen köpt en liten husbil av märket Euramobil . Blev lite impulsköp , bilen
kändes bra att köra fin inuti/utanpå . Men blev besviken när vi kom ut på motorvägen,
bilen klarar knappt 90km/tim på slät väg . Köpt av en privatperson så man får skylla sig
själv , borde provat den mer innan köp . Trots allt tycker vi om bilen . Har servat
bytt framdäck tvättat och vaxat (inte lätt med taket) . Att får mer sprutt på motorn
går väl inte ,men kanske man kan dreva om 5.an till lägre utväxling . Så kanske
man kan hålla jämn takt med lastbilar (obehagligt att bli omkörd av långtradare).
Bilen är byggd på en Fiat Talento chassi (kort Ducato) motorn en 1,9 D utan
turbo . Kanske någon har något tips om detta .
Mvh
Bosse Lindberg
:D

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Ny husbilsägare

Hej snigeln! Du skall vara hjärtligt välkommen som intresserad oavsett hu trött/pigg din bil är.
Har själv ingen erfarenhet av dieselmotor utan tubo, men det dyker säkert upp några ideer.
Att dreva om skall väl inte vara värre på din bil än någon annan?
Du får se det som något positivt. Du får mer tid att se på omgivningarna när du är ute och åker!!

/Thomas & Lena

F

F.d. 4879

Guest

Hej Snigeln! Har du en dieselmotor utan turbo så går det inte att skrämma upp den. Om den gör 90 så lär väl 80-85 vara en behaglig fart att åka i? Man ska inte stressa när man är ute på semester, tänk så mycket ni får se under tiden tex.

F

F.d. 17034

Guest

Tack för det !
Ville väl ej verka så negativ , ger inte upp att få lite bättre körbarhet . Skall bli trevligt
att få bli medlem i er klubb . Vi har varit ute 1 gång och campat ,besökte Skantzö-
camping i Hallstahammar och sov över en natt . Har läst inlägg i forum så ögonen
blöder , svårt att sluta mycket intressanta inlägg . Vi ses på vägarna.
Mvh
Bosse O Fanny

F

F.d. 17034

Guest

Hej och tack för svar !

Nej att få mer sprutt på motorn tror inte jag heller , men att växla ner 5:an
kanske ger bättre ork vid 80-90 km/tim . Skall nog investera i en varvräknare
så jag vet vilket varvtal man ligger på . När man kör på 4:an uppåt 80-85 tror
man motorn kommer in i kupen .
Mvh