• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Husbil

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
348B3D2C-4F75-429D-AC1B-17E1A56B55F7.jpeg

Hej alla HBK:are
Nu har vi köpt en ny husbil
En Adria Matrix Supreme 700 SL 2019
Eftersom vi båda har körkort taget före 1996 så registrerade vi den för en totalvikt på 4500kg.
Att ha en tung husbil innebär både för och nackdelar, nu när vi åker till Kroatien igen så är det Easygo+ som gäller med dyrare vägtullar genom Österrike och Slovenien
Men vi behöver inte oroa oss om övervikt i kommande resor .
Hälsar
Roffe och Kerstin i Östersund
 
W

Weckman

Guest
Rätt tänkt och lycka till. Kanske ses där nere svärandes
bland vägtullarna. Just monterat både Darsgo och EasyGo+ inför resan den 20 juli
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Boxen fungerar i Österrike, men inte i Slovenien, där köper du en vinjett, ett klistermärke att sätta på rutan. Vi har en 4,5 ton Adria o jag förstår inte att så många talar om hög kostnad. Det var helt ok. Glöm inte att kolla att boxen piper. Piper den mer än en gång, kör då av vid första avfart eller stanna på en mack o läs instruktionen till boxen. Trevlig resa, vi kom hem igår!
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi vet att vinjett är vad man köper vid gränsen. Körde hem genom Slovenien förra veckan. Vi har tung husbil. Ingen box behövdes, endast ett klistermärke. I Österrike däremot måste du ha box om du tänker köra motorväg. I Kroatien betalar du vid motorvägstullar. Vanligt kreditkort gäller eller kontanter . Inget annat.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi vet att vinjett är vad man köper vid gränsen. Körde hem genom Slovenien förra veckan. Vi har tung husbil. Ingen box behövdes, endast ett klistermärke. Vanligt kreditkort gäller eller kontanter . Inget annat.

Kanske dags att köpa en trisslott.;) Eller en flaska skumpa eftersom ni gjort fel men ändå klarat er!
Men det betyder inte att alla andra kommer ha samma tur..:confused:

LATHUND tung husbil i Slovenien.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Bara att läsa på hemsidan Darsgo. Det finns olika operatörer av motorvägarna där dosan inte gäller utan kontant betalning. Var där för tre veckor sedan.
 
Senast ändrad:

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Jag har läst att Easygo+ ska fungera i Slovenien efter 30 juni i år annars så köper vi en darsgo vid gränsen
Vad gäller vinjett så gäller det endast husbilar med en totalvikt på 3.5 ton
 
W

Weckman

Guest
Jag har läst att Easygo+ ska fungera i Slovenien efter 30 juni i år annars så köper vi en darsgo vid gränsen
Vad gäller vinjett så gäller det endast husbilar med en totalvikt på 3.5 ton


Tyvärr inte förrän nästa år. Var tal om det men blir framflyttat av olika anledningar.
Beställ en Darsgo hemifrån då det är bristvara vid gränsen har jag fått information om. Många som hämtat ut och inte lämnat tillbaka tydligen.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Jaha
Hinner inte få hem en Darsgo innan semestern vi får chansa att det finns vid gränsen
Vad ska dom göra annars ? Ska vi vänta vid gränsen tills det kommer in en dosa
 
W

Weckman

Guest
Lugn lugn, det finns säkert några att tillgå och Slovakien består ju andra vägar än motorvägar. He he, nä åk neråt å njut av semestern och dom får väl lösa problemet när ni är på plats åt er.
Fick min Darsgo på 4 dagar.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Inga problem och få en dars go dosa vid gränsen ,en vecka sen.
Första tankstation eller som vi gjorde bytte vår gamla mot en ny , för vi har bytt bil
Men då får ni kör till en dars go service ställe ,det står skyltat vid motorvägen
Inga konstigheter ni måste ha med regbevis
Enda är om det är kö , för oss tog det en halv timme
 

Lasseliten

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
22632
Medlemskap
2024
Hej
Skall ta mig till Kroatien nu i september
Vi åker via Tyskland Österrike vad behöver jag tänka på
Go box easygo+ Brobizz
Eller köpa vid gränsen
Hur gör ni ?
Lasse
 
W

Weckman

Guest
Hej
Skall ta mig till Kroatien nu i september
Vi åker via Tyskland Österrike vad behöver jag tänka på
Go box easygo+ Brobizz
Eller köpa vid gränsen
Hur gör ni ?
Lasse

Just nu på väg från Kroatien/Bosnien och hemåt. beställ både EasyGo+ och Darsgo innan du åker. Var ett par som fick vänta vid gränsen för att få en Darsgo då dessa är svåra att få tag på.
 
U

Ulf Ringdahl

Guest
Åkte precis hem från Kroatien, tog 5 min vid gränsen så hade vi box för Österrike. Darsgo för Slovenien fixade vi hemma.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Weckman, du menar Slovenien, eller? I Slovakien betalar du tio euro å åker var du vill i landet i tio dagar. Vid grensen i Slovenien betalar du för tung bil o får ett klistermärke att sätta framme i bilen. Vi är tre stycken som gjort så i sommar, inga problem. Som sagt tunga bilar.
 
Toppen