• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbil, nya problem?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Husbilen har knappt börjat svalna på garageuppfarten innan idéerna om bättre elsystem börjar ge sig tillkänna...
Eftersom EBL:en i gamla bilen hade brunnit konstruerade jag en ny till den bilen och fick det som jag ville ha det.
Den nya bilen är för modern för att jag ska våga slita ut allt så jag får helt enkelt anpassa förbättringarna till den befintliga konstruktionen.
Troligen kommer jag låta befintligt AGM-batteri med dess laddkrets (i EBL) sitta kvar och bygga ett extra batterisystem med litiumbatterier, men vi får se.
Bilen är idag bestyckad med en 120W solpanel och MPPT-regulator direkt till bobatteriet.

Jag lyckades få med en extra solpanel från försäljaren på 155W och ytterligare en MPPT-regulator (lite lyxigare variant eftersom man även kan ladda litiumbatterier).
Den ska monteras imorgon.
Nu till frågorna :)
På EBL:en finns en ingång för solpanel. Har jag någon nytta av att koppla panelen dit?
Har den en inbyggd regulator på den ingången?
Kan man köra två MPPT-regulatorer mot samma batteri eller kommer de se varandra som ett fulladdat batteri och därmed inte ladda alls?

Min fundering med litiumbatterier är att koppla så här:
Invertera signalen från ett urladdningsskydd, d.v.s. när batterispänningen i AGM-batteriet sjunker för mycket öppnar ett relä mot litiumbatterierna och laddar upp AGM-batteriet.
Litiumbatteriet ska även, själv, betjäna invertern på 1500W.
Sedan får varje solpanel betjäna ett system var.
Anledningen till ovan nämnda system är att, vad jag kan läsa mig till, EBL går över och underhållsladdar batterierna vilket å andra sidan kanske skulle gå att stoppa via BMS.
Tänker jag helt fel och finns det isåfall mindre fel och större rätt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Solpanel inngangen på EBL er uten innebygget regulator (har ikke funnet noen som har en innebygget). Det burde ikke bli stor konflikt så lenge batteriet tar i mot ladning.

Har LFP BMS egen inngang for ladning så klarer den å hindre vedlikeholdsladning. Ellers er det teknisk litt vanskelig å få til.
 
Toppen