• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny HBK-intresserad!

F

F.d. 6297

Guest
Halloj i sommarnatten! :)

Är en nyfiken campare som hittills använt mig av tält och stugor på mina semestrar men till nästa år räknar med och har bestämt mig för att bli med husbil så tänkte att man kanske kan få lite vägledning och tips tills dess på HBK-forumet. Lite om mig... kille på 26-år (kanske bland de yngsta på forumet?) från Sveriges mitt, flickvän men inga barn, som förutom att campa även kör mc och dyker. Tält och mys på mcn i alla ära, men bekvämligheten med husbil saknar jag då jag hyrt några gånger och skulle vilja ha en egen!

Funderar på detta med längden, vill gärna pressa ägarkostnaderna men samtidigt få en bil jag trivs med, antagligen omöjligt... Har märkt att vissa rederier sätter gränsen vid 5m (TallinkSilja bla), vissa vid 6m men att de även har en höjdgräns men priserna mellan en liten och en stor husbil skiljer sig ganska rejält! Blir det billigare att åka över broarna i Danmark om man räknar med broavgifter, bränsle och slitage på bilen?
Säg att jag vill till Kiel och är intresserad av Stena Lines Göteborg-Kiel, verkar hur skönt som helst att sova på färjan och vakna på kontinenten nästa morgon och samtidigt spara ca 50 mil! Billigare med bro?
Alternativt ta färja direkt från Stockholm till Gdansk/Gdynia och köra västerut därifrån (billig bensin i Polen?)?
Eller köra till Malmö och ta kort färja till Tyskland? TT-Line har jag förstått ska vara billig men då blir det extra soppa Göteborg-Malmö?
Medlem i Motormännen vilket ger mig 10% på Göteborg-Kiel och lite andra rabatter på andra färjor.

Det är mycket funderingar som går i huvudet just nu men hoppas jag skriver förståeligt såhär sent på kvällen iaf och det finns ett gäng kloka erfarna bobilsägare där ute! :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny HBK-intresserad!

Om jag var du hade det blivit en plåtis på 6 meter med dieselvärme och ev. kompressorkyl. Lätt att köra och parkera i stadsmiljö och mindre än halva priset på färjor i det vackra Norge.

F

F.d. 29925

Guest

Den bästa utvärderingen av vilken bil som passar just dina önskemål får du nog bäst genom att hyra några husbilar under kortare tid. T.ex. en plåtis en bil under 6 meter och kanske en större bil.
Själv värdesätter jag bra utrymmen i bilen då den inte enbart är ett transportfordon utan min bostad när jag är på färd, och den mesta tiden är ju inte själva körningen. Men de flesta brukar nog inte ha den första husbilen allt för länge innan de söker något som passar bättre till deras erfarenhet.
Nackdelen med en större bil är naturligtvis väg och broavgifter med räknad över året är det nog ändå rätt överkomligt om man kringgår de saftigaste avgifterna.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Ingen tvekan - du ska ha en plåtis!

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Håller med övriga.
Försök att hyra en plåtis, och testa om det fungerar för er.

Vi skaffade en begagnad bil förra året, efter att ha haft husvagn under 15 år.
Vi använde vår erfarenhet från tidigare campingliv.

Lycka till!

F

F.d. 6297

Guest

Med plåtis antar jag att ni menar campinbilar typ VW Westfalia och dyl? Vill gärna ha dusch och wc i bilen och har nog kommit fram till att en delintegrerad med fast dubbelsäng bak är favoriten, speciellt Fiat Allegro 67 med vinkelkök, gasugn och fullstor kyl och frys. :)
Går färjorna efter den verkliga längden dvs om man har cyklar på stället bak eller går de efter längden på regbeviset? Räknar bilprovningen med cykelstället när de skriver in fordonets längd?
Vissa färjor verkar bara ta en 100-160 kr extra för varje överskjutande meter så en bil på 7m tycks inte vara så farlig? Värre blir det med dem som tar det dubbla (lastbilspris) om man har en bil som är 605 cm! TallinkSilja verkar ta samma pris för små och stora husbilar om man bpkar långt i förväg?
Det stor nog mellan en sån delintegral jag nämnt ovan och en alkovbil, gärna då med extra enkeldinett som går att ha nerbäddad för jämnan.
Priset har jag väl tänkt mig runt 250 000.
Parkering har jag också tänkt på men i Sverige är det som jag förstår enligt trafikförordningen däcken som räknas och ska vara inom p-rutan, överhäng av kaross spelar ingen roll iaf ur lagens hänseende? Och en delintegral på 7m verkar ju ha tillräckligt kort axelavstånd för att få plats.

Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej

Har haft en Allegro 67, en 03, o kan rekommendera denna något ovanliga husbil i Sverige.
Vanlig i övriga Europa, så ska du köpa en så kan du ju söka efter en i Tyskland på Mobile.de.

Mycket bra byggd i glasfibersandwich på ett Al Ko. Chassie och med bra utrustning som standard t ex kyl frys gasolugn 6002 panna et c.

Taket är gjutet i glasfiber men enda tvärsgående skarv, och är dessutom " överlappande" över sidorna.

Ett vanligt fel på dessa i årsmodell 02-04 var att duschgolvet kunde spricka,en annan svag punkt var tätning mellan vägg o golv, och runt hjulhusen bak.
Värt att kolla detta noga innan ev köp.

En del ändringar gjordes på 05-06 ( 06 sista årsmodellen ) modellerna bl à fick sittgruppen ett pelarbord o vinkelsoffa, och även toa-dushutrymmet ändrades( till det bättre).

Anser att detta är en av de bättre delint. HB i dessa årsmodeller och i förhållande till pris.

Det bästa köpet är sannolikt en 06a, förmodligen inte så lätt att hitta i Sverige, men finns säkerligen i Tyskland.

Lycka till o Hejs från

Claes 105

F

F.d. 6297

Guest

Tja, det kanske blir högst 2 gånger om året med färja så det ska väl egentligen inte spela någon roll precis som du säger Lovisa :)
En annan husbil jag är väldigt intresserad av är Bürnster Harmony T604, gillar planlösningen i den med, dock får jag klara mig utan fullstor kyl och gasolugn verkar det som. Hur ofta använder ni gasolugnen? Tänker att det kan ju vara gott att göra potatisgratäng eller klyftpotatis till det grillade (som utgör väldigt stor del av maten på sommaren).

Tack för tipset om Tyskland också, men är det inte mycket pappersarbete och dyrt med import?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Kul att du föll för den planlösningen, det var nämligen det som gjorde att vi också föll för den.. Vi köpte en Bürnster Harmony T604 2003:)

Stadig, kvick och låg, det är inte många bilar man får kliva ett steg UPP för att komma in i förarhytten från bodelen..

Dock har även jag kommit på lösningar jag vill förändra, bordet är för stort och eftersom vi inte behöver fler bäddar, har vi idag köpt in skivor som är smalare och något grundare..

Tidigare köpte vi in en bra bäddmadrass som vi bara skar bort skumgummit på den del där det är smalare, överskottstyget viker vi bara under madrassen..

Tog bort det ena nackstödet för att kunna se ut bättre genom bakrutan samt underlätta för hunden ska kunna komma å gå som han vill till sängen..

Skulle önska att toaletten var större men inget jätteproblem då vi skiter i det utrymmet:twitcy:

Men personligen om jag var ute efter att bara åka runt den mesta tiden och framförallt ut i Europa skulle jag nog hellre välja en plåtis för dess smidighet..

F

F.d. 29925

Guest

Var bara noga med lastvikten på bilar under 6 meter. Finns mycket att läsa därom.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med plåtis antar jag att ni menar campinbilar typ VW Westfalia och dyl? Vill gärna ha dusch och wc i bilen och har nog kommit fram till att en delintegrerad med fast dubbelsäng bak är favoriten, speciellt Fiat Allegro 67 med vinkelkök, gasugn och fullstor kyl och frys.

Nej, en plåtis är inte VW Westfalia, utan moderna bilar typ Pössl. Alltfler tillverkare har tagit upp tillverkning av plåtisar, man ser dem överallt idag, både här hemma och på kontinenten. Dusch och WC är ofta större och med smartare lösningar än på större bilar. Jag äger ingen plåtis själv men blir ofta avundsjuk när jag ser hur man utnyttjat utrymmet i den mindre bilen.

F

F.d. 6297

Guest

Får fundera på en plåtis, tycker VW Westfalia är väldigt charmiga och har man tur finns det iaf en portapotti! Så länge jag och flickvännen är två funkar det ju om det är enkelt att bädda ner, kanske en överdel med säng även där om det vankas barn. Får man tag i en från -84 nästa är är den ju också skattebefriad (men håller dom för europaturnéer?)!

Tillbaka till Sverige-Tyskland har jag gjort lite jämförelser och utgått från Stockholm. Exkl slitage på motor och däck.
Stockholm-Kiel med bil samt broavgifter skulle kosta 5 453 kr.
Stockholm-Göteborg-Kiel med Stena Line skulle kosta 5 410 kr med 10% rabatt och då har man ju bekvämligheten att möta kontinenten på morgonkvisten och sparar 142 mil på mätaren.
Stockholm-Malmö-Travemünde med 25% rabatt på morgonavgångar är hittills överlägset billigast med 3723 kr, minus för lite udda avgångar och ankomster och då är ingen hytt inkluderad.
Vilken lösning har ni tagit till kontinenten och vad upplever ni som billigast?

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

hej.
kolla antalet bältade platser och sovplatser.
de bilar som har säng över dinetten är dessutom oftast rymliga.
Det är väl alternativ till alkovbil.
trevlig sommar

F

F.d. 6297

Guest

Minst 1+3 bältade platser och minst 4 sovplatser är kravet, vill ju kunna bjuda med vänner :)
Det verkar då vara få som erbjuder en bäddbar dinett om man bara har svängbara framstolar alltså bara en dinettsoffa?

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi klarade oss utan ugn i de första två husbilarna... Nu har vi ugn i vår tredje och det är en dröm:D

Ska du importera en husbil så kostar det cirka 5000kr att registrera in den (har jag för mig)

F

F.d. 17667

Guest

Vi klarade oss utan ugn i de första två husbilarna... Nu har vi ugn i vår tredje och det är en dröm:D

Ska du importera en husbil så kostar det cirka 5000kr att registrera in den (har jag för mig)

Nja....
Ursprungskontroll = 700 kr
Registreringsbesiktning = 1320 kr

Toppen