F
F.d. 6297
Guest
Halloj i sommarnatten!
Är en nyfiken campare som hittills använt mig av tält och stugor på mina semestrar men till nästa år räknar med och har bestämt mig för att bli med husbil så tänkte att man kanske kan få lite vägledning och tips tills dess på HBK-forumet. Lite om mig... kille på 26-år (kanske bland de yngsta på forumet?) från Sveriges mitt, flickvän men inga barn, som förutom att campa även kör mc och dyker. Tält och mys på mcn i alla ära, men bekvämligheten med husbil saknar jag då jag hyrt några gånger och skulle vilja ha en egen!
Funderar på detta med längden, vill gärna pressa ägarkostnaderna men samtidigt få en bil jag trivs med, antagligen omöjligt... Har märkt att vissa rederier sätter gränsen vid 5m (TallinkSilja bla), vissa vid 6m men att de även har en höjdgräns men priserna mellan en liten och en stor husbil skiljer sig ganska rejält! Blir det billigare att åka över broarna i Danmark om man räknar med broavgifter, bränsle och slitage på bilen?
Säg att jag vill till Kiel och är intresserad av Stena Lines Göteborg-Kiel, verkar hur skönt som helst att sova på färjan och vakna på kontinenten nästa morgon och samtidigt spara ca 50 mil! Billigare med bro?
Alternativt ta färja direkt från Stockholm till Gdansk/Gdynia och köra västerut därifrån (billig bensin i Polen?)?
Eller köra till Malmö och ta kort färja till Tyskland? TT-Line har jag förstått ska vara billig men då blir det extra soppa Göteborg-Malmö?
Medlem i Motormännen vilket ger mig 10% på Göteborg-Kiel och lite andra rabatter på andra färjor.
Det är mycket funderingar som går i huvudet just nu men hoppas jag skriver förståeligt såhär sent på kvällen iaf och det finns ett gäng kloka erfarna bobilsägare där ute!
Är en nyfiken campare som hittills använt mig av tält och stugor på mina semestrar men till nästa år räknar med och har bestämt mig för att bli med husbil så tänkte att man kanske kan få lite vägledning och tips tills dess på HBK-forumet. Lite om mig... kille på 26-år (kanske bland de yngsta på forumet?) från Sveriges mitt, flickvän men inga barn, som förutom att campa även kör mc och dyker. Tält och mys på mcn i alla ära, men bekvämligheten med husbil saknar jag då jag hyrt några gånger och skulle vilja ha en egen!
Funderar på detta med längden, vill gärna pressa ägarkostnaderna men samtidigt få en bil jag trivs med, antagligen omöjligt... Har märkt att vissa rederier sätter gränsen vid 5m (TallinkSilja bla), vissa vid 6m men att de även har en höjdgräns men priserna mellan en liten och en stor husbil skiljer sig ganska rejält! Blir det billigare att åka över broarna i Danmark om man räknar med broavgifter, bränsle och slitage på bilen?
Säg att jag vill till Kiel och är intresserad av Stena Lines Göteborg-Kiel, verkar hur skönt som helst att sova på färjan och vakna på kontinenten nästa morgon och samtidigt spara ca 50 mil! Billigare med bro?
Alternativt ta färja direkt från Stockholm till Gdansk/Gdynia och köra västerut därifrån (billig bensin i Polen?)?
Eller köra till Malmö och ta kort färja till Tyskland? TT-Line har jag förstått ska vara billig men då blir det extra soppa Göteborg-Malmö?
Medlem i Motormännen vilket ger mig 10% på Göteborg-Kiel och lite andra rabatter på andra färjor.
Det är mycket funderingar som går i huvudet just nu men hoppas jag skriver förståeligt såhär sent på kvällen iaf och det finns ett gäng kloka erfarna bobilsägare där ute!