• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny här!

F

F.d. 2514

Guest
Hejsan alla!
Efter att ha smygläst ett tag så skriver jag nu mitt första inlägg.
I sommar ska vi för första gången åka husbil till Frankrike. Vi har gjort själva resan med bil många gånger då min man har släkt en bit utanför Toulon.
Vi åker färjan till Travemünde sen åker vi rakt ner genom hela Tyskland korsar gränsen till Frankrike i Mulouse (Mullhausen) och sedan hela vägen ner till Gareoult som byn heter. Enkel resa är det 250 mil.
Vi har 2 barn. En är 4 och en är 7 och så jag och min man då.
Nu börjar jag nojja mig för en massa saker säkert helt obefogat, men jag vill nog ändå ha lite tips och råd. Det jag nojjar mig mest för är att vi ska bli rånade.
Efter det är det att vi ska få motorproblem i backarna runt Kassel. (där satt vi i bilkö i 4 timmar förra året)
Finns det någon slags cheklista på vad som kan vara bra att ha med sig ner genom Europa?
Vi har köpt Reisemobil bordsatlas, all the aires france, samt france passion 2010.
Barnen är ju vana med resan och vet vad som väntar dem, samt att de tycker att det ska bli jättekul att åka husbil ner.
Jag vill också kunna slappna av och känna att det ordnar sig.
Jag tar gärna emot tips på ställplatser som ni andra har stannat på.
Tackar och bockar på förhand.
Ber om ursäkt om inlägget hamnar i fel forum, visste inte riktigt vart jag skulle lägga det.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Ny här!

Vad roligt att ni ska göra en husbilsresa till Frankrike! Jag tycker inte att ni ska oroa er! Ni kommer att få en superbra resa!

Oroa er inte för rån! Undvik att stå ensamma på platser som syns från en stor väg. Stå på campingar, ställplatser, eller platser där ni står tillsammans med andra husbilar eller lastbilar. I Sverige går det ju bra att stå fritt i naturen, men man måste förstås följa lagarna och kan kanske undvika att stå så man syns från stora vägar. Ibland kan man ju också stå exempelvis på en gård, om man ha frågat om lov. Oroa dig sedan inte!

Våra allmänna tips om saker som är bra att tänka på när man reser i Europa har vi samlat här:

Husbil i Europa | Freedomtravel

Lycka till och hoppas ni får en jättebra resa!

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Terajse.

Det verkar som ni är väl förberedda. Visst finns risken för stölder eller s k "vägrån", men är absolut inte större än att bli väskryckt eller utsatt för ficktjuvar här hemma. Den sortens människor finns men det är ofta vi själva som ger dem förutsättningarna för att lyckas. Alltså ska vi inte det. Det är helt enkelt sunt fönuft som gäller. Förresten ledde västkusten i Sverige "vägrånen" för något år sedan!

När våra barn var små försökte vi alltid övernatta på campingplatser på resorna. Startade vid 9-tiden och stannade vid 16-17-tiden. Som sagt då oftast på en i förväg inplanerad camping med pool och lekplats. Då blev ungarna av med den överskottsenergi som dom suttit och lagrat en hel dag i bilen. Funkade mycket bra för oss. Dessutom existerar inte vägrån på campingplatser! Sedan tycker vi att restiden runt 8 timmar är lagom på en dag. Då blir det aldrig påfrestande. Visst kan det bli en dag extra men resan blir också semester.

Sedan är det kul med lite små överraskninger, paket på resan. Nåt kul spel, nån bok eller tidning, osv. Tror att själva överraskningsmomentet är viktigare än innehållet! (Tycker själv det är rätt kul ibland ändå är jag en bra bit över femtio! =)

Ni kommer att få en trevlig resa! :)

Krister N

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvis en kan bruke et par ekstra dager gjennom Tyskland så vil jeg foreslå å bruke Bundestrasse B-xxx i stedet for Autobahn, litt lavere tempo - mye mer å se og mindre stress. Det er og enklere å finne frem til gode steder å overnatte.

Enkelte ruter har fantasifulle navn som Romantische Strasse eller Deutsche Alleen Strasse.

F

F.d. 2514

Guest

Freedomtravel: Tack för länken. Jag ska titta runt på resten av er sida när jag har lite mera tid.:)

Krinil: Tack för lungnande ord. Vi är utrustade med sunt förnuft båda två för det mesta så det borde ju ordna sig. Finns det Campingplatser i bordsatlasen oxå?? Eller är det bara ställplatser. Jag vet exakt vad du mednar med överskottsenergi hos barna. Dom blir ju som pingisbollar fram mot eftermiddagen.:twitcy:

Knut: jag har oxå funderat på att åka vid sidan av autobahn. Tyskland är fint, men har för oss mest varit ett transitland. Nu när man har husbil känns det som att man borde ta sig tiden och titta runt i Tyskland med. Tack för tipsen om rutter. :)

Toppen