• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny gardinuppsättning till Adria I 700 SLT Plus 2016

Elli

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Boden
HBK-Nr
28394
Medlemskap
2024
Är det en viss sorts tyg man använder när man syr upp my gardinuppsättning till husbilen, och är det nån som vet nån som gör detta? Är en sopa på sy... :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det beror ju på hur din nuvarande gardinuppsättning ser ut. Hänger gardinerna mycket framför fönstren bör du välja ett tyg som släpper genom mycket ljus. En annan sak att tänka på är att det inte fungerar så bra med för stora mönster på de små ytorna som gardinerna i en husbil utgör. I många bilar är det jobbigt att byta gardiner eftersom de hänger på små krokar som är rena tortyren att försöka få gardinerna av och på. Ge dig dock inte för nya gardiner gör bilen ombonad och trevlig. Lycka till!
 
F

F.d. 58689

Guest
Hej! Hänger det inte gardiner där redan, som du kan jämföra med? Jag har rynkband och rynkbandskrokar i mina för upphängning. De är lätta att dra ur gardinskenan och sedan trä på. Kanske du kan sprätta loss det gamla rynkbandet och sy fast på de nya gardinerna? Har du redan rynkbandskrokar behöver du ju inte köpa det heller. M v h /Ellie
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej! Hänger det inte gardiner där redan, som du kan jämföra med? Jag har rynkband och rynkbandskrokar i mina för upphängning. De är lätta att dra ur gardinskenan och sedan trä på. Kanske du kan sprätta loss det gamla rynkbandet och sy fast på de nya gardinerna? Har du redan rynkbandskrokar behöver du ju inte köpa det heller. M v h /Ellie
Då har du tur. I min bil sitter gardinskenorna så tight monterade att jag inte kan dra ur krokarna. Jag valde då att sy rynkbandet på ett kardborreband. Sen jag väl fått det på plats kan jag lätt byta gardiner som jag syr motsatta kardborrebandet på. B4044F8A-D51C-4CF4-8016-618DBC5D70A2.jpegB7F35BC3-A45F-43DE-89F5-1E5A7A98F4A5.jpeg9448D3A0-0943-462B-8631-AAF0C9492EAF.jpeg
 
F

F.d. 58689

Guest
Najs! Snyggt och bra lösning om man bara har en enkelgardin. Jag har en tjockare, enfärgad sidogardin samt en tunnare, mönstrad, så jag behöver båda spåren i skenorna. Vill även ha kvar möjligheten att kunna dra för dem ibland, istället för att använda mörkläggningsgardinerna.
Säkert likadant med gardiner som allting annat i husbilen. Det finns nog lika många olika lösningar, som det finns husbilar. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Elli

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Boden
HBK-Nr
28394
Medlemskap
2024
Många tipps och råd, tackar för svaren. Jag tror jag nöjer mig med dom som är idag, fast lite "gladare" färg hade varit fint. Får väl bli till nästa år
(igen! :) )
 
Toppen