• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny färjelinje för dig som har bråttom till Tyskland

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För dig som har bråttom till Tyskland öppnar det tyska rederiet FRS färjelinjen mellan Ystad och Sassnitz, med en snabbfärja den 17 september. Turen kommer att ta bara 2 timmar och 30 minuter.


TommyD
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag simulerade en bokning, priset var OK. Kommer klubben kanske försöka få till ett avtal för oss medlemmar?


Utgående 17.09.2020
Avresa
Sassnitz
Ankomst
Ystad
Inkommande
19.09.2020
Avresa
Ystad
Ankomst
Sassnitz
Passagerare och fordon
1 x husbil (<6 m längd, <2,95 m höjd)
248,00 EUR
2 x vuxen (16+ år) Early Bird Shopping Deal
100,00 EUR
Total
348,00 EUR
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jag simulerade en bokning, priset var OK. Kommer klubben kanske försöka få till ett avtal för oss medlemmar?


Utgående 17.09.2020
Avresa
Sassnitz
Ankomst
Ystad
Inkommande
19.09.2020
Avresa
Ystad
Ankomst
Sassnitz
Passagerare och fordon
1 x husbil (<6 m längd, <2,95 m höjd)
248,00 EUR
2 x vuxen (16+ år) Early Bird Shopping Deal
100,00 EUR
Total
348,00 EUR
Du tycker priset är ok för bil under 6 m, det tycker verkligen inte jag, det ligger ju skyhögt över Stena Lines på nedlagda linjen från Trelleborg. Själv har jag betalt 1095 kr tur och retur för TT-line mellan Trelleborg/Rostock för bil över 6 m, skillnad det.....
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det fanns tid då vi tog vägen via Rügen, men vid ett tillfälle blev det försening till färjan. Orsak: extrem lång bilkö då Ziegelgrabenbrücke (mellan Stralsund och ön) öppnades och vi missade färjan. Då (DDR tid) var det inte roligt att fixa detta problem. Så blev det inga resor via Rügen. Världen förändras och nu finns fast bro där... men olust känsla står kvar.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Förr gick tågfärjorna ofta, var 6 timme eller så, Sedan tog Stena över och det blev bara en färja kvar som gjorde någon tur till Sassnitz ibland annars till Rostock så ganska glest mellan turerna. Var ju problem med vägbyggen på vägen mot Stralsund, men det är ju i det närmaste klart nu. Brukade resa med morgonfärjan ut och njuta av frukostbuffe, hemresa på eftermiddagen lagom för deras lunchbuffe, perfekt, drygt 4 timmar. De 2 extra timmar som resan med färjan till Rostock innebär känns jättelånga, även om det sparar 17 mils bilkörning.
Vill gärna att de återupptar trafiken . Linjen Trelleborg Rostock med 6 timmars restid är för långt på dagsresor och för kort för nattresor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med den prisbild som den nya färjan verkar ha kan man alltid hoppas....
Tidigare gick M/S Sassnitz – Wikipedia två turer om dagen,men tågtrafik gick inte alls dom sista åren, och lastbilstrafiken var gles,inte mycket intäkter från fritidsresenärer,så det är inte konstigt att denna hundraåriga linje lades ned.
Jag tror inte att den nya linjen blir långlivad,det är för dyrt att driva höghastighetsfäjor.
6 timmar till Rostock brukar gå bra tycker jag,åker alltid första på morgonen,(värre är det att sitta 6 timmar i ett plåtrör till GranCanaria!!)
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Det känns bättre att åka Gedser-Rostock även om kostnaden för Öresundsbron eller Helaingborg-Helsingör tillkommer. Sedan köra från Rostock till Rügen.
Gedser-Rostock tar ca 2 timmar. De har en riktigt bra buffe ( kolla deras hemsida nu i Coronatider). Dessutom har de
” korridorer” på P-däck så att det inte är problem att ta sig in och ut i bilarna.
Har bara åkt där med personbil men det såg ut att vara bra med plats även för husbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det känns bättre att åka Gedser-Rostock även om kostnaden för Öresundsbron eller Helaingborg-Helsingör tillkommer. Sedan köra från Rostock till Rügen.
Gedser-Rostock tar ca 2 timmar. De har en riktigt bra buffe ( kolla deras hemsida nu i Coronatider). Dessutom har de
” korridorer” på P-däck så att det inte är problem att ta sig in och ut i bilarna.
Har bara åkt där med personbil men det såg ut att vara bra med plats även för husbilar.
Den omvägen är dyrare och tar längre tid än att ta direktfärjan Ystad-Sassnitz.
 
Toppen