• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny EU bestämmelse

L

Liz60

Guest
Är det någon som hört om den nya bestämmelsen from i år,angående en speciell regulator på gasoltuben för att få ha den öppen under körning.Den ska ha funktionen att vid kollision och avbruten gasledning skall den stänga tuben.Fått uppgiften av min husbilshandlare ?
Mvh Liz60
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ny EU bestämmelse

Har du en bil som inte är utrustad med nya regulatorn från början kan du köra vidare lagligt med nuvarande regulator utom i Frankrike.

Hittade följande text på Truma.com under "Why is a new regulator system needed?"
"Vehicles approved prior to the directive coming into force are permitted to operate in non-compliance. This means that these vehicles can continue to be heated during travel without a new type of controller system throughout Europe, with the exception of France, where gas cylinders have to remain sealed during travel.

Jag tolkar det som ett undantag för de gamla regulatorna förutom i Frankrike.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ny EU bestämmelse

This means that these vehicles can continue to be heated during travel without a new type of controller system throughout Europe, with the exception of France, where gas cylinders have to remain sealed during travel.

Jag tolkar det som ett undantag för de gamla regulatorna förutom i Frankrike.

Nja, sealed betyder förseglade, d v s avstängda. Så det är nog inga undantag för Secure motion som jag läser det.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny EU bestämmelse

Finns ett par stycken på marknaden
Truma MonoControl CS för en gasoltub
Truma DuoControl CS för för två gasoltuber med automatisk omkopplare mellan flaskorna
Toptron för dubbla flaskor med automatik och även fjärravstängning

Toptron sitter som standard i all Burstner 2011
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ny EU bestämmelse

Nja, sealed betyder förseglade, d v s avstängda. Så det är nog inga undantag för Secure motion som jag läser det.

Läs meningen en gång till: I Frankrike måste gaskranarna vara avstängda oberoende av om man har en ny eller gammal regulator. Funderar på hur man håller kylan i kylskåpet på en husvagn om man inte har extra ström draget från bilen :confused:.

I övriga Europa kan man köra vidare med den gamla regulatorn då dessa fordon undantas från regeln. Gäller bara nya fordon som måste ha slangbrottsäkring.

Sen är ju frågan om man bör göra det, men enligt Truma är det lagligt.

"Vehicles approved prior to the directive coming into force are permitted to operate in non-compliance"
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny EU bestämmelse

Diskusjonen i 2006 om hvorfor Frankrike ikke innførte den anbefalte dispensajonen for eksisterende biler var enkel at for alle eksisterende biler så skulle de gamle bestemmelsene gjelde og ikke noen endring. For nye biler med godkjent slangebruddsventil gjelder nye felles EU regler som tillater bruk av gasol under kjøring - Frankrike fikk ikke lov til å reservere seg mot dette.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ny EU bestämmelse

slang avbrotts ventiler har funnits länge den första jag monterade på husvagn var 94 så länge har alde haft såna i marknaden men det såväl som annat så utveclas även dett och där kommer ya grejor förhoppningsvis bättre, skall mann montera sådan så ärdet god ide att ätt köpa även gasol omkopplare så kann man ha båda flskorna öppna och den sköter omm kopplingen hellt automatiskt när gasolen tar slut i en flaska sen ärdet bara att byta vid ett bbra tillfälle, när ni gör en sådan afär så byt gasol slangarna med man brukar räkna 3 till 5 år för en gasol slang,det är en mycket mycket billig livfösäkring.
 
Toppen